CasterAnd Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei. Jeg har et fryktelig irriterende problem: Jeg snorker. Nå sover jeg da ikke med folk hver kveld, men jeg har ikke lyst til å snorke rett og slett fordi jeg hater det. Jeg ønsker ikke å være "snorkeren" senere i livet mitt, og da jeg er så ung som jeg er (under 16) så lurer jeg på om det finnes en metode for å stoppe snorkingen permanent allerede? Jeg snorker med halsen, og bare jeg slapper av så er det fort at jeg snorker våken. Jeg har holdt folk oppe en hel natt og mange - selv om jeg nærmest kommanderer dem til det - er det sjeldent de vekker meg for å si ifra. Noen tips? Dette frustrerer meg hver kveld. Man kan vel si at jeg har en fetish mot snorking? Lenke til kommentar
Pow! Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er du overvektig? Det er den vanligste årsaken til snorking etter min erfaring. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Langt ifra. Var undervektig i en periode.. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 En venninne av meg endte opp med å ta en operasjon i nesa dagen etter at hun hadde fylt 18 for å få bukt med snorkeproblemene sine. Om det faktisk er 18-årsgrense på det eller om hun ikke fikk gjort det før, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 En venninne av meg endte opp med å ta en operasjon i nesa dagen etter at hun hadde fylt 18 for å få bukt med snorkeproblemene sine. Om det faktisk er 18-årsgrense på det eller om hun ikke fikk gjort det før, vet jeg ikke. En operasjon i nesa vil vel ikke fungere for meg siden jeg ikke snorker med nesa? 1 Lenke til kommentar
Wuzhou Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) En operasjon i nesa vil vel ikke fungere for meg siden jeg ikke snorker med nesa? Du snorker vel fordi nesen din ikke får puste om natten så da åpner du munnen istedenfor? derfor operer man så man kan slippe inn luft via nesen som gjør da at man slutter å ha munnen åpen og snorker ikke mer Endret 16. oktober 2013 av Wuzhou 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Det første du bør gjøre, er å oppsøke din fastlege med hensikt å kartlegge at du ikke har patofysiologiske årsaker til din snorking. Når og hvis dette er kartlagt til å ikke være tilfelle, er det tannlegen som hjelper deg. Jodå, det er faktisk slik at en "snorkeskinne", altså enn tannskinne som holder kjeven låst fra å falle bakover når du sover. Endret 16. oktober 2013 av TOMpsy 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Jeg har sett at det er mulig å skjære bort bakerste del av den myke ganen, sammen med drøvelen og at dette skal hjelpe, Men jeg har mistet drøvelen min og det hjalp ikke. Jeg har også fjernet mandlene (de var unaturlig store) pga snorkingen min. Jeg er derimot overvektig, så det eneste jeg har å gjøre før det skal vurderes på nytt er å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Du snorker vel fordi nesen din ikke får puste om natten så da åpner du munnen istedenfor? derfor operer man så man kan slippe inn luft via nesen som gjør da at man slutter å ha munnen åpen og snorker ikke mer Nei. Jeg snorker med lukket munn for det meste.. får fint puste igjennom nesen Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det kan være at du har søvnapné. Det er en sykdom som gjør at luftveiene snurper seg litt sammen når du sover, dvs. når du er veldig avslappet. Man behandler ikke dette med kirurgi, men men noe slikt: Hvis du har slike problemer vil du også kunne få det mye bedre på dagtid, fordi kroppen blir veldig sliten av å streve sånn om natten. Hvis du vil undersøke om du har dette, må du dra til fastlegen og spørre om han kan henvise deg til en øre-nese-hals-spesialist, og om du kommer til denne, så kan denne henvise deg til en klinikk som driver spesielt med søvnapné. Man måler om du har dette ved å feste et lite apparatet rundt brystet ditt, med en slange opp til nesen hvor to små tapper stikker inn. Dette skal måle pusteaktiviteten gjennom natten. Jeg tror snorking fra ikke nesen forsterker sjansen for at du har søvnapné. Hvis du sliter med søvn, er mye trøtt så ville jeg definitivt undersøkt. En må huske på at det er veldig skadelig for kroppen om man har ubehandlet søvnapné. Det sliter spesielt på hjertet, da det ikke har godt av å streve sånn om natten, og ikke få nok hvile. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 Det kan være at du har søvnapné. Det er en sykdom som gjør at luftveiene snurper seg litt sammen når du sover, dvs. når du er veldig avslappet. Man behandler ikke dette med kirurgi, men men noe slikt: Hvis du har slike problemer vil du også kunne få det mye bedre på dagtid, fordi kroppen blir veldig sliten av å streve sånn om natten. Hvis du vil undersøke om du har dette, må du dra til fastlegen og spørre om han kan henvise deg til en øre-nese-hals-spesialist, og om du kommer til denne, så kan denne henvise deg til en klinikk som driver spesielt med søvnapné. Man måler om du har dette ved å feste et lite apparatet rundt brystet ditt, med en slange opp til nesen hvor to små tapper stikker inn. Dette skal måle pusteaktiviteten gjennom natten. Jeg tror snorking fra ikke nesen forsterker sjansen for at du har søvnapné. Hvis du sliter med søvn, er mye trøtt så ville jeg definitivt undersøkt. En må huske på at det er veldig skadelig for kroppen om man har ubehandlet søvnapné. Det sliter spesielt på hjertet, da det ikke har godt av å streve sånn om natten, og ikke få nok hvile. Jøss. Har følt meg mye trøtt ja, og har vært hos hjertespesialist fordi jeg hadde noe problemer med hjertet... Og har det av og til enda. De fant ingen problemr med prestasjon eller fysisk, men dette kan vel være problemet ja. Tusen takk! Skal få meg henvist. Skriver en oppdatering senere om jeg får vite noe mer Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Mennesker i alle aldre snorker, har 2 unger og begge snorker i perioder. Den yngste fikk operert bort falske mandler og har vært stille etter det, men søstera snorker jevnlig. De er 7 og 9år. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Jeg ble fortalt av en eldre kar som hadde gjennomgått drøveloperasjon, at han startet å gi plystrelyder istedetfor etter gjennomgått operasjon og tilheling. Høres ikke særlig bedre ut for å si det sånn. Anonymous poster hash: d69f1...9f2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå