Engm Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei!Dette angår min lillebror som er 19 år gammel. Han vil få generell studiekompetanse. Situsjonen er slik:Han har tatt VG1 yrkesfag (Teknisk og industriell prod. / TIP), han avbrøt midt i VG2 (ingen eksamener tatt) pga. sykdom. Han har fortsatt rett til å gå tilbake til VG2 og gjøre ferdig videregående, men han er fortsatt syk og er usikker på om han vil klare å møte opp hver dag og av den grunn vil ta fagene som trengs for å få Generell studiekompetanse som privatist. Han har kontaktet rådgiver som sa han trengte språkfag (noe som jeg reagerte på og av den grunn poster her) i tillegg til andre fag . Spørsmålet er da: Hvilke fag trenger han? Mvh Engm Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Han trenger vel engelsk språkfag fra vg2, men det skal ikke være noe 2. fremmedspråk Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Om han skal få generell studiekompetanse, så må han fullføre VG2 på den linjen han gikk - for så å ta allmennfaglig påbygging - eller hoppe ned til VG1 igjen og ta det der i fra. Det er i alle fall slik jeg har erfart at det er. Jeg vet ikke hvilke fag som er avsluttende på VG1 for yrkesfag, men timeantallet i forskjellige fag mellom yrkesfag og studiespesialiserende er helt forskjellige. Om han skal ta alle fagene som privatist, blir det en hel haug: Norsk muntlig Norsk hovedmål skriftlig Norsk sidemål skriftlig Matematikk 1T/1P Matematikk 2T/2P Engelsk Samfunnsfag Naturfag Historie 3. språk nivå I Kroppsøving I tillegg til dette må han ta tre programfag over to år - altså hvert fall seks eksamener (eksempel under): Rettslære 1 Rettslære 2 Internasjonal Engelsk Samfunnsfaglig Engelsk Samunnsøkonomi 1 Samfunnsøkonomi 2 Dette i tillegg til at flere av fagene har to (!) eksamener, både muntlig OG skriftlig. Et annet alternativ er (muligens tror jeg) å ta TIP VG2-fagene som privatist, men jeg kjenner ikke til hvordan det fungerer for yrkesfag. Det er i alle fall på det rene at det ikke er 3. fremmedspråk på allmenn påbygg. Håper dette oppklarte noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå