Bjerknez Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg har lenge trodd at "Protune" har vert en litt hypet greie fra Gopro hvor dem har lagt til samt "finpusset" opptaket og jeg mener jeg har sett noen som ikke foretrekker å bruke Protune. Men etter at jeg søkte litt nå nettopp så varmer det et gammelt fotohjerte at Protune nermest kan minne litt om RAW fotografering 8selv om det ikke funker på samme måte)? Videoene blir litt blassere og ikke fult så skarpe etc. Protune filene tåler mer redigering i etterkant... Er det riktig at man bør bruke Protune for å få best mulig videokvalitet? Altså hvis man justerer litt i etterkant (slik jeg er vant med med tanke RAW fotografering? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hvis jeg har forstått rett er det riktig det du sier om Protune. Det ubehandlede bildet ser ganske flatt og kjedelig ut, men i etterbehandling har man større muligheter. Man får blant annet større "available dynamic range", som i seg selv betyr at den dynamiske rekkevidden rett ut av kameraet ikke er bedre, men man kan hente inn mye i etterbehandlingen. Det er mye av det samme som å bruke Technicolor CineStyle i bildestilen på et DSLR. Bildet ut av kameraet er grått og flatt, men i etterbehandlingen kan man hente inn mye. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Da har jeg kommet meg hjem fra jobb og testet min GoPro Hero 3 Black Edition med og uten Protune og jeg har følgende konklusjon ut fra egne erfaringer så langt. Jeg fikk ikke inntrykk av at videoen tålte mer redigering i etterkant (slik som RAW redigering når det gjelder foto) Resultatet var såpass kontrastløst at etterredigering MÅ til og da blir så klart sluttresultatet like bra/bedre enn video uten Protune. Så langt litt småskuffet da jeg forventet at videoen tålte mer etterredigering enn det den faktisk gjorde. Videoen jeg tok ble tatt i overskyet vær og det var ingen skarpe skygger og sterk sol etc. Der jeg derimot ser for meg Protune som en kjempefordel er under litt krevende forhold hvor kontrasten er stor og solen skinner intenst. Jeg tipper også at Protune vil gjøre det bedre i mørke omgivelser med tanke på og få frem detaljer etc. Man må også ta i betraktning at en video med Protune aktivert vil ta ca. dobbelt så stor plass på minnekortet. Derfor så kommer jeg til å bruke GoPro uten Protune for uhøytidelige videoer hvor lyset ikke er krevende og kontrastene er store. I sterkt sollys samt mørkere omgivelser etc. vil jeg nok aktivere Protune. Jeg føler GoPro kameraet legger til samme mengde kontrast etc. i den innebyggede redigeringen og er kontrastene sterke fra før så blir ikke sluttresultatet noe fint og å hente frem detaljer i utbrente områder i etterkant er ikke lett og med video nermest umulig. Derfor er det under vanskelige videoforhold bedre å bruke Protune tror jeg. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Interessant å lese. Utførte du testene med CAM RAW aktivert i hvitbalansen? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Fin artikkel som forklarer det meste. Understanding Your New GoPro Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Interessant å lese. Utførte du testene med CAM RAW aktivert i hvitbalansen? Nei, jeg brukte "Auto" der... Hvitbalansen er dog ikke det største problemet å endre i etterkant uansett synes jeg. Utbrente områder og sterk kontrast er det som ødelegger mest. Men mulig jeg har missforstått "Cam RAW" og hav det gjør med opptaket? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Her er en liten video jeg laget som viser forskjellen med og uten Protune aktivert http://www.youtube.com/watch?v=LgH4ArPsuko&feature=em-upload_owner Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Flott video Bjerknez illustrerer tydelig at Protune trenger mye etterarbeid og at de fleste har like godt av å ikke bruke det. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Da har jeg kommet meg hjem fra jobb og testet min GoPro Hero 3 Black Edition med og uten Protune og jeg har følgende konklusjon ut fra egne erfaringer så langt. Jeg fikk ikke inntrykk av at videoen tålte mer redigering i etterkant (slik som RAW redigering når det gjelder foto) Resultatet var såpass kontrastløst at etterredigering MÅ til og da blir så klart sluttresultatet like bra/bedre enn video uten Protune. Så langt litt småskuffet da jeg forventet at videoen tålte mer etterredigering enn det den faktisk gjorde. Videoen jeg tok ble tatt i overskyet vær og det var ingen skarpe skygger og sterk sol etc. Der jeg derimot ser for meg Protune som en kjempefordel er under litt krevende forhold hvor kontrasten er stor og solen skinner intenst. Jeg tipper også at Protune vil gjøre det bedre i mørke omgivelser med tanke på og få frem detaljer etc. Man må også ta i betraktning at en video med Protune aktivert vil ta ca. dobbelt så stor plass på minnekortet. Derfor så kommer jeg til å bruke GoPro uten Protune for uhøytidelige videoer hvor lyset ikke er krevende og kontrastene er store. I sterkt sollys samt mørkere omgivelser etc. vil jeg nok aktivere Protune. Jeg føler GoPro kameraet legger til samme mengde kontrast etc. i den innebyggede redigeringen og er kontrastene sterke fra før så blir ikke sluttresultatet noe fint og å hente frem detaljer i utbrente områder i etterkant er ikke lett og med video nermest umulig. Derfor er det under vanskelige videoforhold bedre å bruke Protune tror jeg. Uten Protune kjører man opptak på ca 15mbps. Med Protune kjører man opptak på ca 45mbps. Når man kjører med Protune er ingen bildeprosessering aktivert, alt kommer rett fra sensoren, i en mye større datastrøm enn uten Protune. Protune kan derfor grades mye hardere uten at man får artifakter og støy. Man får det også like skarpt og enda skarpere med ordentlig grading i postproduksjon. Men det krever en viss kompetanse. Hvilken program bruker du? Vegas, Pinnacle osv er det bare å legge fra seg om man ønsker et skikkelig resultat ut av noen som helst videofiler. Kjør gradeprosessen i feks After Effects med Colorista 2 som likner litt på Da Vinci Resolve. Med Colorista 2, en god Curves plugin, levels, tint, sharpen/unsharp mask og eventuelle svake leave colors effekter vil du kunne få et ekstremt bra resultat. Men det forutsetter en hel del kompetanse og erfaring med video. Uten det vil du ikke komme langt med videograding overhodet Masse fine tutter på Youtube om hvordan disse verktøyene brukes. Men styr unna disse gutteroms "filmmakers" som de kaller seg. De pleier som regel å kjøre opp blå curves i shadows, varme curves i mid og highs og tror at de er profesjonelle gradere hehe. Se etter noen der det er tydelig at han som lager videoen jobber i bransjen og har gode porteføljer EDIT: Grading av videoer kan aldri sammenlignes med RAW-behandling av bilder, så der må jeg nok skuffe deg. Det er helt andre prosesser som må til for å få tilfredsstillende resultater, som du sikkert forstår av ovenstående her For øvrig er videograding et eget, stort yrke da det er såpass vanskelig å få det skikkelig til. Når feks en Hollywood film er ferdigstilt og skal inn til grading i et eksternt selskap ser den helt crap ut. Elendig altså, selv om det er brud RED kameraer osv. Så er det opp til gradefirmaene å lage den looken regissøren ønsker og vips så kommer videoen ut en måned eller flere senere fra gradesenteret og ser helt fantastisk ut. Samme greia er det med Protune, ser fælt ut rett ut fra kamera men det kan grades så hardt at man nesten ikke kan tro det EDIT2: Dette får man ikke til i en RAW konverter alene (mtp bilder) http://vimeo.com/45635214 Bare en demo av hvor mye annerledes Protune filer kan se ut. Forskjellige kameraer, men det som teller er bitrate og flat farge/oppskarpningsprofil Endret 17. oktober 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Det virker som om du har litt greie på dette IceBlitz og det liker jeg Jeg bruker nyeste versjon av Adome Premiere Elements (12) til videoredigering og får vel til det meste der selv om dte tar litt tid. Jeg drar litt i noen kontrast spaker og hvitbalanse spaker etc. og konverterer videoen til riktig format etterpå. Når jeg feks. drar i kontrastspaken i Premiere Elements 12 så kan jeg dra denne helt til tops uten at resultatet blir hinsides. Jeg synes godt det kunne vert mer "effekt" å få ut av disse spakene da jeg synes virkningen er forholdsvis liten. Det med "post proscessing" etc. er dog ganske gresk for meg. Dog er jeg godt kjent med Photoshop og Lightroom etc. med tanke på bildebehandling. Men når dte kommer til video er jeg litt fersk Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Det virker som om du har litt greie på dette IceBlitz og det liker jeg Jeg bruker nyeste versjon av Adome Premiere Elements (12) til videoredigering og får vel til det meste der selv om dte tar litt tid. Jeg drar litt i noen kontrast spaker og hvitbalanse spaker etc. og konverterer videoen til riktig format etterpå. Når jeg feks. drar i kontrastspaken i Premiere Elements 12 så kan jeg dra denne helt til tops uten at resultatet blir hinsides. Jeg synes godt det kunne vert mer "effekt" å få ut av disse spakene da jeg synes virkningen er forholdsvis liten. Det med "post proscessing" etc. er dog ganske gresk for meg. Dog er jeg godt kjent med Photoshop og Lightroom etc. med tanke på bildebehandling. Men når dte kommer til video er jeg litt fersk Skjønner Video er tidkrevende å lære seg, men det finnes noen snarveier mtp at du er veldig, i dette tilfellet, målrettet på hva du ønsker å lære. Colorista kan du laste ned på en torrentside, bare så du får prøvd det litt. Colorista vil jeg påstå er et minimumskrav av verktøy for å kunne produsere gode shots. Kontrast trenger du egentlig ikke å tenke så mye på. Det du trenger er scopes og diagram som viser low og highlights samt rød, grønn og blåkanalen. Steg 1 i en skikkelig prosess er å fargeKORRIGERE. Altså å produsere et klipp som er helt nøytralt, balansert og optimalisert mtp dynamic range. Det vil si at dersom grønnkanalen er litt for dominant i feks hudtoner skal denne optimaliseres slik at hudtonene blir helt nøytrale. Det samme gjelder alle aspekter ved klippet. Når du har fått en så stor dynamic range som mulig, og korrigert alle fargene er det på tide å lage sin egen cinematiske look på filmen. Til dette MÅ du bruke en ordentlig gradetool som Colorista som har 3way grading, masker, exposure, saturation etc etc. Ellers kan du også laste ned Da Vinci Resolve og egentlig bare hoppe rett i det. Er ikke så vanskelig om du investerer 3-4 timer i tutorials og litt. Når man først kan litt basic i selve programmet kommer erfaringene på egenhånd. Se nedenstående video, denne karen kan grading på et skikkelig nivå og ville fått Protune footage til å se ut som footage for kinofilm http://vimeo.com/68340708 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har de siste timene tatt en del prøvevideoer med og uten Protune aktivert og selv om jeg ser klart forskjell på hvordan videoene ser ut med og uten Protune så krever det en del etterbahandling med Protune videoen. Etter etterbehandling så synes jeg videoene ser veldig like ut og ser ikke spesiellt stor forskjell. MEN.. det er videoer jeg har tatt i innendørs dårlig belysning, samt en video tatt ute i overskyet vær. I begge disse scenarioene hadde jeg nok valgt å slå av Protune. Der jeg derimot ser for meg at Protune kan gjøre underverker er i sterkt og hardt sollys med harde skygger. Har opplevd mange av videoene som oversaturerte i slike omgivelser og der tror jeg Protune virkelig kan hjemlpe til med å ikke legge til ytterligere kunstig kontrast, men å faktisk la vær og gjøre noe som heslt med videoen og dermed bevare detaljer i lyse og mørke områder samt opprettholde nøytrale farger. Man må også huske på at med Protune aktivert så tar videoen omtrent dobbelt så stor plass og siden GoPro ikke er kompatibelt med større minnekort enn 64GB. så tillater uansett ikke det mer enn ca. 3 timer filming i 1080p/25fps. Da tenker dere kanskje at "jaja, batteriet varer jo uansett ikke lenger enn maks 1.5-2 timer" og det er jo helt riktig. Saken er den at jeg har kjøpt meg en ekstern batteripakke på Clas'ern som jeg kobler rett på kameraet gjennom etuiet som jeg boret ett lite hull i. Det gir meg over 10 timer med sammengengende filming. MenProtune avslått kan jeg derfor lagre 6t og 45min. med video på kortet og det holder til en dags kjøring på sykkel. Skal teste ut både GoPro Hero 3 Black og GoPro Hero 3+ Black med og uten Protune i sterkt sollys så fort jeg får mulighet, men vi her nede i østfold er ikke akkurat bortskjemt med solskinn om dagen Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har de siste timene tatt en del prøvevideoer med og uten Protune aktivert og selv om jeg ser klart forskjell på hvordan videoene ser ut med og uten Protune så krever det en del etterbahandling med Protune videoen. Etter etterbehandling så synes jeg videoene ser veldig like ut og ser ikke spesiellt stor forskjell. MEN.. det er videoer jeg har tatt i innendørs dårlig belysning, samt en video tatt ute i overskyet vær. I begge disse scenarioene hadde jeg nok valgt å slå av Protune. Der jeg derimot ser for meg at Protune kan gjøre underverker er i sterkt og hardt sollys med harde skygger. Har opplevd mange av videoene som oversaturerte i slike omgivelser og der tror jeg Protune virkelig kan hjemlpe til med å ikke legge til ytterligere kunstig kontrast, men å faktisk la vær og gjøre noe som heslt med videoen og dermed bevare detaljer i lyse og mørke områder samt opprettholde nøytrale farger. Man må også huske på at med Protune aktivert så tar videoen omtrent dobbelt så stor plass og siden GoPro ikke er kompatibelt med større minnekort enn 64GB. så tillater uansett ikke det mer enn ca. 3 timer filming i 1080p/25fps. Da tenker dere kanskje at "jaja, batteriet varer jo uansett ikke lenger enn maks 1.5-2 timer" og det er jo helt riktig. Saken er den at jeg har kjøpt meg en ekstern batteripakke på Clas'ern som jeg kobler rett på kameraet gjennom etuiet som jeg boret ett lite hull i. Det gir meg over 10 timer med sammengengende filming. MenProtune avslått kan jeg derfor lagre 6t og 45min. med video på kortet og det holder til en dags kjøring på sykkel. Skal teste ut både GoPro Hero 3 Black og GoPro Hero 3+ Black med og uten Protune i sterkt sollys så fort jeg får mulighet, men vi her nede i østfold er ikke akkurat bortskjemt med solskinn om dagen Så du denne videoen jeg linket til, hvis ikke anbefaler jeg deg på det sterkeste å se hele http://vimeo.com/68340708 Å ha Protune på vil alltid være det beste for etterbehandling, men det krever mye kompetanse å grade ordentlig. Har man ikke skikkelig med kompetanse vil man ikke være tjent med å kjøre med Protune aktivert. I ditt tilfelle har du ikke på langt nær kompetanse nok til å lage footage som ser ordentlig pent ut med Protune, da dette krever mye erfaring innen grading og film generelt sett. Men om du er villig til å lære vil du over tid kunne få fantastisk Protune footage som andre ikke kan måle seg med om de kjører uten Protune Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 Nei, jeg så nok ikke denen videoen, men jeg har funnet ut at jeg i mitt tillfelle kommer lenger med å IKKE bruke Protune da jeg ikke kommer til åp sitte å redigere slik som proffene gjør. Ikke er jeg villig til å sette meg voldsomt mye inn i det heller. Blir nok til at jeg bruker Premiere Elements 12 til vanlig redigering og sammenklipping av filmen. Vi snakker om uhøytidelig Gopro filming her og ikek noe filmproduksjon eller arbeid med komersiell hensikt. Dog skal jeg prøve Protune i sterkt sollys i dag, for der tror jeg så absolutt det er en fordel da det blir fullstendig crash når GoPro kameraet legger til fargemetning og kontrast på videoer som allerede har for mye kontrast og farger. Dette er veldig vanskelig å rette opp i etterkant også. Men i alle andre situasjoner så holder jeg meg nok til video uten Protune vil jeg tro Lenke til kommentar
Munty Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Takk for mye god informasjon, IceBlitz. Jeg så på videoene du postet her, og jeg må si at Resolve-turtorialen var kjempegod. Brutt ned på et nivå det er veldig enkelt å forstå seg på, selv om det nok trengs mange timer og dager med øvelse. Jeg filmet på en liten festival for et par måneder siden, og har en del Protune-materiale som jeg straks skal begynne å hamre løs på. Da får jeg testet skikkelig hva Protune er godt for! 