Gå til innhold

Halvparten dropper mobildata når de ikke er hjemme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnen i UK er vel mest sansynlig fordi det går så sykt tregt når man bruker mobildata.

Har prøvd å bruke det litt nord for London, Cambridge, Ely og Norwich og alle stedene har det vært så tregt at jeg knapt gidder å ta frem telefonen. Prøvde også med Engelsk abbonement i Norwich og da gikk det enda tregere.

Lenke til kommentar

Noko anna hadde overraska meg stort. For det første er Wifi raskare og meir stabilt, for det andre er det gratis. Eg slår kun på mobildata dersom eg er utanfor rekkevidde av eit Wifi-nett og har behov for mobildata der og då. Normalt er det ikkje aktivert.

Lenke til kommentar

NMT: gigantceller

GSM850/900: Store celler

GSM 1800/1900: Mindre celler

3G: Ennå mindre celler

4G og Wifi: Knøttsmå celler

1990-1995 Tale dominerte

1995-2000 Tale og SMS dominerte

2000-2005 Tale, SMS og MMS dominerte

2005-2010 Datatrafikken tar seg opp

2010+ Datatrafikken dominerer

Dette henger sammen. Økende trafikk gir mindre celler. Til slutt går folk over til ren datatrafikk over Wifi. To kommunikasjonsnett (Internett og telefoninettet) blir til ett nett. Teleoperatørene motarbeider det for at det er verdt fordi det truer deres fremtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noko anna hadde overraska meg stort. For det første er Wifi raskare og meir stabilt, for det andre er det gratis.

Selv jeg som har gratis mobildata (gjennom job) fortrekker wifi.

Tja ikke så stor forskjell, mellom 4g og gratis nett rundt om kring.

Ja, for 4G er det jo flusst av rundt omkring.

Lenke til kommentar

Selv jeg som har gratis mobildata (gjennom job) fortrekker wifi.

Ja, for 4G er det jo flusst av rundt omkring.

Jeg har 4g konstant i Oslo, bortsett fra på t-banen. Hvor det kun er ustabil edge. Jeg har også 4g konstant i Sarpsborg. Jeg er enig at det ikke er bygd ut så mye enda, men ihvertfall der størsteparten av norges befolkning bor, så er det bygd ut.

Lenke til kommentar

... og ikke minst fordi WiFi som regel er mye kjappere.

Tja ikke så stor forskjell, mellom 4g og gratis nett rundt omkring.

Problemet der er jo bare det at 4G er ikke bare bare å finne.

Kanskje ikke store problemet om man bor sentralt i Oslo, Bergen og Trondheim. Men ellers er WiFi vesentlig kjappere.

Selv så har jeg alltid mobilnettet på. Uansett om det er 3G eller 4G.

Noen fordeler må man jo ha med å være mobilforhandler!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

NMT: gigantceller

GSM850/900: Store celler

GSM 1800/1900: Mindre celler

3G: Ennå mindre celler

4G og Wifi: Knøttsmå celler

1990-1995 Tale dominerte

1995-2000 Tale og SMS dominerte

2000-2005 Tale, SMS og MMS dominerte

2005-2010 Datatrafikken tar seg opp

2010+ Datatrafikken dominerer

Dette henger sammen. Økende trafikk gir mindre celler. Til slutt går folk over til ren datatrafikk over Wifi. To kommunikasjonsnett (Internett og telefoninettet) blir til ett nett. Teleoperatørene motarbeider det for at det er verdt fordi det truer deres fremtid.

Truer deres fremtid. Helt enig. Etter hvert som "alt" som går gjennom mobilene er data (inkludert sms og voip), risikerer operatørene å sitte igjen som rene bredbåndsleverandører, på steder der gratis wifi ikke er tilgjengelig. For ti år siden måtte man betale 150-200 kr døgnet for å bruke wifi på hotell, nå forventer jeg som hotellgjest at det skal være gratis, akkurat som håndklær og doruller. I en nær fremtid, der gratis wifi finnes overalt, vil de gamle mobiloperatørene være redusert til rene bredbåndsleverandører på steder der wifi ikke finnes.

Hvis noen lurer på om det er kult å ha eget mobilnett, så se på Tele2 i Sverige. De har 2G og 4G nett sammen med Telenor, og 3G nett sammen med Telia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I en nær fremtid, der gratis wifi finnes overalt, vil de gamle mobiloperatørene være redusert til rene bredbåndsleverandører på steder der wifi ikke finnes.

Hmmm... det kan jo godt hende det er wifi "overalt", men jeg betviler at samtlige nett er tilgjengelig for alle til enhver tid.

Lenke til kommentar

Offentlig Wifi-deling med personlig innlogging kommer til å bli langt vanligere. Slike systemer der man logger inn for å få tilgang til andres nett og samtidig gir andre tillatelse til å bruke ens eget nett. Innloggingssystemet holder styr på hvem som er innlogget hvor slik at den rette ansvarlige kan kontaktes av myndighetene dersom linja di brukes til noe ulovlig. Det finnes flere sånne systemer med ganske mange kunder, men jeg kommer ikke på hva systemene heter i farta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Offentlig Wifi-deling med personlig innlogging kommer til å bli langt vanligere.

Jaha... for meg ukjent at det offentlige har slike planer.

Slike systemer der man logger inn for å få tilgang til andres nett og samtidig gir andre tillatelse til å bruke ens eget nett. Innloggingssystemet holder styr på hvem som er innlogget hvor slik at den rette ansvarlige kan kontaktes av myndighetene dersom linja di brukes til noe ulovlig.

Etter din beskrivelse virker dette å være noe slags privat deling (ikke offentlig), har ikke engang hørt om noe slikt før.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...