Gå til innhold

Hvor finner jeg samarbeidspartnere med Linux kompetanse i Oslo

avo

Anbefalte innlegg

Skal utvide lagringssystemene våre på jobben, og vurderer mange muligheter.

Trenger plass til noen hundre TB, i en løsning som helst skalerer god over en Petabyte.

Ser på mange forskjellige løsninger fra tradisjonelt RAID, via DDP til forskjellige varianter basert på et lass med noder og et filsystem liggende over disse.

Rene RAID systemer med RAID 5/6, koblet til en wintendomaskin over SAS, og delt ut på nettverket er enkelt og billig, og fungerer, men rebuild tid, skalerbarhet etc er så som så.

DDP løsninger fra f.eks Dell koster noe mer, men virker også å løse en del utfordringer, og krever ikke spesielt mye kompetanse å sette opp, og er heller ikke noe problem å drifte.

Open source, vel - her er det mange gode alternativer, men vi mangler totalt kompetansen på dette.

Den siste varianten virker på mange måter best, men krever tilgang til noen med kompetanse utenfor det vi selv har inhouse.

Hvor finner jeg noen som kan hjelpe til med slikt?

Fortrinnsvis noen som ikke skal prakke på en en kommersiell utgave som koster mer enn det smaker.

Noen selskaper som jobber med denslags her i landet?

Gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med SAN? Gir god fleksibilitet i form av logisk lagring fremfor fysisk, potensielt høy ytelse og du kan gjøre mye spennende som f. eks boote maskiner rett fra et LUN (dette i kombinasjon av VMware er spennende saker).

Du har jo både open source løsninger á LIO eller STGT på vanlige servere, eller så har du komplette løsninger á EMC VNX-serien. Går man for noe fra f. eks EMC så finnes det også partnere som kan tilby oppsett av serverne for deg.

RAID 6, og hvertfall ikke RAID 5, skalerer ikke spesielt bra for store mengder data. Vet ikke helt hva som er vanligvis brukt i bransjen når det gjelder veldig store data (titalls/hundretalls TB), men paritet blir nok litt vanskelig kan jeg se for meg.

Lenke til kommentar

Med slike datamengder snakker man vel heller om Lustre, GlusterFS, Hadoop (HDFS) o.l.

Når det gjelder kompetanse på open source, så kan det kanskje være verdt å ta kontakt med et selskap som Redpill-Linpro. Aner ikke hva deres kompetanse er på lagringløsninger i denne skalaen, men de burde jo ha folk som har vært borti det.

Lenke til kommentar

Windows Server?

Vel, det kommer jo noe spennende i versjonen som slippes i disse dager, men det er nok mer en Linux som kan kjøre i bakenden jeg ser på her. Godt mulig jeg setter opp en Wintendo server som en front mot windows klienter, men jeg tror ikke jeg skal la den håndtere et slikt filsystem

Lenke til kommentar

Med slike datamengder snakker man vel heller om Lustre, GlusterFS, Hadoop (HDFS) o.l.

Når det gjelder kompetanse på open source, så kan det kanskje være verdt å ta kontakt med et selskap som Redpill-Linpro. Aner ikke hva deres kompetanse er på lagringløsninger i denne skalaen, men de burde jo ha folk som har vært borti det.

Ja, det er GlusterFS på toppen av ZFS eller noe i den gata jeg ser etter, dvs - noen med kompetanse på dette.

Redpill-Linpro likte jeg bedre før de spise for mye røde piller...og nå i disse dager er jeg usikker på om de overlever eller ikke. Det betyr enten at de skal ha jævla godt betalt av alle i håp om å redde butikken, eller at de blir borte, og da mister jeg kompetansen/supporten. I verste fall begge deler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...