Töre Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Heisann! Skal søke høyere utdanning til våren. Står mellom to førstevalg - Matematiske fag ved NTNU og Matematikk, informatikk og teknologi ved UiO. Hva lønner seg å velge med tanke på jobbmuligheter etc.? Er det vanskelig å få jobb med en master i matematikk? Håper det er noen som har lyst til å dele sine erfaringer/tanker. (Og beklager på forhånd hvis jeg skulle postet dette et annet sted.) Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Heisann! Skal søke høyere utdanning til våren. Står mellom to førstevalg - Matematiske fag ved NTNU og Matematikk, informatikk og teknologi ved UiO. Hva lønner seg å velge med tanke på jobbmuligheter etc.? Er det vanskelig å få jobb med en master i matematikk? Håper det er noen som har lyst til å dele sine erfaringer/tanker. (Og beklager på forhånd hvis jeg skulle postet dette et annet sted.) Du har ikke vurdert siv.ingutdanning da? Innen f.eks fysikk og matematikk ved NTNU? Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg tror ikke det er 'vanskelig' å få jobb med master i matematikk, men det finnes enklere veier å få en jobb på. De med master i matematikk er ofte svært teoretisk anlagt og kan anvendes til veldig mye. Jeg ville valgt MIT over matematiske fag. Litt på grunn av navnet, og litt på grunn av studentene som går der. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg har snakket med en del folk med mastergrad i matematikk, bl.a. på messer og arrangementer ifm karriere. Mitt inntrykk er at disse ofte får jobb som tallknusere i bedrifter som naturligvis driver mye med beregninger, alt fra Inspecta til Statoil med andre ord. Jeg syntes dette virker som en fornuftig vei å gå. Lenke til kommentar
Töre Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Takk for alle svar så langt! OlavEH: Jeg er egentlig mest interessert i teoretisk matematikk, så jeg tror ikke siv.ing. er noe for meg. B-) Vil gjerne høre flere synspunkter, hvis det er noen som har det. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Det å gå siv.ing (MTFYMA, som er alternativet ved NTNU) utelukker ikke på noen som helst måte muligheten til å holde på med teoretisk matematikk. Kjenner flere siv.ing-er som har skrevet høyst teoretiske masteroppgaver. Når det er sagt, så gir BMAT (Matematiske fag) deg større valgfrihet til å velge emner og "skreddersy" utdanningsløpet ditt i større grad. På fysmat må du gjennom noen emner i løpet av de 3 første årene som ikke er obligatorisk på BMAT. På BMAT kan du i tillegg velge å ikke ha noen fysikkfag, om du skulle ønske det. Når det gjelder studier ved UiO, så har jeg ingen personlig erfaring, så det blir vanskelig for meg å si noe om saken. Mtp jobbmuligheter stiller nok begge studiene relativt likt. Lenke til kommentar
Töre Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Raspeball: Takk for utfyllende svar! Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 En annen (viktig) forskjell er at MTFYMA er 5-årig, såkalt integrert master. BMAT er et bachelorprogram (3 år), og du må søke deg inn på Master i matematikk (MMA) etter bachelorgraden. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Takk for alle svar så langt! OlavEH: Jeg er egentlig mest interessert i teoretisk matematikk, så jeg tror ikke siv.ing. er noe for meg. B-) Vil gjerne høre flere synspunkter, hvis det er noen som har det. Ang jobbmuligheter så er nok mulighetene klart best for en siv.ing i fysmat. Studiet er nok også nokså teoritungt, men noe mer rettet mot hva næringslivet trenger. Tror ikke det er så stor forskjell på UiO og NTNU når det gjelder jobbmuligheter etterpå. Karakterer og hva du gjør de siste par årene, dvs hva/hvem du skriver oppgave om/for avgjør ganske mye. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg tror ikke det er 'vanskelig' å få jobb med master i matematikk, men det finnes enklere veier å få en jobb på. De med master i matematikk er ofte svært teoretisk anlagt og kan anvendes til veldig mye. Jeg ville valgt MIT over matematiske fag. Litt på grunn av navnet, og litt på grunn av studentene som går der. Hva med studentene på MIT? Heisann! Skal søke høyere utdanning til våren. Står mellom to førstevalg - Matematiske fag ved NTNU og Matematikk, informatikk og teknologi ved UiO. Hva lønner seg å velge med tanke på jobbmuligheter etc.? Er det vanskelig å få jobb med en master i matematikk? Håper det er noen som har lyst til å dele sine erfaringer/tanker. (Og beklager på forhånd hvis jeg skulle postet dette et annet sted.) Send en mail til Robin på matematisk institutt på UiO og hør med han. Han gav meg svært god informasjon i forhold til ting jeg lurte på og var veldig tålmodig. Mitt inntrykk er at MIT er en ekstremt bra utdanning, men det er også veldig krevende. Snakket med en jente som har gått der og hun kjente nesten ikke til noen som hadde fått A. Mulig hun hadde en begrenset omgangskrets, så det vet jeg ikke noe om. Men det er klart, har du interessen, så gjør du det sikkert bra. Med en master i MIT med gode karakterer, så tror jeg du er ekstremt attraktiv på arbeidsmarkedet, men kanskje i mindre grad med en bachelor. Det er jo mange ulike retninger å gå. Velger du f.eks fluiddynamikk eller faststoffmekanikk, så blir du jo som en slags ingeniør. Du kan vel også velge å spesialisere deg innen matematikk og finans med flere. Vurderer fortsatt denne selv til høsten, men redd det kanskje er for teoretisk for min del. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 (endret) MIT er ikke nødvendigvis så veldig teoretisk; og UiO er flinke til å lære hvordan bruke datamaskiner til å utnytte matematikken. Har kun erfaring fra "Kalkulus", og "Kalkulus og Linear Algebra" - og disse fagene fokuserte like mye på å gjøre beregninger som på abstrakte teoretiske aspekter. (Spesielt sammenliknet med hvordan det er på skolen jeg går på i England) Endret 22. oktober 2013 av luser32 Lenke til kommentar
Töre Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 luser32: Tusen takk for innspill! Interessant å høre. (Og takk til alle dere andre også.) Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Både næringslivet og utdanningssektoren skriker etter matematikere og du blir nærmest garantert jobb med en mastergrad i matte, uansett om du velger analyse, algebra, topologi eller statistikk. Matematikere tjener bedre enn de fleste andre yrker, har ekstremt gode jobbmuligheter og har flere ganger blitt kåret til det yrket med høyest trivsell (har ikke kilde på sistnevnte, men man kan sikkert google seg til det). http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/matematiker_0 Endret 26. oktober 2013 av bendik92 Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Edit: Dette er selvfølgelig under den forutsetninga at man har en interesse for matematikk. Endret 26. oktober 2013 av bendik92 Lenke til kommentar
Töre Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Både næringslivet og utdanningssektoren skriker etter matematikere og du blir nærmest garantert jobb med en mastergrad i matte, uansett om du velger analyse, algebra, topologi eller statistikk. Matematikere tjener bedre enn de fleste andre yrker, har ekstremt gode jobbmuligheter og har flere ganger blitt kåret til det yrket med høyest trivsell (har ikke kilde på sistnevnte, men man kan sikkert google seg til det). http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/matematiker_0 Tusen takk for svar! Føler meg mer sikker på valget mitt nå som jeg har fått noen innspill. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå