Gå til innhold

Har jeg missforstått Protune?

Anbefalte innlegg

Jeg har nok et krav/problem som ikke kan fikses er jeg redd. Det nermeste jeg kommer suksess her er Davinci Resolve, men den klarer ikke å spille av filene fra GoPro uten at det hakker. Premiere Elements 12 klarer dette helt utmerket.

Jeg har også lastet ned Adobe SpeedGrade og heller ikke dette programmet leser MP4 filene fra GoPro kameraet. Det sies også at det støtter kun reme MOV-filer. Når jeg konverterer GoPro videoen til MOV fra Premiere Elements først så kan jeg bruke SpeesGrade, men det blir for mye greier til at jeg gidder å styre meddet.

Planen min er å laste hele videoen inn i feks. Davinci Resolve og gjøre en grovklipp i hver ende av videoen, samt justere farger/kontrast etc. før jeg eksporterer videoen for videre redigering som å legge til tekst etc. i Premiere Elements.

Slik det ser ut nå så må jeg først åpne videoen i Premiere lements, for så og konvertere den til MOV, før jeg åpner den i Davinci Resolve/Speedgrade og redigerer den. Etter dette skal jeg igjen eksporter den til Premiere Elements for den siste touch'en før jeg nok en gang eksporter den for bruk på youtube etc.

Så når ikke programmer til flere tusen kroner ikke klarer å lese filene fra GoPro kameraet, så får det heller være tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg oppdatere tråden med å si at jeg etter flere timer med forsøk på og få til dette på en skikkelig måte ikke har virket så ser jeg i etterkant atjegfaktisk er mer enn nok fornøyd med resultatene jeg får fra Premere Elements 12 med redigeringsfunksjonene som ligger der. Selv på videoer ikke tatt i Protune.

Programmene i seg selv var forholdsvis lette og sette seg inn i, men ingen av dem likte GoPro filene mine og det eneste programmet som faktisk klarer å vise disse helt sømløst uten lagg etc. er Premiere Elements 12.

Jeg skal uansett ikke drive med dette seriøst og det er kun snakk om å gjøre noen uhøytidelige videosnutter fra GoPro kamera severdige på Youtube og kanskje en sjelden gang på tv'en hjemme.

Så jeg takker for all hjelp, men jeg har nok en del andre ting jeg vil bruke tiden min på enn å grave med ned i videoredigeringens mørke materie, Blir sikkert så himla vanskelig å komme seg opp igjen! :)

Lenke til kommentar

Takker for svar, men sitter har nå satt meg litt inn i Davinci Resolve 9 og jeg begynner å få teken på det, men sliter voldsomt med å spille av videoene fra GoPro i programmet. Lyden hakker og videoen går for sagt.Enten en av delene eller begge to.

Dette gjelder spesielt de GoPro filene med 50fps (Protune). Jeg stiller inn 50fps etc. uner prosject settings, men den vil uansett ikke spille av videoene smooth.

Har også en ganske oppegående pc, men Quad CPU/ASUS TI 560 grafikk ort/16GB. RAM etc. Hovedkortet er også Asus, men husker ikke hvilken "modell".

Har søkt litt på nett og det ser ut til at det er flere med "Palyback issue" med dette programmet og mange nevner spesifikt h.264 formatet at dette er et problem.

Siden jeg kun bruker GoPro så er dte jo døfødt hvis ikke jeg kan bruke disse filene.

Så hvis ikke Davinci Resolve funker med disse filene, så tar jeg gjerne i mot tips til andre alternativer, for jeg likte faktisk programmet godt ellers...

Er Adobe After Effects noe av det samme?

Man kan ikke grade i After Effects.

After Effects er i hovedsak et program for komping, altså et program man setter sammen filer med ved hjelp av layers og ikke noder. Nuke er noe av det samme men med noder. Enklest å lære layers.

Men for å grade må du uansett ha en plugin for det som jeg nevnte tidligere i tråden. Colorista er feks et veldig godt valg her, har masker og alt sammen for grading.

Ellers kan du prøve Adobe sin nye Speedgrade som er et rent gradeprogram :)

Lenke til kommentar

Da kan jeg oppdatere tråden med å si at jeg etter flere timer med forsøk på og få til dette på en skikkelig måte ikke har virket så ser jeg i etterkant atjegfaktisk er mer enn nok fornøyd med resultatene jeg får fra Premere Elements 12 med redigeringsfunksjonene som ligger der. Selv på videoer ikke tatt i Protune.

Programmene i seg selv var forholdsvis lette og sette seg inn i, men ingen av dem likte GoPro filene mine og det eneste programmet som faktisk klarer å vise disse helt sømløst uten lagg etc. er Premiere Elements 12.

Jeg skal uansett ikke drive med dette seriøst og det er kun snakk om å gjøre noen uhøytidelige videosnutter fra GoPro kamera severdige på Youtube og kanskje en sjelden gang på tv'en hjemme.

Så jeg takker for all hjelp, men jeg har nok en del andre ting jeg vil bruke tiden min på enn å grave med ned i videoredigeringens mørke materie, Blir sikkert så himla vanskelig å komme seg opp igjen! :)

Ja ok :)

Da fungerer det sikkert mer enn nok å kjøre uten Protune og bare redigere i Premiere :)

Lenke til kommentar

Ja, det virker som om Premiere Elements er et bedre valg for meg ja. Jeg får gjort mer enn nok korrigeringer der ut fra mitt behov og da er jeg fornøyd :)

jeg kunne godt tenkt meg å lært å bruke Davinci Resolve for det da det virker som et kraftig program, men jeg får rett og slett ikke programmet til å spille av videoer jeg har tatt uten at det lagger veldig.

PC'en jeg har er mer enn kjapp nok, med 16GB RAM, 89% ledig plass på HD, Quad core kraftig CPU (husker ikke nøyaktig størrelse, men den er kraftig nok da pc'en bare er ett par år gammel og den var ekstremt påkostet når den var ny.) og Asus Geforce 560TI skjermkort.

Uansett så klarer jo Premiere Elements å spille av videoene sømløst uten lags...

På en måte irriterende da jeg vil lære programmet, men på den andre siden strengt tatt ikke nødvendig da jeg føler det som for meg et overflødig, men morsomt verktøy å leke seg med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...