Gå til innhold

Bor ti meter fra trafo - summing i forsterker.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en gammel, brukt forsterker - en Kenwood Ka-5020, 80 W per kanal @ 8 ohm, og et par gamle Jamo-studiohøyttalere, Jamo J-101. Det kommer en summelyd som minner om den fra et kjøleskap. Frekvensen er høyere enn 60 Hz. Den er hørbar selv når brukt til bakgrunnsmusikk. Summingen er der på alle utgangene når undersøkt med en enkelt høyttaler, og endrer seg ikke når den andre kobles til. Motstanden på høyttalerne er 9.2 ohm på den ene og 9.3 på den andre, inkludert mange meter langt høyttalerkabel. Så jeg lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken, eller om det er trafoen utenfor (like stor som en toseters utedass) som slår inn. Jeg har ikke merket noe slikt på lydanlegget til PCen, som er et enkelt 2.1-anlegg. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafo kan du se bort fra.

Hva med inngangene på forsterkeren? Har du noe tilkoblet?

Noen forskjell når du velger andre innganger?

Merkes det noen forskjell ved endring av volum eller tonekontoller?

Brum fra nettfrekvensen pleier å være 100 Hz.

Det kan være at den er så gammel at kondensatorer har tørket ut.

Lenke til kommentar

Jeg har bare PC-inn på AUX, med rødt i rødt og hvitt i hvitt, intet annet tilkoblet. Jeg prøvde å koble én enkelt høyttaler til et tilkoblingspunkt av gangen, og gjorde det med alle høyttalertilkoblingspunktene, men den samme lyden var der i like stor grad på alle fire. Når volumet skrus opp, øker summingen i styrke, og minker når skrur ned. Det var bittelitt skraping når jeg vridde på volumet i starten, men det forsvant etter noen minutter.

Jeg har CD, tuner, AUX og phono på den. Hadde den på AUX til å begynne med. Samme problem på CD og tuner. På phono er lyden halvparten så sterk som på de andre inngangene, og dessuten vrengt, men gjenkjennbar.

Forsterkeren kom på markedet i 1990, men det står ikke noe årstall på den.

Endret av sjurea
Lenke til kommentar

Klassisk problem det her ja. Spesielt laptoper er utsatt her, men så lenge begge apparatene er koblet til jord, så vil problemet vare.

Har man ujorda stikkontakt så kan man jo bruke det. Ellers kan man klippe jordingslederen på en av apparatene.

Og angående trafo som er 10m unna, så burde man vel heller uroe seg fra støy som kommer fra trafoen 1cm unna. (Den i forsterkeren) :-P

Alternativt gå over til digital overføring (HDMI, COAX/SPIDIF, optical etc.) da disse ikke blir berørt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har et summeproblem der kontaktene til høyttaler ikke er jordet. Finnes det noen annen årsak? (Rart om flere høyttalere skulle være defekt.)

kontaktene til forsterker går jeg ut fra at du mente å si? :) (men du har kanskje innebygget forsterker i høyttaler?)

Er det slik at summingen blir borte om du kobler til en kilde, samt setter på lyd? Spiller ingen rolle om det er veldig svak lyd eller ei, men jo svakere nivå, jo bedre for å høre om summingen forsvinner.

Lenke til kommentar

Nei, støpselet er ujordet. Jeg flyttet forsterkeren over på en annen stikkontakt, for å se om det kunne hjelpe. Jeg måtte da bruke Iphonen min som kilde, for kabelen rakk ikke fra PCen. Jeg kunne da ikke lenger høre noen summing, så lenge jeg ikke tok på telefonen. Om jeg tok på telefonen, kom en lignende summing som den forrige tilbake. Så dette forstår jeg ikke helt. Jeg hører ingen summing fra det ujordete PC-anlegget, når det er koblet til PCen, eller fra høretelefoner direkte koblet til PCen, men jeg hører det fra den nevnte forsterkeren, og også en annen jordet forsterker som jeg har lånt. Er det en forskjell mellom moderne PC-anlegg/hodetelefoner og gamle forsterkere som forårsaker dette?

Lenke til kommentar

Jeg hadde et tilsvarende problem en plass jeg bodde hvor det var jordsløyfe mellom kabel-tv og pcen min. Dvs at så lenge pcen var koblet elektrisk til forsterkeren, og forsterkeren til dekoderen vedvarte problemet. Hvis jeg koblet fra jack-rca kabelen fra pcen til forsterkeren min forsvant problemet. Løsningen min ble optisk kabel mellom PC og forsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...