Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Win7 starter ikke (kommer heller ikke inn i BIOS)

Anbefalte innlegg

Har en Packard Bell Dot S2 (NAV50) som windows ikke starter opp på.

Tenkte å reinstallere men det hjelper ikke å trykke F12 for å få opp multiboot eller F2 for å gå inn i BIOS.

Når jeg trykker F12 får jeg spørsmål om å

Starte oppstartsreprasjonsverktøyet (anbefales)

Start Windows på vanlig måte.

Har forsøkt begge disse valgene uten at noe skjer og når je forsøker F2 står markør og blunker i øvre venstre hjørne ut at jeg kommer videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha en recovery partisjon som du kan bruke, men da mister du alt på laptopen. Når laptopen starter så trykker du Alt+F10 som en gal, dette må du gjøre mens du ser logoen eller POST. Da skal du få opp Packard Bell recovery, så velger du Restore system from factory default, men husk dette sletter alt på hard disken.

Lenke til kommentar

Det kan være bad sectors på disken som gjør at Windows ikke starter. Slike diskfeil kan skape problemer for deg ved en eventuell recovery-operasjon eller reinstallering av Windows også. (Men noen ganger vil diskens egen controllerer oppdage bad sectors under skriving til disk og sørge for at de ikke blir brukt.)

Kjøring av SpinRite ($89 fra grc.com) kan få disken i kjørbar stand igjen, hvis ikke skadene er for omfattende.

Uansett, det kan være på tide å skifte ut disken.

Selv om du ikke får startet Windows fra denne disken, så kan det godt hende den er lesbar som data-disk, slik at du kan få kopiert ut det du ønsker av filer fra den.

Lenke til kommentar

Sorry for sent svar.
Chavalito:

ALT+F10 funka ikke. Om det er fordi noen har formatert disk fra før sånn at recoverydelen er borte eller om det skyldes andre ting aner jeg ikke.

Nebrewfoz:

Har ikke brukt SpinRite før men ny disk koster vel ikke stort mer enn programmet og jeg har fått GO for å fjerne evt alt på disken. Men takker for tipset og det kan jo hende jeg kan få bruk for programmet senere.

Vidarkri/ Chavalito:

Har åpnet noen laptops men er langt i fra hvordan jeg resetter/ sletter CMOS

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...