AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Min far har nå fått informasjon av sin bankrådgiver om min økonomi og kontier, noe jeg liker svært dårlig. Han er ikke disponent på noen av kontiene og jeg er godt over 20 år. Han fikk også informasjon om at jeg hadde løst inn et fond, som jeg sto som alene disponent på, men han hadde gitt meg mye av det som sto der. Han sier nå han gjerne vil ha noen av pengene tilbake og at jeg ikke skal bruke de, noe jeg heller ikke har gjort...Alt dette på grunn av informasjon gitt fra banken til min far, informasjon jeg mener han ikke har rett på, eller har han det? Hvis det viser seg at banken i dette tilfelle har brutt loven, hva slags type straff kan de få for dette? Og hva kan jeg gjøre for at de skal få som fortjent? Anonymous poster hash: c2da9...f49 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Det minner meg om en episode med min far, som skulle ta ut de 500 kronene han hadde på bok i en sparebank. Men da sa banken, "nei, de har vi overført til din far!" Hallo??? Min far var da rundt 50. Sladderbank skal selv ha bank. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg ville kontaktet banken og fått dem til å redegjøre for hvorfor de har utlevert den informasjonen de har. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Bankene har i utgangspunktet ikke lov å gi informasjon til ikke andre enn di som står som nevnt i avtalen over kontoen, dersom dette er en konto du har hatt fra før du var myndig, alså da en konto dine foreldre har opprettet for deg kan dette stille saken litt annerledes, siden disse da kan være nevnt i avtalen og derfor har rett på innsikt (Dette trenger ikke å være i alle tilfeller) Det er i senere tid avdekket et behov for å understreke viktigheten av taushetsplikten som gjelder for banker og finansieringsforetak om kunders forhold. Tillits- og tjenestemenn er underlagt helt klare regler om taushetsplikt om bankkunders forhold mv. i henholdsvis finansieringsvirksomhetsloven, forretningsbankloven og sparebankloven. Etter finansieringsvirksomhetsloven § 3-14 første ledd første punktum har tillits- og tjenestemenn taushetsplikt ”om det de i stillingens medfør får kjennskap til om andres forretningsmessige eller private forhold hvis de ikke etter lov har plikt til å gi opplysninger”. Tilsvarende bestemmelser er gitt i forretningsbankloven § 18 og sparebankloven § 21, som taler om at tillits- og tjenestemenn har taushetsplikt om ”bankens eller bankkundes eller annen banks eller dens bankkundes forhold”. Brudd på taushetsplikten er straffesanksjonert. Finansieringsvirksomhetsloven § 5-1 lyder: ”Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov eller bestemmelse eller pålegg gitt med hjemmel i loven eller medvirker til dette, straffes med bøter, eller under særlig skjerpende omstendigheter med fengsel i inntil 1 år, dersom forholdet ikke går inn under noen strengere straffebestemmelse.” Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Fint om du markerer sitater som det de er, og viser til kilde. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Fint om du markerer sitater som det de er, og viser til kilde. Ingen intensjon om å lage det hverken fint eller enkelt! (Skal gjør det neste gang:-) 2 Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) - Endret 18. oktober 2013 av Iguil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå