Gå til innhold

Troverdige sider som Hotels/Booking.com ?

tomacro

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg ser etter sider som hotels.com/booking.com

Jeg fant f,eks denne siden her:

http://etrip.net/en/

Jeg ser etter hotell i Århus, og på etrip.net fant jeg altså samme hotellet til samme tidspunkt på 5 dager for cirka 1500 kr billigere totalt sett.

Er det virkelig så store prisforskjeller på slike nettsider?

Jeg har som regel bare brukt hotels/booking.com , dermed litt skeptisk

Men kanskje ingen grunn til å være det?

Regner med noen av dere deler litt erfaring rundt dette.

Endret av tomacro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en egen tråd hvor folk har listet adresser på slike siter.

Har aldri hørt om e-trip, men det er dårlige tegn at:

-de ikke har sikret seg .com-domenet.

-de ikke sier hvilket land og jurisdiksjon de opererer under

-de ikke oppgir noen telefonnummer for kontakt

-de ikke oppgir noen fysisk adresse for kontakt

-de ikke oppgir noen e-postadresse for kontakt

-de har registrert domenet slik at man ikke kan se hvem som eier det

Jeg ville holdt meg unna.

Lenke til kommentar

Det kan endelig være såpass store forskjeller mellom gunstigste og minst gunstige sted som 1500 kr for fem hotellnetter.

Etrip er imidlertid ikke ei side for hotellbestillinger. Det etrip gjør er å sammenligne en del slike sider, i US-utgave, og så ledes man til disse (mot en provisjon til etrip...) når man trykker "Book now". Jeg valgte meg ut et tilfeldig hotell og fikk der mulighet for å bli videreledet til sju bestillingssider. I hvert fall fem av disse ville jeg ikke hatt problemer med å bruke, jeg og andre ansatte hos oss har brukt alle disse og ingen har beklaget seg. (Ett hotell hadde engang rotet bort en bestilling fra en av dem, men akkurat der tenker jeg helst vi sier hotellet og ikke bestillingsida var problemet.)

Nettopp "i US-utgave" er også et problem. I motsetning til i Europa er det nemlig der slik at den prisen du ser ved første øyekast på bestillingssider (og som etrip baserer sine sammenligninger på) på ingen måte er sluttprisen. Det skal på litt "VAT" hvor både prosentsats og regelverk varierer fra side til side, alt etter hvor i USA sida er registrert, det skal også ofte på provisjon til bestillingssida og det skal kanskje på et bestillings- og/eller kortgebyr. Normalt vil man se (om man ser etter, ordentlig!) hvordan prisen har vokst fra første til siste side før man sier "confirm" etter å ha lagt inn kortdataene og slipper unna med skrekk og irritasjon, men er man riktig uheldig kan også følgende skje: Man tror man bestiller for 345 USD (til forskjell fra en sum på norske side B som tilsier godt over 400 USD omregnet) , trykker "confirm" og får så opp et skjermbilde som sier omtrent "takk for ordren, nå har vi belastet kortet ditt med 345 USD + 111 USD i diverse skatter og avgifter iflg statens lov og våre bookingbetingelser, i alt 456 USD". Der forsvant den gunstige prisen og den ble temmelig ugunstig i stedet. Vel, så kan man jo reise sak i USA da, i en av statene hvor slikt ikke er ulovlig på noen måte. Sjølsagt vil USA-juss gjelde her, for det var nemlig du som valgte å bruke USA-sida til bookingtjenesten.Ved å da krysse av på at du godtok bookingbetingelsene har du også godtatt USA og en stat i USA som riktig sted for alle juridiske tvister.

Utover det kan man også oppleve to andre mer praktiske problemer: Man får ikke lagt inn adresse uten å f eks legge inn stat og ZIP-kode (en kode som finnes i ZIP-registeret, og altså femsifret, ikke firesifret som norske postnummer) og man får ikke lagt inn kredittkort-/VISA-kort som ikke er utstedt i US. (Evt får man pengene trukket, og så handelen avvist pga "feil" adresse/kredittkort, deretter skal man sjøl ta seg arbeidet med å få pengene tilbakeført.)

Ellers vil jeg også peke på det samme som robertaas.Siden man tross alt ikke bestiller gjennom etrip er det juridisk sett ikke så viktig at eierskapet er anonymt og at man ikke får kontakt lengre enn den andre vil, men det forteller litt om hvor seriøst sammenligningsgrunnlaget mellom prisene er. Her sammenlignes epler og pærer, pris A med alt inkl mot pris B som betyr tillegg, tillegg og mer tillegg før sluttprisen dukker opp på siste side.

Man skal også være OBS på to heilt andre forhold når pris sammenlignes.

1) Generelt skal man være klar over at sted A kan selge hotellets dårligste standardrom og sted B (med høyere pris) kan selge hotellets bedre standardrom (alt innenfor klassen "standard", men rommet ved heismaskineriet, airconmaskineriet og utsikta til bossdunkene er nå likevel mindre attraktive...).

2) Er side A norsk og trekker beløpet i NOK, mens side B er (f eks) britisk og trekker i GBP som er omregnet til NOK "for din lettvinthets skyld" blir den prisen kredittkortet ditt faktisk blør om du velger å bestille fra side B typisk 2-4 % høyere enn den omregnede prisen du ser på skjermen, mens side A viser den prisen kortet ditt faktisk vil bli trukket. Denslags kalles "kursdifferanser" og "valutapåslag" i finanskretser, og hotellbestillingssider vet at forbausende mange ikke sjekker akkurat dette etter at de har valgt "billigste side". (Og de som sjekker synes ofte det er "litt for lite å lage bråk om" - men det var nok til at de sjøl valgte å bestille hos B i stedet for A for å spare et par tikroner...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg og ville holdt meg unna etrip eller andre "mindre kjente" bookingsteder. Det er bestandig en grunn til at noen selger den samme tingen billigere enn andre, og en reise/ferie ville jeg ikke køddet for mye med, ihvertfall ikke så lenge Booking.com er så vanvittig bra på brukeranmeldelser osv...

Jeg synes også det er veldig lett å finne billige hoteller på Booking.com, spesielt hoteller med OK standard dvs. det de fleste vil ha og har råd til.

På den andre siden har jeg snakket med flere hoteller som ikke er veldig fornøyde med å være medlem under Booking.com. Det er svindyrt å være medlem for dem og i "dårlige måneder" forsvinner gjerne alt av fortjeneste dit, så dette får i tilfelle være en moral-sak for den enkelte om man vil bruke dem eller ikke.

Man kan jo bare tenke seg hvordan det er å drive et hotell i Kambodsja, Vietnam eller andre "lav-pris land" når de må betale større summer for å være tilgjengelige på den mest populære booking-siten....De har ofte ikke annet valg enn å bite i det sure eplet..

Jeg har nettopp hatt en sak, der jeg bestilte et rom i Milano men kansellerte et par timer senere.

Hotellet rakk jaggu å trekke pengene fra kontoen (ikke bare reserverte beløpet nei) og krevde da all slags mulig informasjon av meg enda jeg sendte dem kanselleringsbekreftelsen pr mail..

Kontaktet da booking.com istedet og de fikset alt for meg, og kundeservisen var i tillegg meget rask.

Dette betaler jeg gjerne litt dyrere for.

Lenke til kommentar

På den andre siden har jeg snakket med flere hoteller som ikke er veldig fornøyde med å være medlem under Booking.com. Det er svindyrt å være medlem for dem og i "dårlige måneder" forsvinner gjerne alt av fortjeneste dit, så dette får i tilfelle være en moral-sak for den enkelte om man vil bruke dem eller ikke.

Dette høres merkelig ut. Hotellene betaler vanligvis kun en prosentdel for bookingen og det er hotels.com/expedia som har fått mye kritikk og har blitt boycottet av mange hoteller fordi de har krevet ca. 30% av prisen kunden betaler.

Ser man for eksempel Oslo så har booking.com 90 hoteler, mens hotels.com har 69.

Lenke til kommentar

Dette høres merkelig ut.

Merkelig eller ei Robert...

Hotellene jeg snakket med i Kambodsja var helt klare på at de betalte en årlig avgift...og den var relativt høy..

Det gjelder også når man har hotell gjennom Tripadvisor.

Om de i tillegg betaler en prosentandel av bookingen vet jeg ingenting om men mulig de gjør dette i tillegg.....

Lenke til kommentar

Når du også tar med Tripadvisor så skjønner jeg hva dette antagelig er. Dette er lure "mellommenn" som skal fikse at hotellene ligger ute på nettet og så finner de på avgifter som skal betales, men som går til dem selv.

Man kan også se dette om man bestiller hotell i søraøst-asia. Det er ofte vanskelig å finen hvem som egentlig har den offisielle websiten, hotellene kan ligge ute under flere navn og prisene kan variere mye. Har til og med opplevd noen som kom og sa de var agenter for expedia og skulle ha gebyr av meg som hotellgjest. De fikk ikke stort med seg. :closedeyes:

Lenke til kommentar

Når du også tar med Tripadvisor så skjønner jeg hva dette antagelig er. Dette er lure "mellommenn" som skal fikse at hotellene ligger ute på nettet og så finner de på avgifter som skal betales, men som går til dem selv.

Man kan også se dette om man bestiller hotell i søraøst-asia. Det er ofte vanskelig å finen hvem som egentlig har den offisielle websiten, hotellene kan ligge ute under flere navn og prisene kan variere mye. Har til og med opplevd noen som kom og sa de var agenter for expedia og skulle ha gebyr av meg som hotellgjest. De fikk ikke stort med seg. :closedeyes:

mmm...skjønner...

men de jeg snakka med var meget oppegående (innen hvordan slikt fungerer og som har vært med i gamet en stund) Australienere (kan her nevne "Kampot Riverside Hotel), som vurderte nettopp dette.

Booking.com tok så mye i årsavgift (sett i henhold til hvor mye et ok hotellromrom koster i Kmbodsja) at de måtte revurdere å fortsette på T.A. pgr.av dyre årsavgifter. De hadde rett og slett ikke råd.

Jeg ser nå at de er på begge bookingplassene men det tror jeg mest er fordi det første året på T.A. er """gratis""".

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er agenter "fra utsiden" som lurer til seg disse avgiftene.

Lenke til kommentar

Booket på hotellets hjemmeside, mye billigere enn å bruke ett mellomledd, for meg ihvertfall

Minuset er vel at de trakk pengene med en gang, men er gratis avbesstilling, helt til 24 timer før innsjekk

Mellomledd annonserer ofte med "kun 1 rom igjen" og skrur deretter opp prisen

også virker det som at de ikke har full oversikt og/eller ikke får lov å selge alle rom, siden de hadde en god del rom ledige når jeg bestilte, men bare noen få fra mellomledd

Lenke til kommentar

Booket på hotellets hjemmeside, mye billigere enn å bruke ett mellomledd, for meg ihvertfall

Minuset er vel at de trakk pengene med en gang, men er gratis avbesstilling, helt til 24 timer før innsjekk

også virker det som at de ikke har full oversikt og/eller ikke får lov å selge alle rom, siden de hadde en god del rom ledige når jeg bestilte, men bare noen få fra mellomledd

Joda, noen ganger er det billigere å boke rett fra hotellet og noen ganger ikke. Noen ganger kan man få med flere opsjoner om man bestiller rett fra hotellet (I Beijing kan man for eksempel sikre seg rom som ikke ligger i kjelleren og slippe å betale ekstra for normalt rom når man kommer til hotellet). Noen ganger sier hotellets bestillingside at alt er utsolgt, mens det fortsatt er mulig å få rom via hotels.com.... eller motsatt. Jeg sjekker alltid flere alternativer for bestilling for å få best mulig pris og info, det er ikke noe alternativ som alltid er best å bruke.

Lenke til kommentar

er det ikke slik at hotels.com og tilsvarende sider ofte får reservert x antall rom og selv om hotellet er fullbooket så kan det være noen rom igjen på hotels.com sin "reservasjonsliste".

Er av og til litt usikker på om jeg virkelig skal få rom når jeg kommer til hotellet som selv tidligere har sagt det var fullt, men har aldri hatt problemer med dette.

Lenke til kommentar

Da har du nok gjort en bra bestilling :)

Tør jeg spørre om hvor mye billigere? du trenger ikke nevne prisen om du ikke vil, men en % hadde vært interessant + hvilket land :) (er veldig interessert i slikt og snakker ofte med hotellene om jeg får mulighet :) )

I disse dager når jeg bestiller hotell velger jeg som oftest en av "smart-dealene" de har og det er utrolig hvor mye flotte rom jeg har fått til en billig penge da - i tillegg får jeg "Genius-rabatt" på 10% fordi jeg bestiller ofte.

Det er ikke til å komme bort ifra at tryggheten ved å bestille fra booking.com overgår den hundrelappen jeg eventuelt ville spart gjennom å bestille direkte, men dette avhenger veldig av hvilket hotell og hvilket land man skal bo i. Det er ikke noe gøy å avbestille hoteller i Asia (kambodsja/Vietnam/Laos osv..) og deretter prøve å få tilbake pengene på egenhånd. Tro meg, dette er som regel bare noe man dropper med en gang.

Nå skal ikke dette høres ut som en reklame for dette nettstedet. Det er utallige ganger jeg har vært misfornøyd, spesielt for 5-10 år siden da jeg stort sett reiste i Europa - men etterhvert lærer man seg å ikke falle i fellene dems når man finner et rom som er veldig billig i et flott hotell.

Jeg reiser oftest alene og er ikke veldig kresen av meg - hotellet blir for meg en base hvor jeg har drittsekken min og jeg skal bare sove der. Bare det er rent der er jeg fornøyd, og når det er rent er det stort sett bra eller også. Dette blir det ofte skrevet om i brukeranmeldelsene på dette nettstedet og har hjulpet meg utallige ganger fra å bestille.

men, bestiller jeg gjennom booking.com, en 3-4 dager europatur, ja da kan du banne på at jeg alltid får "hotellets bøttekott". Dette har jeg klaget til dem om utallige ganger og det er her jeg har fått bekreftet det "Ilpostino" sier, at det er nettopp en viss menge rom som er dedikert til booking.com.

Jeg går ut i fra at det er lettere for hotellet å selge et slikt rom over nett...mange turister vil gjerne se rommet før de takker ja/nei og da er det tydeligvis smart å bruke dette nettstedet.

Noen hoteller vil jeg tro har alle sine rom hos Booking og må da betale høyere avgifter for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...