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Nei, jeg så nok ikke denen videoen, men jeg har funnet ut at jeg i mitt tillfelle kommer lenger med å IKKE bruke Protune da jeg ikke kommer til åp sitte å redigere slik som proffene gjør. Ikke er jeg villig til å sette meg voldsomt mye inn i det heller. Blir nok til at jeg bruker Premiere Elements 12 til vanlig redigering og sammenklipping av filmen. Vi snakker om uhøytidelig Gopro filming her og ikek noe filmproduksjon eller arbeid med komersiell hensikt. Dog skal jeg prøve Protune i sterkt sollys i dag, for der tror jeg så absolutt det er en fordel da det blir fullstendig crash når GoPro kameraet legger til fargemetning og kontrast på videoer som allerede har for mye kontrast og farger. Dette er veldig vanskelig å rette opp i etterkant også. Men i alle andre situasjoner så holder jeg meg nok til video uten Protune vil jeg tro Ahh okei Da er du nok bedre tjent med å kjøre uten protune ja Takk for mye god informasjon, IceBlitz. Jeg så på videoene du postet her, og jeg må si at Resolve-turtorialen var kjempegod. Brutt ned på et nivå det er veldig enkelt å forstå seg på, selv om det nok trengs mange timer og dager med øvelse. Jeg filmet på en liten festival for et par måneder siden, og har en del Protune-materiale som jeg straks skal begynne å hamre løs på. Da får jeg testet skikkelig hva Protune er godt for! Bare hyggelig å dele litt informasjon som i noen tilfeller kan være vanskelig å komme over da det er få som interesserer seg for og driver med slikt som dette, spesielt i forhold til vanlig fotografering osv Bare å spørre om du lurer på noe mer Alltid gøy å dele/motta tanker og kunnskaper om After Effects, DaVinci Resolve, Premiere CS5-6 etc Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Et spørsmål til deg angående Davinci Lite som jeg har lastet ned og testet litt: Når jeg skal eksportere/lagre en redigert video som skal åpnes i Premiere Elements for klipp og lim etc. Hva bør jeg velge av videoformat som ikke reduserer kvaliteten? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Et spørsmål til deg angående Davinci Lite som jeg har lastet ned og testet litt: Når jeg skal eksportere/lagre en redigert video som skal åpnes i Premiere Elements for klipp og lim etc. Hva bør jeg velge av videoformat som ikke reduserer kvaliteten? Spørsmålet er vel siktet til IceBlitz, men jeg pleier ihvertfall alltid å bruke et redigeringsvennlig format med så lite komprimering som mulig. Man får store videofiler ut av disse formatene, men det er allikevel lettere for datamaskinen å jobbe med de store videofilene enn godt komprimerte filer, som for eksempel .mp4 med h.264. Jeg bruker i hovedsak ProRes4444 når jeg eksporterer råfilene jeg får ut av kameraet mitt, men hvis det er snakk om komprimerte h.264-opptak fra GoPro, speilrefleks eller andre videokamera ville jeg brukt ProRes422. Da sparer du en del plass, og du vil uansett ikke ha noen nytteverdi av 4444 på komprimerte filer. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg ville kjørt fullstendig ukomprimert. Ja, filene blir gigantiske, men det er først når du rendrer ut sluttresultatet at du bør velge en kodek for komprimering. Når det er gjort kan du jo slette "arbeidsfilene" (de ukomprimerte filene) så er ikke det noen problem Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Takker for svar, men sitter har nå satt meg litt inn i Davinci Resolve 9 og jeg begynner å få teken på det, men sliter voldsomt med å spille av videoene fra GoPro i programmet. Lyden hakker og videoen går for sagt.Enten en av delene eller begge to. Dette gjelder spesielt de GoPro filene med 50fps (Protune). Jeg stiller inn 50fps etc. uner prosject settings, men den vil uansett ikke spille av videoene smooth. Har også en ganske oppegående pc, men Quad CPU/ASUS TI 560 grafikk ort/16GB. RAM etc. Hovedkortet er også Asus, men husker ikke hvilken "modell". Har søkt litt på nett og det ser ut til at det er flere med "Palyback issue" med dette programmet og mange nevner spesifikt h.264 formatet at dette er et problem. Siden jeg kun bruker GoPro så er dte jo døfødt hvis ikke jeg kan bruke disse filene. Så hvis ikke Davinci Resolve funker med disse filene, så tar jeg gjerne i mot tips til andre alternativer, for jeg likte faktisk programmet godt ellers... Er Adobe After Effects noe av det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå