benuls Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er det noen som vet hva en ku kostet for 100 år siden? Og hva ville det tilsvare i dag med inflasjon? 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hva skal du med en 100år gammel ku? 3 Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Dette er ikke svaret på det du spurte om men det kan kanskje gi deg en pekepinn dersom du vet slakteprisene på okse i dag. Når jeg for noen år siden renoverte huset mitt så fant jeg noen gamle aviser inne i husveggene. En av dem var fra 1911 og hadde slaktepris på okse. Slakteprisen var fra kr 0,70 pr. kg til kr 1,10 pr. kg, avhengig av størrelsen på dyret. Store dyr ga best pris. 1 Lenke til kommentar
benuls Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Det er jo en viss pekepinn, kanskje. Jeg lurte mer på innkjøp av ku til gårdsdrift eller andre formål, men ganger vi slakteprisen med 200 så har har vi jo en hel ku. Lenke til kommentar
turbo911 Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Noen som har sett på farmen eller? Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Er det noen som vet hva en ku kostet for 100 år siden? Og hva ville det tilsvare i dag med inflasjon? Det er faktisk ganske lett å finne ut av dersom vi sier "ca 100 år", for statistikk på området blei da bare ført hvert femte år. I 1912 kostet ei ku i gjennomsnitt 133 kr basert på heile året og heile Norge. Det svarer til 6991 kr i 2012 dersom vi holder oss til konsumprisindeksen og dens gjennomsnittsinflasjon på dagligvarer. Lenke til kommentar
benuls Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Noen som har sett på farmen eller? Godt fanget opp! Det er den eneste episoden jeg har sett, og dette med kua var det jeg fant mest interessant. Go figure Det er faktisk ganske lett å finne ut av dersom vi sier "ca 100 år", for statistikk på området blei da bare ført hvert femte år. I 1912 kostet ei ku i gjennomsnitt 133 kr basert på heile året og heile Norge. Det svarer til 6991 kr i 2012 dersom vi holder oss til konsumprisindeksen og dens gjennomsnittsinflasjon på dagligvarer. Takk for svaret! Har du kilde på kuprisen i 1912? Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 som Har du kilde på kuprisen i 1912? NOS IX-96, en serie publikasjoner gitt ut av SSB (Statistisk sentralbyrå, i hvert fall tidligere også kjent som Sadistisk sentralbyrå når elever og studenter gikk seg totalt vill i alt tallmaterialet de kunne tilby innsikt i). Heftene NOS (Norsk offisiell statistikk) ble gitt ut - avhengig av hefte - med ett-fem års mellomrom i en årrekke fram til i hvert fall andre verdenskrig, etterpå også mener jeg. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Prisen for ei ku for 100 år siden har jeg ikke. Men fra 1800-tallet og tidligere hadde man en verdi som kuverd. Dette ofte i forbindelse med dødsfall og arv, der saker og ting ble oppsatt med kuverd. En færing kunne ha 1-2-3 osv kuverd etter hvor gammel den var og tilstand. Samme gjaldt for kua, men vil tro ett kuverd var en snittverdi som ble justert oppover årene. http://no2014.uio.no/perl/ordbok/no2014_resultatliste.cgi?teller=&soek=m&-1&did=161146&tid=1129&type=a&to=kuverde Alt etter tidsepoke kunne ett kuverd være 3-4-5-6 daler. Med all forbehold mener jeg 5 kronen som vi kjenner erstattet 1 daleren, som i virkeligheten hadde verdi lik 4 kroner. Men man satte en verdi på 5 kroner i stede for 4 kroner som var riktig i forhold til daler. 5 krone var papirpenge helt opp til ca 63 Mener den første 5 kronemynt kom 1964 Husmannsskatt, skoskatt og Sølvskatt var skatter en måtte betale tidligere. Hva ei ku koster i 2013 kan være så forskjellig. Rase, med eller uten kalv ( drektig ), har kalvet tidligere eller er kvige enda? Kua,s eksteriør forøvrig angående lyter og skavanker. Endret 2. november 2013 av Vårbris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå