Cuneax Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Den europeiske romfartsorganisasjonen vil lede 3D-skrivere inn i metallalderen.Nå bryner 3D-printing seg på metall Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Det har stått en 3D-skriver for metall på NTNU et års tid. 3D-skriving av metall er ikke noe nytt. Det har vært slike på markedet siden 90-tallet, men prisen har gjort de utilgjengelig for hvermansen. Så vidt jeg kan se er disse fortsatt for dyre for hvermansen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg ønsker meg en 3D printer som kan printe rustfritt stål . Lenke til kommentar
Oly Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hmm, nesten glad for at jeg ikke valgte å bli CNC-operatør nå 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Oly: CNC-operatørene trenger ikke frykte 3D-skrivere for metall. De bør heller frykte at CNC-maskinene blir langt lettere å programmere. Kanskje så lett at hvermansen kan gjøre det man trenger CNC-operatører til i dag. Maskinering av deler vil det uansett være behov for i framtida siden det gir andre og ofte bedre materialegenskaper enn utskrifter. Særlig korrosjon, presisjon, finish og homogenitet vil være maskineringens styrker. Lenke til kommentar
Kausebol Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Er jo flere selvskaper i norge som driver med dette.. stort innen dyr racing etc. små oljekjølere som ikke går å lage på andre måter etc etc etc.. cnc operatøren behøver nok ikke frykte noen ting på 100år. det går ikke spesielt fort sammenlignet med "moderne" benker 80tallet Cnc operatøren koser seg nok heller fordi han har koblet hode til en moderne 3d plast printer i spindelen og kan skrive ut jævlig store ting ;D Lenke til kommentar
Kausebol Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Oly: CNC-operatørene trenger ikke frykte 3D-skrivere for metall. De bør heller frykte at CNC-maskinene blir langt lettere å programmere. Kanskje så lett at hvermansen kan gjøre det man trenger CNC-operatører til i dag. Maskinering av deler vil det uansett være behov for i framtida siden det gir andre og ofte bedre materialegenskaper enn utskrifter. Særlig korrosjon, presisjon, finish og homogenitet vil være maskineringens styrker. Frykte? jeg klarte å tegne i inventor. overgangen til cnc benk er ikke akkurat stor da tok en dag med litt knoting.. vips stod jeg i en cnc benk og lager mye rart. heldigvis ikke serieproduksjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg