Sindree1 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Hei! Først har jeg laget en enkel tegning av PC/TV'er osv i leiligheten og hvor de er plassert i forhold til hverandre. Håper det hjelper til å visualisere og komme med tips J Oppsettet mitt er vist på tegningen, jeg har altså diverse punkter som jeg vil vise forskjellig innhold, og problemene er relatert til kabling av nettverk/strøm og evt. HDMI samt switcher / routere som trengs, og det at jeg vil gjøre dette så fint som mulig, altså skjule kabler/bokser der de kan være godt synlige. På tegningen har jeg tegnet opp hvor det er strømuttak som grå bokser. Jeg har nummerert 5 punkter på bildet for nærmere forklare her: 1. Dette er TV'en på soverommet som henger på veggen. Det er en 42" fra 2010 så den har full HD, en USB og 2 HDMI koblinger. Dvs ganske grei TV til dette formålet. Ønsker og problemer: - Se på serier/filmer fra NAS med opptil 1080p oppløsning, samt nett TV (NRK, Netflix osv). - Denne trenger ikke vanlige TV kanaler - Trenger å koble strøm for TV, som du ser er nærmeste strømforsyning på veggen ved siden av, så her må jeg finne en fin løsning på legge kabel langs list, samt skjule koblingen mellom TV og skjøteledning. Den har ca. 1m strømkabel i svart. - Den trenger nettverkskabel hvis jeg skal ha noe form for media PC som er koblet til her. (Dra kabel fra uttak i garderobe å over dør er en mulig løsning her) - 100% stille. 2. Inne i skyvedørsgarderoben er faktisk internetuttaket. Jeg er så heldig å ha en 70/70 linje til en grei pris ettersom leilighetskomplekset har fiberinntak i kjelleren. Videre fra kjelleren går det vanlig nettverkskabel opp til leilighetene. Det er mulig å sette inn en PC rett i uttaket for å få nett, eller man kan bruke router/switch til å fordele nettverket til flere enheter. Fra dette uttaket går det en ledning som jeg har prøvd å tegne opp, den går på toppen av lista inne i skyvedørsgarderoben og gjennom veggen til kontoret og til et uttak der, tegnet opp med et blått symbol på tegninga. 3. På kontoret har jeg en grei spill PC med mATX kort i et nøytralt og lite kabinett Fractal Design Mini. Intel 2500k CPU og et HD 6950 kort. Her kan jeg sette NAS’en som er en Synology 413j med 4x2TB disker i RAID5. Her vil jeg: - Ha mulighet for å koble på flere enheter som en hjemme server hvis jeg sparer penger til det(for virtuelle maskiner til utvikling, samt fil lagring i stedet for den ganske trege NAS’en). Samt en nettverksprinter. - Det som hadde vært supert hadde vært å kunne koble denne PC’en til TV på soverom. - Her trengs det ikke å tenke på strømkabel, ettersom det er en skjøteledning fra den grå boksen på andre siden av veggen, og under teppet frem til PC. 4. Her er det rett og slett et ganske tykt hull gjennom veggen til å dra kabler igjennom. Her får man lett igjennom både nettverk og HDMI. 5. Her er det en 47" TV 2011 modell. Høytalere og reciever Onkyo TX-NR626. Samt Get uttak for TV kanaler (En get micro boks). Her er også en Telenor router fra tidligere leilighet (ZyXEL P2812). Og til slutt en 13" laptop som ligger lukket i TV benken som mediaspiller med tilhørende trådløst tastatur K200. Denne kjører 1080p i VLC så lenge det ikke er veldig høy bitrate. Har hatt mer problemer i XBMC med 1080p innhold. Her er de Ønsker: - Se på serie/film fra NAS’en. Samt Spotify, nett tv osv fra sofaen. - Stille når ikke i bruk. Noe av problemet her er altså strømuttak og kabling. Jeg trenger sannsynligvis et par switcher, en til soverom og en til kontor, men jeg har sett litt på PoE, Power over Ethernet. Hvordan kan dette brukes i mitt tilfelle? Jeg vil lage en liten "innkjøpsliste" etter hvert som jeg får sett litt på muligheter, alt i fra kabler, kabelskjuler og diverse "bokser". På forhånd tusen tusen takk til alle som hjelper til her og kommer med tips! Endret 16. oktober 2013 av Sindree1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Får du en offentlig IP adresse (Alle adresser som IKKE begynner med 10, 172 eller 192) når du kobler deg rett i veggen eller en privat? Først og fremst, du må en router koblet til uttaket i garderoben.. Og du bør gå for en skikkelig en - Asus sine er bra og stabile... Anbefaler deg RT-N66U/AC66U eller bedre... Derfra er det bare å kable dit du trenger det.. Hvis ikke jeg har telt feil, så har opptil 8 enheter som trenger kablet nett.. "Alle" routere i dag har 4 LAN porter, men du trenger uansett en switch hvis du skal kable mer enn 4 enheter.. Strengt tatt så er det bare å gå for hvilken som helst 8 porters gigaswitch, hvis ikke du trenger noen spesielle funksjoner.. -Ang. PoE; Har du noe som bruker/kan bruke PoE? Hvis ikke, så er det strengt tatt ikke noe vits i ha det, men kan være sjakktrekk hvis man ser litt framover i tid, mtp. framtidlige oppgraderinger av nettet og kanskje rene aksesspunkter.. Er Telenor ISP'en din? Hvis ikke, så ikke bruk Zyxelen. med mindre du MÅ bruke den som switch eller AP.. Det er et multimodem, og kan bli et svakt punkt i nettverket ditt, selv om du får skrudd av alt av modem/routerfunksjoner i den... La den være hvis du ikke absolutt må bruke den! Ellers så er opplegget ditt ganske rett fram og ikke noe avansert i seg... Hvis noe er uklart eller det er mer du lurer på, så bare spør Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Får du en offentlig IP adresse (Alle adresser som IKKE begynner med 10, 172 eller 192) når du kobler deg rett i veggen eller en privat? Jeg må bare pirke litt her. 10.0.0.0/8 er satt av til private nettverk, men det er ikke hele 172.0.0.0/8 og 192.0.0.0/8. Sannsynligheten for at trådstarter har en av de adressene er ikke spesielt stor (jeg vet ikke om de er gitt til noen i Norge), men jeg føler likevel for å nevne det. Endret 17. oktober 2013 av Horrorbyte Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Nå er ikke det hverken viktig eller relevant, da vi ikke har 172/8 eller 192/8 blokkene i Norge.. Og uansett, hadde TS mot all formodning fått en 172.16-31 adresse, eller 192.168 adresse, så hadde vi retta fort opp i det... Skjønner poenget ditt, men det unødvendig å kommentere sånt som dette...... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg nevner det av hovedsakelig to grunner. Den første er at slike tråder er relevant for andre enn trådstarter. Veldig mange søker på f.eks. Google etter løsninger. Den andre er at det er en uting å gi feil opplysninger om slike ting, fordi det kan bidra til at noen tror at det er ok å bruke andre adresseområder enn de som er satt av til formålet. Det er litt forskjell på å gi personlig hjelp over telefon, og å gi råd på offentlige fora. Lenke til kommentar
Sindree1 Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Får du en offentlig IP adresse (Alle adresser som IKKE begynner med 10, 172 eller 192) når du kobler deg rett i veggen eller en privat? Først og fremst, du må en router koblet til uttaket i garderoben.. Og du bør gå for en skikkelig en - Asus sine er bra og stabile... Anbefaler deg RT-N66U/AC66U eller bedre... Derfra er det bare å kable dit du trenger det.. Hvis ikke jeg har telt feil, så har opptil 8 enheter som trenger kablet nett.. "Alle" routere i dag har 4 LAN porter, men du trenger uansett en switch hvis du skal kable mer enn 4 enheter.. Strengt tatt så er det bare å gå for hvilken som helst 8 porters gigaswitch, hvis ikke du trenger noen spesielle funksjoner.. -Ang. PoE; Har du noe som bruker/kan bruke PoE? Hvis ikke, så er det strengt tatt ikke noe vits i ha det, men kan være sjakktrekk hvis man ser litt framover i tid, mtp. framtidlige oppgraderinger av nettet og kanskje rene aksesspunkter.. Er Telenor ISP'en din? Hvis ikke, så ikke bruk Zyxelen. med mindre du MÅ bruke den som switch eller AP.. Det er et multimodem, og kan bli et svakt punkt i nettverket ditt, selv om du får skrudd av alt av modem/routerfunksjoner i den... La den være hvis du ikke absolutt må bruke den! Ellers så er opplegget ditt ganske rett fram og ikke noe avansert i seg... Hvis noe er uklart eller det er mer du lurer på, så bare spør Takk for svar! Jeg får offentlig IP ved å koble PC rett opp på uttaket ja Jeg går for en Asus router og to switcher. Trenger strengt tatt ikke 2x 8 porters, så jeg kan gå for en 8 porters og en 5 porters. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Hvis du kjenner til openwrt så sjekk ut del sin byggetråd for router. Den er bygd av mikrotik deler. Fåes kjøpt til ca 2000 på nett (8porter gbit nett). Som alternativ til Asus Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Nå er ikke det hverken viktig eller relevant, da vi ikke har 172/8 eller 192/8 blokkene i Norge.. Og uansett, hadde TS mot all formodning fått en 172.16-31 adresse, eller 192.168 adresse, så hadde vi retta fort opp i det... Skjønner poenget ditt, men det unødvendig å kommentere sånt som dette...... Jeg synes det var fint han nevnte det. Ikke at det er så viktig for tråden, men mange kan plukke opp tips på dette viset. Vi er tross alt på et område hvor man bør være nøyaktig med betegnelser. Mange skjønner ikke engang forskjellen på 1mb, 1Mb, og 1MB. Heller ikke at K=kelvin og k=kilo. Men skal man gjøre seg forstått, så bør man vite forskjellen. Min ISP annonserte 50MB for 399.- pr måned ved binding av strøm. Selv etter jeg hadde mailet de og forklart feilen, så fortsatte de å reklamere med dette fantastiske tilbudet. Jeg har dessverre fremdeles bare megabits og ikke bytes her :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå