Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk 1T- Oppgavehjelp :)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har matematikk 1T nå på videregående og jeg sitter fast med en oppgave som dreier seg om sinussetningen, sinus, kosinus, tangens osv.

Oppgaven sier som følge:

Fra et punkt A på et vann observerer vi en fjernsynsmast på et fjell. Masta er 23 m høy. Finn ut hvor høyt over vannet toppen på fjellet er.

Illustrajon:

post-306819-0-19687600-1381935866_thumb.png

Håper noen får den til! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sett opp 2 likninger med 2 ukjente:

tan(20) = h / x

og

tan(24) = (h+23) / x

der h er høyden av fjellet og x er avstanden fra A til der forlengelsen av masta treffer fjellet (nede)

h = 103 m og x = 283 m

Hmmm...virker logisk, men hvordan regnet du det ut? Skjønner ikke hvordan du har satt x. i den første liknngen sier du at tan(20) = h/x, der x er hosliggende siden tan= motstående katet/hosliggende katet. Hvordan kan der du har satt x være et katet, når det er den som er hypotenusen hvis vi regner med at det er 90 grader fra vannet og opp masta hvis du skjønner hva jeg mener.. katetet er vel på vannoverflaten fra A til skjæringspunktet fra masten loddrett ned?. :) takk

Endret av skolelyset123
Lenke til kommentar

Du vet at vinkelen til den synlige trekanten er 2°, og siden du vet kateten på motstående side kan du regne ut lengden til hypotenusen til denne "usynlige" trekanten, for så å finne ut hvor høyt over vannet fjelltoppen er

hvilken vinkel er 2 grader? hvor du ser den? lille vinkelen imellom er jo 4 grader :p

Endret av skolelyset123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den ene vinkelen er 24 og den andre 20 grader.

Dette er enkel bruk av trigonometriske funksjoner, så enkel at jeg ved å titte i ett sekund på figuren gjettet at du kunne bruke en proporsjon.

Der er en ukjent, X. Den ukjente høyden er X + 23.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

sett opp 2 likninger med 2 ukjente:

tan(20) = h / x

og

tan(24) = (h+23) / x

der h er høyden av fjellet og x er avstanden fra A til der forlengelsen av masta treffer fjellet (nede)

h = 103 m og x = 283 m

Oppgaven er for øvrig løst her. Tangens er forholdet mellom motstående og hosliggende katet.

Har ikke kontrollert tallene.

Dersom h som jeg kaller x er 103, blir svaret 103 + 23 = 126.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...