karik2 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hei. Jeg ble matforgiftet etter jeg var ute og spiste på en restaurant i Trondheim for to uker siden. Totalt var det 13 stk som ble rammet og fikk påvist Campylobacterinfeksjon. Jeg har nå ligget syk i 10 dager, og har enda ikke blitt frisk. Det jeg lurer på er om jeg kan kreve noen form for erstattning fror dette? Som følge av sykdommen har jeg måttet sykemelde meg fra en hel offshoretur, og gått glipp av store beløp i form av overtidsbetaling som det er mye av på jobben min. I tillegg holder jeg aktivt på med kroppsbygging, og resultatene jeg har brukt det siste halve året på å bygge opp er nå borte. Dette er selvfølgelig ting som jeg ønsker at skal kompenseres på ett eller annet vis. Jeg er ikke spesielt god på juss, og håper at noen kan hjelpe meg med en avklaring om hvilke rettigheter jeg har i en sak som dette. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Du må kunne dokumentere et økonomisk tap for å kunne få erstatning. Med tanke på at du er sykemeldt vil du jo få sykepenger av arbeidsgiver/folketrygden, dog kun opptil din stillingsprosent - ikke for eventuell overtid. At resultatene fra et halvt år med kroppsbygging har forsvunnet på ti dager er ikke et økonomisk tap. Det har vel vært snakk om å innføre såkalt "smerteerstatning", men det tror jeg ikke er innført enda. Dårlig sak, så vidt jeg kan se. 1 Lenke til kommentar
tole Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Det må nok bevises en temmelig grov uaktsomhet fra restaurantens side hvis du skal komme noe vei med dette. Hvis de har historikk med mattilsynet så kanskje du har noe å gå på. Deler av restaurant-bransjen er ganske frynsete med mye rart av praksis og kjøp av råvarer fra shady kilder samt oppbevaring og håndtering av matvarer som ikke henger på greip, så du har kanskje en sak. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Du kan kreve erstattning for dine utlegg i forbindelse med legetimen som du hadde, då dette er ei ekstrautgift som du beviselig har blitt påført på grunn av denne hendelsen. Dersom du kan dokumentere andre tap, så vil dette også danne grunnlag for erstattning for dine utgifter. Det vil også være mulig å kreve erstattning for ikkje økonomisk tap (oppreisning), men i norge så ligger lista høgt for at du får dette. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det er vel på sin plass at man får tilbake pengene for maten man ble syk av, om ikke annet et gavekort på resturanten... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Gavekort på restauranten? Jeg tviler på at trådstarter har lyst til å få en slik Déjà vu. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Gavekort på restauranten? Jeg tviler på at trådstarter har lyst til å få en slik Déjà vu. Du trenger gavekort til et ironikurs. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Hei. Jeg ble matforgiftet etter jeg var ute og spiste på en restaurant i Trondheim for to uker siden. Totalt var det 13 stk som ble rammet og fikk påvist Campylobacterinfeksjon. Jeg har nå ligget syk i 10 dager, og har enda ikke blitt frisk. Det jeg lurer på er om jeg kan kreve noen form for erstattning fror dette? Som følge av sykdommen har jeg måttet sykemelde meg fra en hel offshoretur, og gått glipp av store beløp i form av overtidsbetaling som det er mye av på jobben min. I tillegg holder jeg aktivt på med kroppsbygging, og resultatene jeg har brukt det siste halve året på å bygge opp er nå borte. Dette er selvfølgelig ting som jeg ønsker at skal kompenseres på ett eller annet vis. Jeg er ikke spesielt god på juss, og håper at noen kan hjelpe meg med en avklaring om hvilke rettigheter jeg har i en sak som dette. Hvilke resturant var dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Farlig spørsmål! Jeg er nysgjerrig jeg også, MEN.. 1. Viser det seg at dette er en falsk anklage så kan slik negativ nettomtale få store konsekvenser for restauranten og være straffbart. 2. Viser det seg at anklagen er ekte så vil den fortsatt kunne være et engangstilfelle som setter restauranten i et mye dårligere lys enn den fortjener og være straffbart. 3. Er anklagen ekte og velfortjent kan det medføre mye dårligere erstatningsvilje. Hvis restauranten ikke er særlig lønnsom kan dette være dråpen som får eieren til å slå seg konkurs slik at dere eventuelt må søke om erstatning fra konkursboet (langt mer usikkert at dere får noe som helst). Jeg vil oppfordre til å ikke avsløre navnet. I hvert fall ikke før du har tenkt nøye gjennom konsekvensene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Farlig spørsmål! Jeg er nysgjerrig jeg også, MEN.. 1. Viser det seg at dette er en falsk anklage så kan slik negativ nettomtale få store konsekvenser for restauranten og være straffbart. 2. Viser det seg at anklagen er ekte så vil den fortsatt kunne være et engangstilfelle som setter restauranten i et mye dårligere lys enn den fortjener og være straffbart. Ehh, er du sikker på at nummer 2 er tilfelle? Jeg kan ikke særlig mye strafferett, og spesielt ikke dette, men for meg virker dette veldig rart. Hva er straffehjemmelen her? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har ingen paragraf å vise til. Jeg antar ufortjent dårlig omtale kan være straffbart. Jeg kan ta feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Dersom man ikke lyver framstår det for meg som et helt absurd inngrep i ytringsfriheten. Enkelte skranker må selvfølgelig stilles for hvilke ytringer som kan fremsettes offentlig, men så lenge ytringen er sann skal det svært mye til. Dersom det innebærer et inngrep i privatlivet så er det ofte ulovlig, men dette er åpenbart ikke et inngrep i privatlivet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg kan ta feil, og jo mer jeg tenker på det jo mer ser det sånn ut. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Trenger ikke skrive noe her, man har jo PM;) Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har ingen paragraf å vise til. Jeg antar ufortjent dårlig omtale kan være straffbart. Jeg kan ta feil. Da hadde det blitt vanskelig å skrive matanmeldelser i fremtiden... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Det var ikke tilfeldigvis en kyllingrett? AtW Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8487613.ece Samme sak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå