Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke nettverk på EN PC på ETT nettverk, hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg har et rart problem, håper noen her kan hjelpe meg. Jeg bygde stasjonær PC og kjøpte Asus PCE-N53 for trådløst nett (men har også prøvd en Netgear USB-adapter).

 

Det underlige er at maskinen har nettverk alle andre steder enn på hybelen, men andre enheter har nettverk også der.

 

Jeg finner nettverket i Windows, og kan koble til. Jeg får opp "ingen nettverkstilgang", og så blir jeg kastet ut av nettverket etter noen sekunder.

 

Har prøvd:

- Manuell IP og DHCP

- Avinstallert og installert driver

- Oppdatert BIOS

- Resatt IP gjennom kommandolinjen

 

Det rare er at dette gjelder kun for ett nettverk. Jeg kan sette opp et Wi-Fi hotspot med mobilen, og det fungerer fint. Noen kloke hoder som skjønner hva som skjer her? Jeg har slitt med dette i ukesvis! Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du prøver å koble til nettverket blir du bedt om å skrive inn et passord? Har sett en del ganger at hvis du har skrevet feil passord så er du "på" nettverket, men du kan ikke bruke noe av det og du vil etterhvert bli kastet ut. Windows tror da at du har riktig passord og vil automatisk koble deg til med feil passord. Hvis du ikke blir spurt om passord, høyreklikk på nettverket og velg egenskaper. Du vil da kunne endre passordet.

Lenke til kommentar

Hvem styrer nettverket på hybelen?

 

Noen begrensninger for antall maskiner som kan være oppkoblet med ditt brukernavn f.eks.?

MAC adresse filtrering?

 

Ellers er vel denne tråden en sånn klassisk, prøv alt mulig som pleier å virke:

http://www.sevenforums.com/network-sharing/17628-once-more-no-network-access-unidentified-network.html

Tror fyren ender med å blir rådet til å reinstallere på side 3, men mye gode tips før dentid.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Burde kanskje ha skrevet i første innlegg, men:

 

- Passordet er riktig, dette har blitt testet flere ganger på annen PC.

- Det er et privat nettverk, derav ingen brukernavn.

- Har også Windows 8, men det er forsåvidt ganske likt Windows 7, så jeg tror ikke problemet ligger der.

- Har også prøvd en Linux-distro, men problemet oppstår også der. Tviler derfor på at reinstall hjelper :(

- Har prøvd tilbakestilling av nettverkskort, feilsøking i Windows, mm. Feilsøkingen kan bekrefte at noe er galt da den ikke får noen ping ut, men sier selvfølgelig ikke noe om hva det er.

 

Skal prøve å fjerne Bonjour-tjenesten, som ble rådet til i linken. Om det ikke fungerer vurderer jeg å sette opp en ruter som slave til ruteren vi har nå om jeg kan, for å se om det kan fungere...

Lenke til kommentar

Ja, det er det som er underlig: Det samme nettverkskortet fungerer på andre trådløse nettverk, men ikke det ene vi har her som leveres av Telenor. Det skal sies at det ikke bruker 192.168.1.x-formatet, men har 3 DNS'er og IP-en er 10.0.0.X. Men det gjelder på alle maskinene, og bare denne fungerer det ikke på.

 

Ingen fysisk switch, nettverket kommer opp i Windows og jeg kan "koble til", men jeg får "ingen nettverkstilgang" og det faller ut etter noen sekunder.

 

Kan muligens ha med routeren å gjøre. Med tildeling av IP-er og sånn? Det er der jeg kommer til kort. Må nok inn og se i innstillingene for routeren og se om det er noe unormalt, men ettersom det er kun denne maskinen bør jo oppsettet være riktig. Dette har blitt satt opp av Telenor. Kan muligens ringe kundeservice og høre om de kan trylle til noe.

Lenke til kommentar

Jeg har et rart problem, håper noen her kan hjelpe meg. Jeg bygde stasjonær PC og kjøpte Asus PCE-N53 for trådløst nett (men har også prøvd en Netgear USB-adapter).

 

Det underlige er at maskinen har nettverk alle andre steder enn på hybelen, men andre enheter har nettverk også der.

 

Jeg finner nettverket i Windows, og kan koble til. Jeg får opp "ingen nettverkstilgang", og så blir jeg kastet ut av nettverket etter noen sekunder.

 

Har prøvd:

- Manuell IP og DHCP

- Avinstallert og installert driver

- Oppdatert BIOS

- Resatt IP gjennom kommandolinjen

 

Det rare er at dette gjelder kun for ett nettverk. Jeg kan sette opp et Wi-Fi hotspot med mobilen, og det fungerer fint. Noen kloke hoder som skjønner hva som skjer her? Jeg har slitt med dette i ukesvis! Takker på forhånd.

 

 

har du prøvdt, ipconfig /flushdns i cmd?

Lenke til kommentar

Kan det være at maskinen eller routeren tror den er koblet til med Ethernet? Av en eller annen grunn?

 

Når jeg logger inn på ruteren får jeg info om enhetene. PEARL er den stasjonære som det er trøbbel med, VAIO er den bærbare der alt funker.

 

Nederst står det ConnectionType, og selv om jeg kobler til trådløst står der Ethernet. På Vaioen står det 802.11 (trådløst).

 

Dette prøver jeg forresten nå med en USB Wifi dongle, tilsynelatende samme problem. Prøvde nå å koble til med WPS, tror ikke jeg blir kastet ut lenger. Bare begrenset tilgang.

post-317943-0-33116400-1381924335_thumb.png

post-317943-0-20601000-1381924336_thumb.png

Lenke til kommentar

Ser for meg ut som signalkvaliteten er totalt bunnet ut.

Du ser den har IP, DNS og Gateway.

 

Kjør litt pinging (start -> kjør -> cmd.exe)

 

ping 10.0.0.138

ping www.vg.no

ping 195.88.55.16

 

Sjekk kanalinstillingene på routeren. Finn en bra kanal med http://www.metageek.net/products/inssider/

Noen kort er grinete på høye kanalnumre, eller om den står på auto og roamer for mye.

 

Sjekk om det er en dual band router. Prøv å skru av/på 5GHz.

 

første er gateway/router

tredje er vg.no ip adresse (om den siste fungerer men ikke www.vg.no er det kanskje DNS som er fucket).

 

endre fra offentlig til work/home network

 

Prøv å bytte hostname på maskinen (kan være routeren har fått for seg noe).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...