xzibiz Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg har et speilreflekskamera Nikon D5100. Men har lyst å oppgradere litt, men veldig i tvil hvilket jeg skal velge. Vil ha et kamera som kan ta raske og gode bilder. Noe jeg syns mangler på D5100. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Hvordan definerer du "raske"? Det vil også hjelpe hvis du prøver å forklare mer detaljert hva du synes er dårlig med D5100. Du må også komme med en prisgrense sånn at man kan luke bort de kameraene som ikke er noe poeng å vurdere. Du kan se på disse modellene: D7000, D600, D800 Men det er også mulig at det er bedre objektiver du trenger... 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Gode bilder kommer proporsjonalt med opplæringen, raske bilder er litt vanskeligere siden det er endel parameter som kan ha innvirkning. Så som fokusparameter, objektiv, blender, motiv, lys, etc. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har et speilreflekskamera Nikon D5100. Men har lyst å oppgradere litt, men veldig i tvil hvilket jeg skal velge. Vil ha et kamera som kan ta raske og gode bilder. Noe jeg syns mangler på D5100. Hvor lenge har du hatt D5100, hvor mye har du lest/testet deg fram, hvilke motiver tar du bilde av, i hvilke situasjoner tenker du at et nytt kamera ville ha gjort ting bedre? -k Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg tar som regel naturbilder og personperspektiv. Det som jeg ikke liker er at den tar for lang tid til å fokusere, når jeg trykker ned knappen tar det veldig langt tid før bilde blir tatt, uansett hvilke funksjon jeg bruker. Har orginal optikk og Tamaron 70-300mm. Jeg har brukt kamera i litt over et år. Tatt 3-4000 bilder. Prisklasse 6000,- Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hvis du skal ha lynrask autofokus så trenger du et bedre objektiv enn Tamron sin 70-300 (Jeg regner med at det er den lille og rimelige versjonen du snakker om her, ikke Tamron sin 70-300 VC som koster ca 3000) Det hjelper neppe å oppgradere selve kamerahuset så lenge du ikke oppgraderer objektiv også. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hva slags optikk har du ellers? Bedre optikk med Silent Wave AF-motor vil nok gi markant kjappere fokusering. Ellers - er problemet stillestående motiver eller motiver som beveger seg? Til motiver i bevegelse vil et bedre hus i en viss grad kunne hjelpe. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Denne er det : Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD.. Det både problemer med stillestående motiver og motiver som beveger seg. Bildene blir ofte blurete. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Denne er det : Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD.. Det både problemer med stillestående motiver og motiver som beveger seg. Bildene blir ofte blurete. Hva slags lukkertid, blender og ISO bruker du, da? Har du eksempelbilder? Hvilke andre objektiver har du? Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 jeg har to objektiver den tarmon 70-300 og orginal linsa Nikon Dx 18-55 lukkiden er det som er når du får kamera fordi jeg har ikke satt meg helt inn i det. ISO står som normal på menyen på kamera Blender vet jeg ikke og lukketiden vet jeg heller ikke hvordan jeg finner ut. :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Vil foreslå å starte her: Kikk på ISO, Blender og Lukker, og hvordan dette bestemmer eksponeringen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Alt dette er om lys - du ønsker å ha passe mengde lys inn på sensoren - blir det for mye blir det hvitt og utbrent, og blir det for lite blir det bare mørkt. ISO: Høyere ISO gir mer lysfølsomhet (du trenger altså mindre lys), men også mer støy. Blender: Større blender (lavere blendertall) gir mer lys som kommer inn, men gir mindre dybdeskarphet. Lukker: Lenger lukkertid gir mer lys som kommer inn, men gir utydelig bilde hvis kamera og/eller motiv beveger seg. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Denne er det : Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 LD.. Det både problemer med stillestående motiver og motiver som beveger seg. Bildene blir ofte blurete. (Jeg snakker Canonsk. Jeg tror alt dette er gyldig for Nikon også) Det er en fordel å velge AF-modus ut fra motivet du tar bilde av: *One-shot ved stillestående motiver *AF-servo ved bevegelige motiver Det kan være en fordel å bruke fokuspunkter aktivt. Noen like å bruke senter-punktet, fokusere (trykk shutter halveis ned), hold knappen nede og roter kameraet til du har ønsket utsnitt. Andre foretrekker å bevege fokuspunktet (eller gruppen av punkter) med joysticken. For stillestående motiv så bør de fleste komme ut godt fokusert. For bevegelige motiv så må du regne med at en viss andel kommer ut uskarpe - ta mange og velg ut de beste. Bruk gjerne blitz (innebygd blitz også, om du er utendørs) og øk ISO for å få tilstrekkelig kort lukkertid slik at kamera rystelser og motiv-bevegelser ikke smører ut bildet. Dette kan også la deg skru blender litt ned, slik at et rimelig objektiv får opererer i sitt skarpeste område. Jeg anbefaler å prøve noen av disse tipsene (evt kjøpe en bok eller google etter folk som kan det bedre enn meg) før du begynner å bruke penger. Jeg tror at alle som har kjøpt speilrefleks har gått på smellen med at bildene ikke blir så mye bedre som man hadde håpt (eller dårligere enn med kompakt-kamera). Det er flere muligheter til å gjøre ting bra, men også flere muligheter til å gjøre ting dårlig. -k Endret 21. oktober 2013 av knutinh Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det er tydelig at du trenger mer grunnleggende kunnskap for å få ønskede resultater og mer glede, for kameraet er nok ok til ditt bruk. For det første, vanlige zoomer slipper inn lite lys, og er lite egnet til bevegelig motiv. Da må du kompensere med å øke ISO, prøv AUTO-ISO med sperre på 1600 i første omgang. Skal du ta bilder inne må du enda høyere. Følg med på lukkertiden din, som en gylden regel skal den være minst det samme som brennvidden din. Så f.eks har du zoomet til 200mm skal lukkertiden være på minst 1/200, helst kortere. Uansett, tar du bilder av mennesker, helst ikke kortere enn 1/100, i aktivitet må du fort opp mot 1/500. Så den viktigste årsaken til uskarpe bilder hos deg er trolig for lang lukkertid. For å unngå det bør du også vurdere dyrere og mer lyssterk zoom, som går til f2.8. I hvert fall hvis du skal ta bilder av mennesker i bevegelse inne eller svakt lys. Vurder også et fast objektiv (ikke zoom), f.eks en 50mm eller 35mm. Disse slipper inn mye mer lys, og gir deg mye mer muligheter. Først må du finne ut hvilken brennvidde du bruker mest på bildene dine (se siste tips) Du får de brukt til 900-1500 kr. Den andre årsaken til uskarpe bilder er som nevnt autofokus-modus. Du bør bruke AF-A som standard, evt. AF-C. Står den på AF-S betyr det AF single, da fokuserer og LÅSER den fokus med en gang den treffer. Må for all del IKKE benyttes på bevegelig motiv! C er continious, da følger den motivet. AF-A er Auto, da er den i prinsippet AF-S, men skal slå over på C hvis den detekterer bevegelse. Prøv ut disse! For å lære, last ned programmet Faststone Imageviewer. Gratis, og på norsk!! Meget lærerikt, når du dobbeltklikker og ser på et bilde, dra muspekeren til høyre bildekant, så vises alle innstillinger du brukte (bl.a. brennvidde, ISO, lukkertid og blender), så ser du raskt om det er årsaken. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 jeg har to objektiver den tarmon 70-300 og orginal linsa Nikon Dx 18-55 lukkiden er det som er når du får kamera fordi jeg har ikke satt meg helt inn i det. ISO står som normal på menyen på kamera Blender vet jeg ikke og lukketiden vet jeg heller ikke hvordan jeg finner ut. :-) Desverre så må jeg skuffe deg med å fortelle at å investere i et dyrere og bedre kamera ikke vil føre til at du får tatt noen bedre bilder enn du gjør nå. For at du skal kunne dra nytte av all funksjonaliteten i et speilreflekskamera så krever det at du setter deg inn i sammenhengen mellom lukker, blender og ISO. I tillegg til å lære forskjellen på hvilken fokus modus du bør velge. De er gitt mange gode råd allerede i denne tråden. Følg rådene, les artikler på nettet og gjerne bøker om fotografering. Prøv og prøv igjen, så vil du etterhvert kunne ta bildene slik du ønsker med det kameraet du allerede har. Når du har mestret dette kan du deretter vurdere om du fremdeles ønsker å kjøpe et annet kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå