tjbr Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hei! jeg har Windows 7 på en snurredisk i dag, men har tenkt å flytte over til en SSD. Det vil si at jeg skal beholde disken, men vil ha win7 på SSD i stedet. Jeg har skifta disker før, da installerte jeg windows på nytt, men det var latterlig mye arbeid å overføre all settings og apps osv. Er det noe migration assistant lik Mac OS på windows? Jeg vil gjerne overføre min gamle bruker til min nye installasjon. Den gamle win7 installasjonen er på en 2TB snurredisk, men jeg ønsker kun å ha over brukeren min, ikke alle steam-spill osv. Den nye disken er en 256GB Sandisk SSD. Jeg har windows installasjons DVD, det er Win7 64 bit prof. Maskinen er en i5-2500k. Gigabyte z77 hovedkort. 16B RAM. NVidia GTX660. Har i en haug med disker allerede: Sandisk SSD: (min nye win7 boot disk) Vertex 3 SSD: (mac osx) Vertex Turbo SSD: (linux) Seagate Barracuda 2TB: (win7) WD Black 2TB (diverse storage) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Sjekket om Sandisk har adekvat software? Det er jo andre SSD-produsenter som har det, f.eks. Intel har sin Data Migration Software ... som visstnok kun virker med Intel SSD. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Det finnes disk-kloningverktøy som lar deg klone fra stor til liten disk (eller partisjon) ved at du kan velge hvilke mapper som skal være med i kloningen. (Jeg brukte Paragon DriveCopy sist.) Problemet ditt er muligens at du har for mange programmer installert på systemet ditt til at de får plass på SSD'en? I så fall må du avinstallere disse før kloningen, og reinstallere dem - på snurredisken! - etterpå. Det er mye som kan gå galt hvis man prøver å flytte et installert program fra en disk/partisjon til en annen. Et ikke-sjeldent problem ved kloning er at PC'en finner to Windows-installasjoner ved første omstart etter kloning. Jeg bruker alltid å sørge for at kun den nye disken sitter i ved omstart, så jeg er sikker på at det er den som blir brukt. Den gamle disken kobler jeg til etterpå for å eventuelt slette Windows-partisjoner etc. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Takker for alle innspill! Jeg bruker allerede en EFI bootmanager til å velge partisjon når jeg starter, så det skal nok gå greit. Har ca 1100GB på snurredisken, så avinstallering vil ta mye tid tenker jeg. Har evt et 5TB NAs jeg kan ta backup til, men håpet det var noe lettere, som migration assistant på OSX, der du kan velge apps, brukere andre filer osv ved overføring til ny disk. Litt rart det ikke finnes noe brukbar programvare for dette på windows da?? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Selv om det er pes å installere på nytt, anbefaler jeg likevel en clean install av Windows via minnepenn. Hvis du ikke har ISO, kan du laste ned offisiell Windows 7 ISO her. Du kan også kopiere fra din DVD-plate til minnepenn manuelt. Det går merkbart raskere å installere med minnepenn, derfor jeg anbefaler dette. Merk: Du må bruke en USB 2.0-port. Ha så kun SSD-en tilkoblet under installasjonen, så du ikke opplever som så mange andre at oppstartspartisjonen legges på en annen disk. Paragon Migrate OS to SSD er brukt av flere her på forumet, med hell. Edit: Fant denne gratisløsningen, men ikke prøvd selv: AOMEI Partition Assistant 5. Står at den har Migrate OS to SSD Wizard. Alternativt kan du bruke innebygde verktøy i Windows 7 for å flytte installasjonen manuelt. Edit: Redigert etter tips fra myhken (se under). Endret 20. oktober 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Anbefaler en clean install av Windows via minnepenn. Hvis du ikke har ISO, kan du laste ned offisiell Windows 7 ISO her. Du kan også gjøre kopiere fra DVD til minnepenn manuelt. Det går merkbart raskere installere med minnepenn, derfor jeg anbefaler dette. Merk: Du må bruke en USB 2.0-port.... Det er nok nesten den eneste løsningen, siden du har så mye data på snurredisken og SSD disken så "liten". Så min anbefaling er helt klar: ta en clean install, bruk tiden på å gjøre det riktig. Endret 20. oktober 2013 av myhken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå