Gå til innhold

Hjelp til kjøp av børsteløs vaskemaskin, 8kg+ kapasitet


Anbefalte innlegg

Trenger ny vaskemaskin, og der er jo en hel jungel å velge blant.

 

Ønsker at den skal være børsteløs og ha kapasitet på 8 kg eller mer. Vi er en familie på fem, så vaskemaskinen vil bli flittig brukt.

 

Hvilke merker bør en se etter, og hvilke merker bør en styre unna?

 

Kan legge til at jeg ikke ønsker å gå over 6000,- i pris dersom det lar seg gjøre.

 

Har ett par modeller jeg har sett på som jeg lurer på om noen med mer erfaring på området kan si noe om.

 

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WM14S490DN/siemens-iq700-vaskemaskin-wm14s490dn

 

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/AWOD8600/whirlpool-vaskemaskin-awod8600

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dere er ute etter kvalitet, og har en såpass stor husholdning, så er det bare å investere i en Miele til rundt 10-15 tusen nå. Da får dere forventet levetid på 20 år, den mest skånsomme trommelen, og uberkvalitet på vaskingen. Dere vil aldri angre på at dere gjorde den investeringen.

 

Her er de mest populære miele-maskinene:

 

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s144941718&o=lokal_rank#prodlista

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

 

Av disse ville jeg etter egen erfaring anbefale Siemens.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Er veldig synd at du ikke ønsker å legge mer i det, dere er 5 stk i familien og vasker mye - det er Miele laget for. De varer rett og slett lengre, og du må huske på at med 3 barn (tror jeg) så vil du vaske mye klær 15 år fremover, minst.

 

Av maskinene du linker til så er modellen fra Siemens suverent best på spesifikasjonene. Men det er fortsatt ikke en Miele :)

Lenke til kommentar

Enig med Mr D i at av alternativene er nok Siemens den beste maskinen.

Men jeg er også enig med Alastor. Bryr du deg om skikkelig kvalitet, velg en Miele. Jeg kjøpte Miele for noen år siden, og det er et av de beste kjøpene jeg noen sinne har gjort. Motoren er tilnærmet lydløs, selv ved sentrifugering på full guffe (1600 rpm). Hører den ikke om jeg sitter i rommet ved siden av (tynn, ikke lydisolert dør). Den vasker skånsomt og meget bra. Og Miele er regnet for å lage maskiner som er ment å vare i 20 år.

 

Det eneste negative jeg har hørt om Miele, er at de er litt dyrere å reparere om noe skulle gå i stykker. Men det er fordi delene er så himla solide. Og da er jo sjansen for at noe går i stykker mye mindre i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Det går ikke på lyst til å bruke mer penger, men på mulighet til å bruke mer penger.

 

Jeg kan alltids strekke meg til 8000, men der går også grensen. Ser der er en Miele innenfor den prisklassen, men den er hverken børsteløs eller har kapasiteten jeg ønsker.

 

Er der ingen andre merker som anbefales enn Miele?

 

Hoover, AEG, Siemens, Electrolux, Ariston?

Lenke til kommentar

Samsung vaskemaskiner burde være bra, de er et stort firma som satser hardt. Men min erfaring med Samsung vaskemaskiner er med de billigste modellene en del år tilbake og den erfaringen var ikke bra...

 

Den fra Siemens som er nevnt tidligere er nok det beste tilbudet for øyeblikket innen budsjettet. Alternative merker kan være Bosch (som er samme produsent som Siemens) og AEG/Electrolux (samme opphav, men AEG profileres som best og ofte litt bedre spesifikasjoner).

 

Når man ser etter maskiner med høy kapasitet så er det litt interessant å se på trommelvolum og ikke bare oppgitt kg. Tviler på at man i praksis får stappa inn 12 kg klesvak i den Samsungmaskinen.

Samsung 12 kg -> trommel 82 liter -> 6,83 liter pr kg

Siemens 9 kg -> trommel 65 liter -> 7,22 liter pr kg

Aeg 9 kg -> trommel 66 liter -> 7,33 liter pr kg

Siemens 8 kg -> trommel 65 liter -> 8,125 liter pr kg

Aeg 8 kg -> trommel 66 liter -> 8,25 liter pr kg

Nå har det vært en utvikling, men det spørs hvor mye man egentlig får inn i maskinen samtidig som man får et godt resultat. Går man 10-15 år tilbake var standaren 10 liter pr kg og går man 20+ år tilbake var det faktisk 13 liter trommelvolum pr kg vask.

Lenke til kommentar

Nå vil det ytterst sjeldent bli stappet 12 kg med klær inn i maskinen. Det blir vel helst når det kommer til håndkler og slik det går an å vaske litt sjeldnere.

 

Nå vet jeg ikke hva Samsung sin "boble" tekonologi er god for, men etter hva jeg kan lese meg frem til på nett så får den mye skryt.

 

Til 10 000,- blir det ikke kjøp, nå var det snakk om hvordan den fra Samsung er opp mot den fra Siemens dersom prisforskjellen ikke er på mer enn 1000,- kroner. Vil Simens fortsatt være det beste kjøpet, eller vil Samsung sin modell til 7000,- være ett bedre kjøp?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hva Samsung sin "boble" tekonologi er god for, men etter hva jeg kan lese meg frem til på nett så får den mye skryt.

Poenget er at de tilfører luft i såpevannet for å lage bobler/skum og det skal gi bedre vaskersultat på lavere temperatur. Men jeg har enda ikke sett noen uavhenige sammenlikningstester som dokumenterer dette....

 

Hvis du har små barn i huset så hjelper det ikke at man kan vaske bort flekker med bortimot kaldt vann hvis/når det er sykdom i huset. Eneste som tar bakterier i en vaskemaskin er varme.

 

Og jo mer man vasker på lave temperaturer, desto mer problemer dukker opp med avleiringer og lukt i maskinen. Det er vel derfor disse maskinene har eget "renseprogram"... Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg foretrekker å vaske med så varmt vann som tekstilene tåler...

Lenke til kommentar

12 kilo klær er 12 kilo klær :) Det er ingen bedre måte å si det på.

Nå er jo ikke det et svar på det jeg spurte Alastor om...

 

Ja, 12 kilo klær er 12 kilo klær. Men tekstiler har forskjellig egenvekt og det er ganske stor forskjell i volum på f.eks. tykk dongeri og myke fluffy frottéhåndklær. Og derfor tviler jeg sterkt på at nevte maskin med et trommelvolum på 82 liter i praksis rommer 12 kilo håndklær. Det er grunnen til at jeg spurte om hva som menes med "kan stappe ALT inni den og den er fortsatt ikke full"?

Lenke til kommentar

Er uansett noen uker igjen til vi flytter og ny maskin skal i hus, så jeg får følge med hva som eventuelt dukker opp frem mot da.

Det er nok en lur taktikk, men da har kanskje den Siemens-maskinen vi begynte med steget i pris mens noen andre kanskje har gått ned.

Vil foreslå å se etter Miele, Siemens, Bosch, AEG og Electrolux. Og kanskje Samsung...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...