Gå til innhold

Katoder og amper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brightness of CCFL_ 18000 +- 3000 cd/m2

Average life of CCFL: 15000 hrs

CCFL voltage : 200 - 1000 V

CCFL current / output of inverter : 5 mA

Power (W): 2,85 +- 0.3

Input voltage of inverter: DC 12V

Hentet fra sunbeam brosjyren som fulgte med katoden.

Lenke til kommentar
Hmmz.. bra d ikje er masse, alt over 30mA er jo regnet som livsfarli? :wink:

Det er jo ikke bare strømstryken som teller. Hvis du tar på kontaktene på en diode, får du ikke støt (30 mA, ca. 3 V= 0.09W). Men 30 mA i 230V = 9W. Når du får støt fra en stikkontakt, er det ofte mye mer enn 30 mA, siden stikkontakten prøver å løse ut så mye strøm som mulig på deg. Antar at det er ganske vanskelig å få i seg noe mer enn 1A, selv om sikringen går på 16A.

Om det er dødelig eller ikke, avhenger av hvilken vei strømmen går gjennom kroppen. Hvis du setter strøm rett på eller gjennom hjertet dør du av veldig lave spenninger/styrker, mens det skal en del til for å dø av to fingre i stikkontakten. Da går strømmen ikke gjennom noe annet enn fingrene dine. Ofte trenger ikke strømmen gjennom huden engang.

At kuer skulle bli drept av et R6-batteri er jo helt tåpelig. 1200mAh i 1,5V = 1,8W. Det skal endel mer til, men hvis du zapper en ku i hjertet med et slikt batteri, kan det faktisk hende at du klarer å drepe kuen. (om kuen blir drept av blodtap på grunn av vanskelig tilgang til hjertet eller strømmen, vil nok diskuteres etterpå :lol: )

Lenke til kommentar
Det er jo ikke bare strømstryken som teller. Hvis du tar på kontaktene på en diode, får du ikke støt (30 mA, ca. 3 V= 0.09W). Men 30 mA i 230V = 9W. Når du får støt fra en stikkontakt, er det ofte mye mer enn 30 mA, siden stikkontakten prøver å løse ut så mye strøm som mulig på deg. Antar at det er ganske vanskelig å få i seg noe mer enn 1A, selv om sikringen går på 16A.

Om det er dødelig eller ikke, avhenger av hvilken vei strømmen går gjennom kroppen. Hvis du setter strøm rett på eller gjennom hjertet dør du av veldig lave spenninger/styrker, mens det skal en del til for å dø av to fingre i stikkontakten. Da går strømmen ikke gjennom noe annet enn fingrene dine. Ofte trenger ikke strømmen gjennom huden engang.

At kuer skulle bli drept av et R6-batteri er jo helt tåpelig. 1200mAh i 1,5V = 1,8W. Det skal endel mer til, men hvis du zapper en ku i hjertet med et slikt batteri, kan det faktisk hende at du klarer å drepe kuen. (om kuen blir drept av blodtap på grunn av vanskelig tilgang til hjertet eller strømmen, vil nok diskuteres etterpå :lol: )

LMAO :lol:

tok du ikke spøken eller? :D

9W når du tar på en stikk-kontakt er bullshit (sorry språket. Ikke vondt ment :) )

når det går strømmer gjennom hjertet som er mer enn 3mA er det farlig...Gjennom hånden tåler man kanskje noen titalls mA.

Man beregner strøm gjennom hånden ganske enkelt ved hjelp av Ohms lov. Men CLUET er at motstanden i hånden er veldig stor. 500k-1M (200k på en svettegris :D )

Derfor kreves det høy spenning før du merker at det går strøm/du får støt.

Går det en strøm på 1A gjennom noen av kroppsdelene din kan du glemme å bruke den delen senere i livet :D

Og hvis du skulle få så mye strøm slik at sikringen på 16A ryker så skulle jeg gjerne sett deg etter det :D

Dette er ment som humor, ikke ta det personlig ;)

Lenke til kommentar
Da går strømmen ikke gjennom noe annet enn fingrene dine. Ofte trenger ikke strømmen gjennom huden engang.

Skal love deg at strømmen går gjennom huden. Nervesystemet ditt bruker ioner til å transportere informasjon med forsinkelse i milisekund-skalaen.

Ioner leder strøm og finnes under huden. Går det strøm i hånden din vil nervesystemet blir forstyrret og du kjenner "nåler" i alle steder nervetråder kommer til :D

Lenke til kommentar

LMAO :lol:

tok du ikke spøken eller? :D

9W når du tar på en stikk-kontakt er bullshit (sorry språket. Ikke vondt ment :) )

når det går strømmer gjennom hjertet som er mer enn 3mA er det farlig...Gjennom hånden tåler man kanskje noen titalls mA.

Man beregner strøm gjennom hånden ganske enkelt ved hjelp av Ohms lov. Men CLUET er at motstanden i hånden er veldig stor. 500k-1M (200k på en svettegris :D )

Derfor kreves det høy spenning før du merker at det går strøm/du får støt.

Går det en strøm på 1A gjennom noen av kroppsdelene din kan du glemme å bruke den delen senere i livet :D

Og hvis du skulle få så mye strøm slik at sikringen på 16A ryker så skulle jeg gjerne sett deg etter det :D

Dette er ment som humor, ikke ta det personlig ;)

(230V*0.03A=9W) <-- ser faktisk ikke hva som er galt med denne utregningen. Det jeg prøvde å forklare var at strømstyrken i seg selv ikke har spes. mye å si.

Sa jo ikke at du nødvendigvis får 1A gjennom deg når du tar fingrene inni en stikkontakt, og etter 16A er det nok ikke mye igjen av deg. (Kansje en haug med aske.)

Og det med hud og strøm: Så på TV en gang om lynnedslagsofre. En heldiggris hadde blitt truffet i hodet. Strømmen hadde gått derfra, langs huden og svidd seg gjennom sålen på skoen. Dette programmet gikk på Discovery, så det er ganske troverdig (syns jeg).

Kuer og R6: Skjønte at det var en spøk, men kunne ikke unngå å kommentere det. Den eneste måten du kan drepe en ku med et R6-batteri er å skyte det gjennom hjernen dens med en kanon. :D

EDIT: Post nr. 400!! :woot:

Lenke til kommentar

Søk på google om hvor mye hjertet tåler av strøm.

Jeg er ikke flink til dette og finner som regel aldri det jeg leter etter...

Men det som forteller hvor farlig det er er hvor mye strøm det går gjennom en kroppsdel, nettopp antall mA.

DETTE ER CLUET

Hvordan vet du at det går 3mA gjennom hånda di når du tar i en stikk-kontakt?

Den eneste måten å finne strømmen på er

I=V/R

resistansen i huden er veldig stor! derfor lite strøm.

hjertet sliter ved 3mA

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det nødvendigvis går 30mA gjennom hånden når du tar i en stikkontakt, men når Cannabis mener at det er livsfarlig, så synes jeg det var greit å motbevise den påstanden. For 30mA i (i dette tilfellet) 12V er ikke spes. mye. Ihvertfall ikke nok til å drepe et menneske hvis du får fingeren på den. (kansje en ku, men ikke et menneske :lol: )

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at det nødvendigvis går 30mA gjennom hånden når du tar i en stikkontakt, men når Cannabis mener at det er livsfarlig, så synes jeg det var greit å motbevise den påstanden. For 30mA i (i dette tilfellet) 12V er ikke spes. mye. Ihvertfall ikke nok til å drepe et menneske hvis du får fingeren på den. (kansje en ku, men ikke et menneske :lol: )

Du få ikke 30mA gjennom hånden med 12V

R=V/I=12/.03=400Ohm.

resistansen i huden er i kiloOhm-skalaen (300k-2M-5M-10M..?)

forstår du hva jeg mener?

Du må bruke Ohms lov.

kan ikke beregne effekt med gjettet verdier av strøm og kjent spenning

Lenke til kommentar

Like artig hver gang å lese disse trådene om strøm gjennom kroppen (selv om det er off topic).

De fleste her kjenner Ohms lov: U=R*I, men mange blander sammen faktorene som gjelder. (I dette tilfellet hva som kan gi deg en "kavring" eller ikke).

Det er to (tre) faktorer som spiller inn, og det er påtrykt spenning og motstanden i kroppen din.

Prøv (hvis du har) å holde i målepinnene på et ohmmeter, en i hver hånd, da får du se hvilken motstand som er mellom hendene dine på det aktuelle tidspunkt. Som "oftest" vil du måle et sted mellom 10 og 100 Mohm. Det vil si at du kan "ta" en rimelig høy spenning mellom disse over en kort periode. Grunnen til at jeg skrev tre faktorer i parantes er at energien som omsettes også har en innvirkning på hva som er dødelig.

Praktisk eksempel: Prøv å sett fingeren mot 25000 volten i en TV. Du får en solid "kavring", gjerne med en liten lysbue som bonus, men det er ikke spesielt farlig. Prøv deretter å holde i to ledninger som er koblet rett til lysnettet. Kjenn forskjellen! (Jeg har prøvd begge).

De fleste "høyspentkretser" som finnes på markedet for vanlige forbrukere er som oftest av diode-kondensator typen. Av hensyn til plass og brukervennlighet, så er gjerne kondensatorene (de som lagrer energien) små. Dvs at de lagrer opp en liten mengde energi som skal avgis i en kort "burst". Se f.eks. en vanlig fotoblits. Der bruker man vanligvis 10K+ volt for å skape lysbuen, men den totale energien som blir omsatt er veldig liten. (Egentlig en høy effekt, men over et veldig kort tidsrom). Hvis man deretter ser på "reload" tiden for blitsen (med som regel 4 AA batterier), så vil gjerne denne være noen sekunder, avhengig av batteritypen.

Uten å gå inn på ioner og deioner, så vil jeg påsta at menneskets hud er ganske genialt konstruert. Den beskytter oss mot farer i alle former, samtidig som den gir oss et signal om noe er i gjerde.

Det er forøvrig ikke noe problem "å ta livet av seg med 30mA" hvis man er rå nok:

Det du trenger er:

12V bilbatteri (leverer nok strøm)

2 knappenåler

2 ledninger

Oppskriften er som følgende:

Koble de to ledningene til sin respektive batteripol, stikk deretter de to...

Skriver ikke mer fordi det er sikkert noen "Psychos" her som er villig til å prøve...

OnTopic: Formann har rett (som vanlig). Husk det dobbelte ved to katoder.

Lenke til kommentar

kjøpte en

AC/AC-adapter. Leverer en fast ustabilisert vekselspenning. Egnet for modem, telefonsvarer etc. som krever vekselspenning (AC). Leveres med 1,5 m kabel og plugg, diam. 5,5mm, hull 2,1 mm. Størr. 65x51x42 mm.

32-5480

12 Volt

1 Amp

139,00

d som skjedde da jg kobla til inverteren var at katodene lyste i 2 sek oxo var d helt dødt... Noen som har peil på hvorfor??? regner med at inverteren har gått til h*******...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...