Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor nært den oppgitte internetthastigheten kan en forvente å få i praksis?

Anbefalte innlegg

Sameiet jeg bor i har nettopp inngått en fellesavtale med CanalDigital hvor vi får TV og bredbånd (Komplett Maxi). Avtalen gir alle beboerne 12/5, men en står fritt til å oppgradere bredbåndet på eget initiativ. Jeg har gjort nettopp dette, og har nå 50/10.

Problemet mitt er at i følge diverse tester får jeg ikke 50/10, men 44/10. Er dette noe en bare må regne med, eller er dette noe jeg burde klage på?

For meg har det ingen betydning, men jeg liker jo å få det jeg betaler for.

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

44 av 50 er vel 12%. Litt mye avvik etter min mening, ihvertfall om det er vedvarende.

Merkelig prinsipp forresten, det ISP'ene opererer med, underlig det er lov i det hele tatt. Du har egentlig ikke noe annet enn din egen mening å vurdere etter. Det vil si om du er fornøyd i forhold til prisen som betales og evt. bytte ISP om du har anledning.

Jeg prøvde meg forresten med min ISP for noen år siden;

Jeg ville ha en avtale hvor jeg betalte nesten hele månedsbeløpet, men aldri mer enn månedsbeløpets størrelse. Sånn litt ettersom hvor mye penger jeg hadde tilgjengelig der og da. Det likte de dårlig gitt, at samme prinsipp skulle følges begge veier. De vil visst ha enerett til slike avtaler.

Lenke til kommentar

Om det er vedvarende vet jeg ikke. Oppgraderte hastigheten i dag, så har bare hatt ettermiddagen/kvelden på å teste.

Jeg har egentlig ikke noe særlig til alternativer. Komplett Maxi-avtalen betaler jeg uansett via fellesutgiftene, og ingen andre leverandører kan tilby meg noe bedre enn 10/1. Så da må jeg vel flytte, da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tester du direkte på kabelmodem, eller på etterkoblet router? Det er viktig at du måler direkte på modem, uten annet utstyr tilkoblet, for å få et riktig resultat.

Som nevnt i annen tråd har jeg oppgradert til VDSL 40/12, og får som regel 49/12 når jeg måler direkte på modem (som står i bridge mode). Iflg Telenor er max 50/12 på denne linjen, og det stemmer bra for min del.

Lenke til kommentar

Slike tester vil jo ofte gi svært varierende resultat, basert på blant annet hvor i Internett du og serveren befinner seg. Med det sagt, så synes jeg man skal forvente minst 90% mot operatørens eget nett. Det er alltids litt overhead, så for å nå 100% må operatøren kompensere ved å øke bitraten til mer enn det som er oppgitt for at du skal kunne få den på tester.

Der jeg bodde tidligere hadde jeg vel omtrent 94% mot operatørens eget nett, og nådde drøyt 11 MB/s på (lovlige) bittorrents fra peers i andre AS. Dette var 100/100.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv 20/1 med nextgentel, men får maks 11/0,8, dette er det jeg som regel får når jeg tester, burde jeg klage?

For DSL-linjer så varierer dette ekstremt basert på avstand til sentral og kvaliteten på selve linjen Bor du veldig nær sentralen, vil du trolig få tett opp mot den bitraten som markedsføres. Bor du langt unna må du regne med at den blir betydelig lavere. Dette vet operatørene, og sikrer seg ved å nevne i avtalen at bitraten som markedsføres er en "opp til"-kapasitet, og ikke noe som garanteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv 20/1 med nextgentel, men får maks 11/0,8, dette er det jeg som regel får når jeg tester, burde jeg klage?

Jeg har samme abbonnement og får samme hastigheter. Bor 300m fra sentralen. Hadde opp mot 7/0.5 en stund og da klagde jeg. De fikset det opp til 11/0.8...

NGT er ganske ubrukelige folk. Får desverre alt for god pris til at jeg gidder å bytte leverandør (249,-/mnd, er lite interessert å betale så mye mer enn det for internett)

Lenke til kommentar

NGT med ADSL2+ er jo best effort. Dvs at man får den hastigheten linjen klarer mht lengde (signal/støy). Skal man klage på en slik avtale, så har man trolig ikke forstått årsak og sammenheng...

Når det gjelder trådstarter, så bør han finne ut hva som er flaskehalsen.

Det bør måles med en verifisert velfungerende PC, koblet rett i modem. Ellers kan jo feilen ligge i eget nettverk, PC, internett eller kapasiteten til speedometer. På DOCSIS (kabel TV), vil man oftest få den hastigheten man abbonerer på.

På nettfart.no måler jeg f.eks 49.0/10.3 på min 50/10-linje akkurat nå. På speedtest.net måler jeg 49.3/10.6. Må bare si at jeg er veldig godt fornøyd med disse målingene. Jeg har full kontroll på eget nettverk med god router (Asus RT-N66U) og ser hvilken båndbredde som blir brukt på internettporten.

Under disse testene passer jeg på at båndbredde inn/ut er tilnærmet null, bortsett fra speedometeret.

Lenke til kommentar

Tester du direkte på kabelmodem, eller på etterkoblet router?

Får temmelig likt resultat om jeg går direkte fra modem eller om jeg tester over wifi.

Det skal imidlertid sies at jeg i natt gjorde et par nye målinger. Det varierte en del, men rekorden ble på 51 ned, så da er vel kanskje alt som det skal være.

Siste måling (wifi): Ping 19 ms, Download 48,52 Mbps, Upload 9,98 Mbps - tror jeg skal si meg fornøyd.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...