Gå til innhold

Mobil USB Lader


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Jeg skal lege en Mobil USB lader jeg vil kalle for MobileSmartCharger (MSCharger 1). Aner ikke om det finnes fra før, men det er ett prosjekt fremover. Lovte noen andre her inne å lage en tråd om det så dermed gjør jeg det :) Dette er da en lader som er formet som en liten boks som du lett kan ta med hvor du vil og lade telefonen din. Boksen har USB 2.0 inngang som du kan stikke en USB ledning inn i som igjen lader telefonen din. Dette kommer til å bli ett stort prosjekt og jeg skal bruke lang tid på det og jeg skal få den beste designen. Jeg har også funnet på ett navn til oppfinnelsen.

 

Jeg skal foreløpig kun lage MobileSmartCharger V1 Altså. Når jeg er ferdig med prosjektet så begynner jeg på nytt og ser etter forbedringer. Planen er å gjøre denne vanntett til slutt os den skal tåle støt. Problem blir også å finne en god strømkilde inne i den lille boksen. Batterier koblet til kabler er en ting, men må byttes. Da møter jeg på en ny problemstilling og det er å gjøre batteriene lette å bytte uten problemer. Til slutt så skal jeg lage en som er vanntett, støt sikker og en som har mye strøm! :)

 

Dette ser jeg på som ett morsomt prosjekt! Nå videre i tråden vil jeg poste bilder og lignende av hvordan fremgangen er. Jeg vil også spørre om diverse råd til tilkoblings muligheter osv, men jeg vil ikke spørre for mye da jeg vil ha patent på dette. (Hvis det ikke finnes fra før da :p )

 

Alt jeg poster i tråden og alle bilder, ideer, løsninger osv har jeg opphavsrett på og skal ikke kopieres uten samtykke inntil videre. Har dere forslag til bedre navn osv så kom gjerne med forslag og diskuter. Kom også gjerne med spørsmål! :) Kom også med egenskaper og kvaliteter dere ville ha hatt hvis dere hadde en slik "boks" med strøm til å lade telefonen :)

 

Vet ikke hvordan responsen på dette prosjektet blir, men jeg håper at det blir bra! :) Hvis denne dingsen jeg nå skal lage ikke finnes fra før så blir jeg nesten overrasket. Er jo "ganske" lett å lege i forhold til f eks datamaskiner :p Eller kanskje det kan komme utfordringer jeg ikke kjenner til. Ikke vet jeg, men jeg håper at dere er engasjerte.

 

PRAT IVEI! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur jeg ville gått for LiPo batteri (høy energi tetthet), en mini/micro usb for å lade dette batteriet, og en boost regulator for å lage 5V til USB porten.

En får egne kretser for lipo lading, så det er ikke så vanskelig om en følger datablad eksempler.

Å lage greia vanntett bør vell la seg gjøre, men selve USB kontaktene kan vell være en utfordring.
Kunne selv tenkt meg en slik som er vanntett (har noe USB/solcelle greier med batteri i dag).

 

Her kan du se en løsning som kan være litt stilig, men spørs hvordan det er med varmeutvikling i batteri o.l. Kan hende du påfører komponentene ekstra stress ved å støpe de inn slik.

Finnes også noe gjennomsiktig gugge (gele aktig) som kan brukes i en boks.

http://www.eevblog.com/forum/chat/sex-on-a-stick-clear-resin-encased-amp/

 




Lenke til kommentar

Eventuelt kan jo såkalt conformal coating brukes. Er en klar lakk som legges over kretskortet og holder fuktighet ute.

Ellers er jeg enig med han over her. Du finner tak i mange ferdig ladekretser osv man får kjøpt på ebay el. som gjør jobben mye lettere. Så slipper du å prøve å lodde smd komponenter.

Lenke til kommentar

Jeg padler kajakk og på ukesturer er det en utfordring å få ladet mobiltelefonen ute i bushen. Dessuten så tømmes batteriene veldig fort når det er dårlig mobildekning.

 

Har derfor samme behov som deg. Har til nå pleid å ta med et 12V batteri 1,2Ah samt en sigarettennerlader med USB-utgang. Denne løsningen har gitt meg 2-3 etterladinger av telefonen, men dersom laderen står på over natten så tømmer den batteriet (stort egetforbruk). Vurdrer å lage en egen 12V-5V omformer med kretser med lavere egeforbruk. Vurderer også å bruke et større batteri som holder flere dager (12V 2,3Ah). Har sett på kabinettene Pelicase 1020, 1030, 1040, 1050 og 1060, men også rimeligere alternativ fra Biltema eller eBay. Ser det finnes mange slike ferdige produkt på eBay med oppgitt effekt 1000-6000mAh, men ingen av disse produktene synes å være laget på en solid måte. Også det jeg har lest av produktomtaler tyder på at du får hva du betaler for.

 

Jeg er også en del på hytteturer om vinteren, da er problemet litt det samme, men da vil jeg ha noe som er lett å bære med seg. På hyttetur trenger jeg ikke like stort batteri og heller ikke IP65 tetting. Er det ikke Lipo dem heter de nye effektive og lette batteriene?

 

Gleder meg til å følge ditt prosjekt!

Lenke til kommentar

Om du skal bruke en standard usb port så burde det jo ikke være så vanskelig å finne noe. Google etter vandal proof eller waterproof usb så burde du finne ganske mange løsninger. Er garantert en som passer ditt behov.

 

Hvor liten skal laderen være, vil det feks være plass til noe som dette?

post-187645-0-18489200-1382110537_thumb.png

http://www.gtcontact.com/01-USB-A-C4-size-Metal-Screw-Panel-Mount.html

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Om du skal bruke en standard usb port så burde det jo ikke være så vanskelig å finne noe. Google etter vandal proof eller waterproof usb så burde du finne ganske mange løsninger. Er garantert en som passer ditt behov.

 

Hvor liten skal laderen være, vil det feks være plass til noe som dette?

attachicon.gif123.png

http://www.gtcontact.com/01-USB-A-C4-size-Metal-Screw-Panel-Mount.html

Det var noe i den lignende duren jeg tenkte på, ja! :) Passer nok ganske greit den vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ok, da finnes det fra før, men skal fortsatt lage min egen vanntette versjon. Kanskje også ekstra effekter :p Har ikke helt tenkt på batterier enda. Driver for øyeblikket med å fikse USB porten :)

 

Det du har "funnet opp" er noe av det mest vanlige mobilustyret i verden. Du får utgaver med store batterier, små batterier, engangsbatterier, solcelle, forbrenner, og mer eller mindre absolutt hva som helst.

 

..og vanntett? selvfølgelig. Et av mange eksempler: http://www.newtrent.com/powerpakxtreme.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ja jøss, hvorfor kjøpe noe som er vettugt priset og testet når man kan plugge mobilutstyr til tusenvis av kroner inni noe hjemmelaget

 

Don't get me wrong, DIY er en fin fin ting jeg er stor fan av, men å finne opp hjulet på nytt er ikke innovasjon

Lenke til kommentar

Litt enkel matte for å bergene batteri:

 

Typisk mobil batteri ~2500mAh, 3.7V (LiPo) -> 9,25Wh

Anta at mobiltelefonens ladekrets har en effektivitet på 80%, du trenger da. 9,25Wh/0,8 = 11,56Wh.

Anta at effektiviteten i boost regulatoren i lade boksen din er på 80%, du trenger da 11,56Wh/0,8 -> 14,45Wh.

 

Bruker du LiPo batteri på 3.7V i boksen, så må du da ha 11,56Wh/3,7V = 3,9Ah = 3900mAh batteri for å kunne lade mobilen en gang. Skal du kunne lade mobilen flere ganger, så må du øke batteri størrelsen tilsvarende.

 

Og hvorfor lage noe selv? Det er moro og en lærer masse :)

Sikkerhet, lipo kan være skummelt om en gjør det feil eller bruker "billige" batterier. Batterier MÅ ha innebygget beskyttelse krets. Følg datablad anvisninger.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk ut dette uttaket. Tipper du kan bruke det i boksen din (bare du fjerner den ene festebøylen). Synes Captain Ødegård er litt negativ til prosjektet ditt, men litt motstand og litt info om hva som finnes er jo bra. Stå på, dette blir nok bra.

 

http://www.ebay.com/itm/12V-Waterproof-Motorcycle-HandleBar-Cellphone-USB-Charger-Power-Adapter-/171119734149?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item27d787ed85

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...