Gå til innhold

Hva er din betydning av dette bibel verset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er lysets skaper. Altså solen og mørkets skaper altså natten og månen. Dagen gir lykke, men om natten ulykke. Les henvisningene i bibelen. Og Gud skapte verden uten ondskap. Det var mennesket som gjorde feiltrinnet slik at ondskapen kom inn i verden via djevelens åndehær.

Lenke til kommentar

Jeg er lysets skaper. Altså solen og mørkets skaper altså natten og månen. Dagen gir lykke, men om natten ulykke. Les henvisningene i bibelen. Og Gud skapte verden uten ondskap. Det var mennesket som gjorde feiltrinnet slik at ondskapen kom inn i verden via djevelens åndehær.

Hvem skapte "djevelens åndehær"?

Lenke til kommentar

Først skal menneskene rykke opp i himmelriket. Riktignok de menneskene som tror på Gud og er villig til å ta imot Jesus. Jeg pleier å si det veldig enkelt. Du har to velg. Helvete og Himmelen. Hvis du vil til helvete så bryr du deg ikke om Gud og lever det livet du vill, uten beskyttelse og bryr deg ikke. Da kommer du til Helvete. Om du vil til himmelen så gjør du det motsatte. Tror på han og tar imot han. Dermed vil du også få beskyttelse på livets ferd :)

Du har to valg. Det er du selv som velger hva du skal gjøre. Dermed er det ikke Gud som velger for deg for han advarer deg hva som kan skje hvis du vender til den brede vei. Hvis du derimot vender til den smale vei så skal du bli velsignet og du vil komme til himmelriket. Enklere kan det ikke sies.

Igjen.. Det er ditt valg.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å si det veldig enkelt. Du har to velg. Helvete og Himmelen. Hvis du vil til helvete så bryr du deg ikke om Gud og lever det livet du vill, uten beskyttelse og bryr deg ikke. Da kommer du til Helvete. Om du vil til himmelen så gjør du det motsatte. Tror på han og tar imot han. Dermed vil du også få beskyttelse på livets ferd

Dette er noe jeg hører fra alle fanatiske kristne, men det blir for dumt.

Dere prøver å skremme alle som ikke tror på Gud, at om vi ikke tror på Gud så havner vi i helvete. Men hvis vi ikke tror på Gud, så tror vi heller ikke på helvete, og da blir jo trusselen grunnløs.

Hvis man faktisk blir redd av påstanden deres, så er man jo en troende i utgangspunktet og er trygg.

Til slutt; Hvis det nå faktisk hadde eksistert en Gud, og han er villig til å sende alle som ikke tror på han til en evig pine, så er han jo verdens desidert største sadist. Selv Hitler tok livet av færre mennesker enn Gud kommer til å pine til evig tid (de som Hitler tok livet av fikk i hvert fall lov til å dø). Er det en god Gud? Dette er et tegn på at dere selv ikke tror på Guds godhet. Jeg velger å tro at hvis det nå skulle finnes en Gud, så er han godere enn kristendommen påstår. Egentlig burde alle kristne bli sendt til helvete av Gud, når dere tror så ondt om han.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg regner med TS er ute etter hva som er vår tolkning av verset, da intet enkeltmenneske kan eie en betydning av verset.

Rent filosofisk sett er det ganske enkelt, mennesker har fri vilje, med fri vilje kommer også rett og galt, lykke og ulykke, lys og mørke. Alt henger sammen, du kan ikke ha det ene uten det andre.

Så ja, det er et ganske enkelt og greit vers som lett kan tolkes i de baner du er inne på. Lykke og ulykke, godhet og onskap, etc avhenger av menneskers valg basert på fri vilje, Gud skapte mennesker og med det fri vilje, altså kan Gud sies å ha skapt både godt og ondt. Intet dilemma der.

Med andre ord, spør du meg så kan det definitivt tolkes slik, ja.

Lenke til kommentar

Først skal menneskene rykke opp i himmelriket. Riktignok de menneskene som tror på Gud og er villig til å ta imot Jesus. Jeg pleier å si det veldig enkelt. Du har to velg. Helvete og Himmelen. Hvis du vil til helvete så bryr du deg ikke om Gud og lever det livet du vill, uten beskyttelse og bryr deg ikke. Da kommer du til Helvete. Om du vil til himmelen så gjør du det motsatte. Tror på han og tar imot han. Dermed vil du også få beskyttelse på livets ferd :)

Du har to valg. Det er du selv som velger hva du skal gjøre. Dermed er det ikke Gud som velger for deg for han advarer deg hva som kan skje hvis du vender til den brede vei. Hvis du derimot vender til den smale vei så skal du bli velsignet og du vil komme til himmelriket. Enklere kan det ikke sies.

Igjen.. Det er ditt valg.

Jeg er enig i dette med fritt valg, og har egentlig alltid sett for meg tilsvarende som du skisserer.

Så kom jeg plutselig over denne debatten hvor teolog Atle Ottesen Søvik argumenterer for en litt annen teologi. Kort: Søvik tror ikke på evig pine. Mennesker som ikke ønsker en evig eksistens med Gud, vil opphøre å eksistere. Mennesker som velger fellesskap med Gud får evig liv. Jeg kan ikke se noe problem med en slik teologisk tenkning, og blir egentlig mer og mer tilbøyelig til å være enig med ham jo mer jeg får tenkt på det. Men så er det heldigvis ikke opp til oss å avgjøre hvem som skal hvor og hva som skal skje.

Lenke til kommentar

Jesaja 45:7

Det er jeg som er lysets opphav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken. Jeg, Herren, gjør alt dette.

Kilde: https://www.bible.com/cy/bible/102/isa.45.nb

Kan dette bli tolket som, at gud er skaperen av ondskap, eller at vi trenger ondskap for å se hva som er godt.

Hva tror du?

Bibelen sammenligner her lykke og ulykke med lys og mørke. Lys og mørke er fullstendig avhengig av hverandre; uten den ene, blir den andre meningsløs. På samme måte gir det ikke mening å snakke om lykke hvis ulykke ikke eksisterer. Altså, ulykke er en nødvendighet for å oppnå lykke. Det er slik jeg ville forstått det, sånn litt tatt ut av kontekst kanskje. Og det er jeg forsåvidt helt enig i også.

Lenke til kommentar

Det er jeg som er lysets opphav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken. Jeg, Herren, gjør alt dette.

Kan dette bli tolket som, at gud er skaperen av ondskap, eller at vi trenger ondskap for å se hva som er godt.

Hva tror du?

Som alt annet i bibelen er det noe som religiøse ledere en gang har funnet på å skrive ned for så å hevde at dette er guds ord og alle må gjøre som eg sier ellers kommer de i hælvete. Hælvete er også funnet på av disse religiøse lederene for å skremme folk til lydighet.

Lenke til kommentar

Tenk om jødene heller hadde valgt kjærlighets guden isteden for krigsguden de etterhvert landet på, da hadde nok disse såkalte kjærlighets evangeliene sett helt anderledes ut enn den intoleransen og hatet vi finner i disse skriftene pr i dag...

Som nevnt kan ikke lys eksistere uten mørke, lykke kan ikke eksistere uten ulykke, godt kan ikke eksistere uten ondt også videre... Så hvorfor denne hangen til å forsvare denne ignorante guden og sette skylden på mennesker, de har jo for pokker ikke skapt noe!! På tide å legge skylden der skylden skulle vært for lengst, på denne guden som er så steindum at han ikke forsto hva han satte i gang engang! (Ikke fordi jeg tror det skvatt på dette jødiske eventyret, men for å få folk som følger den gamle jødiske krigsguden til å forstå hvorfor de hele tiden forsvarer en ideologi som er despotisk, intolerant og hatefull... Denne guden de forespeiler er rett og slett ikke verdt tilbedelse, så enkelt. )

Lenke til kommentar

Interessant og utfordrende vers. Det jeg får ut av det er en presisjon av Guds allmektighet. Djevelen og det onde har ikke selv skapt mørke ut av ingenting. Mørke er fravær av lys som Gud har skapt. Mennesket valgte av fri vilje å få kunnskap om denne dynamikken til tross for advarsler. Djevelen ble kastet til mørket som en straff og menneskene ble så straffet for å ha latt seg friste til å omfavne mørket. Verset sier "gir lykken" og "skaper ulykken". Gud er kjærlighet og opphav til lykken. Satan skapte ikke seg selv, men var skapt av Gud og kastet til mørket som er opphav til ulykken. Bare et personlig forsøk å formulere det jeg leser ut av det som alle andre innlegg her.

Lenke til kommentar

Gud og Jesus skapte oss, de elsker oss, de vil oss godt, de eier englene (Lykke)

Gud skapte Satan, satan bringte synd og ondskap, han vil oss vondt. Satan kom fra Gud (ulykke)

Gud kan gjøre som han vil, men når Han skaper ulykke så vil det alltids være en eller annen slags positiv side med det, i stor eller ufattelig mikroskopisk grad, som kun kan oppdages ved filosofisk og poetisk tenking. og det var ikke ment som ironi eller sarkasme, du skjønner, jeg skriver kryptisk selv.

Lenke til kommentar

Min betydning? Ingen, jeg driver ikke med eventyr. Men ut over det så betyr det at slike formuleringer faktisk aksepteres den dag i dag at det ikke akkurat står bra til med verden.

Det er litt trist at enkelte ikke forkaster all tåketale fra oldtiden til fordel for ekte viten og moral. Spesielt når fysikken har avvist den bokstavelige tolkningen som det reneste tøv for lenge siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror du?

At gamletestamentets forfattere ikke hadde et helt riktig bilde av Gud. Jesus Kristus viste verden Guds sanne ansikt.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...