Micius Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hei! Jeg har satt meg selv i en litt vanskelig situasjon. Det foregående året har jeg prøvd å finne ut hva skal studere. Psykologi var det som lå interessemessig nærmest hjertet, men jeg endte opp med å bestemme meg for økonomi- og administrasjon fordi det gir flere muligheter. Så jeg søkte på Handelshøyskolen i Trondheim og Høgskolen i Bergen via Samordna Opptak. Jeg kom akkurat ikke inn der, og la derfor inn en søknad på BI i siste liten. I dette tidsrommet hadde jeg også et stående tilbud fra Plymouth University om en plass på Maritime Business and Logistics, men det var egentlig uaktuelt (en kompis av meg hadde gått der, men bestemte seg for å slutte). I løpet av fadderuken grep panikken meg litt, det så ut til at jeg ble boende hjemme (hadde egentlig lyst til å studere hjemmenfra, i en annen by) og hadde ikke sett for meg selv på BI. En kompis av meg skulle dra nedover til Solent University for å studere "Maritime Business", så en sen nattestime bestemte jeg meg for å hive meg på han nedover til Southampton og "give it a try". Etter å ha kommet ned hit, innså jeg kjapt at grunnlaget for beslutningen min var helt feil. Ikke er jeg interessert i shipping, ikke vil jeg studere i England (sinnsyke tuition fees), og følelsen av å studere et emne fordi kompisen din gjør det, kjennes bare helt feil. Så allerede etter en uke med teaching byttet jeg til Business Management (var en annen nordmann som hadde begynt på det), da dette føltes mer riktig ift. hva jeg egentlig hadde bestemt meg for og ville. Men etter å ha gått på linjen i et par uker, har jeg ikke klart å slå meg til ro med dette valget heller. Jeg er her fortsatt "på grunn av" kompisen min, jeg ville aldri ha valgt Solent Business School selv, det er ikke verdt 90 000 kroner (spesielt når jeg uansett skal hjem til Norge neste år, om ikke før). Har snakket med noen norske høgskoler om å søke overføring til 2. året, men ettersom fagene her er såpass annerledes, vil jeg etter all sannsynlighet måtte begynne på 1. året (kan sikkert få godkjent 3 fag) og da er det i hvert fall ikke verdt å gå her nede 1 år med tanker om at valget man har gjort er grunnleggende feil. Så jeg vet ikke, hvis jeg dropper ut nå, vil jeg være liable for 25% av tuition fee´en, noe som jo er 22 000 kr jeg ikke vil få tilbake. Inkludert leie og mat, vil jeg ha brukt et sted mellom 40- og 60 000 kr av egen lomme (har ikke fått lån og stipend enda). Det er vannvittig sure penger å kaste bort. Alternativt kan jeg fullføre et år, og ta det derfra til neste år. Da vil jeg jo fullføre det jeg har begynt på, men vet ikke om jeg klarer å seigpine meg gjennom et år med en konstant tanke av at det er feil å være her. Har dere noen råd/innfallsvinkler som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Sånn jeg ser det så har du valget mellom å fortsette studiet og få et år godkjent som da du kan ha på CV. Alternativet er å droppe ut og dra hjem og jobbe for å tjene tilbake det du har brukt så langt. Det blir vel egentlig et økonomisk spørsmål om du syns det er forsvarlig å betale for 1 år og eventuelt stå sterkere med en bedre CV enn en som bare har høgskole. Synes du ikke det er det, vel da er vel valget ganske enkelt. Endret 16. oktober 2013 av Nyph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå