drac0ner Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei! Jeg deler nå leilighet med 3 andre studenter og har problemer med at nettet vårt går ekstremt tregt til tider. Dette gjør det særlig vanskelig å få spilt spill online, noe jeg gjerne skulle fått gjort Vi har for øyeblikket internet levert av NextGenTel og når ingen er hjemme får jeg 15/15 Mbit/s direkte ut av modemet (og trådløst gjennom ruteren). Dette burde i utgangspunktet være langt over nok til å kunne spille i hvert fall de spillene jeg ønsker, og jeg kunne godt klart meg med 5 Mbit alene. Problemet er derimot at når en annen (det trenger ikke være mer enn én annen på nettet - som streamer videoer eller gjør andre ting) er på så går nettet veldig opp og ned. Til tider kan en nettside henge i flere sekunder og speedtest kan være så lav som 1 Mbit/s før den hopper opp til ~10 Mbit/s. Det jeg er mest nysgjerrig på er da om dette er mest på grunn av at vi har for lite båndbredde til å dele på, eller om det er ruteren som er for dårlig. Ruteren vår er levert av NextGenTel og er en "THOMSON TG789vn". Blant ting jeg har merket meg er at det kan ta betydelig med tid før man klarer å koble seg til ruterens kontrollpanel / koble til ruteren med telnet, særlig når nettet går tregt (jeg kan ta feil, men jeg trodde det skulle gå raskt uavhengig av båndbredden på grunn av at jeg er koblet til lokalt). Jeg blir glad for alle typer forslag og mulige løsninger på problemet Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Uavhengig om routeren er bra eller ikke, så vil nok 15Mbps bli spist for opp dersom det er noen som streamer. Dersom routeren støtter det så er nok løsningen QoS. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det er ofte et todelt problem med slike litt svake routermodem. Det ene er at de andre bruker av båndbredden, slik at det blir mindre disponibelt. Det andre er at brukere kan sette opp et stort antall forbindelser mot nett. Dette kan f.eks skje ved bruk av bittorrent. Da vil routerdelen av routermodemet få problemer ved x-antall forbindelser. Du vil da oppleve at oppslag av nettsider går tregt, fordi CPU i router er overbelastet. Du vil også få det fenomenet du opplever med telnet. Den billigste løsningen kan være å begrense båndbredde og antall forbindelser i torrentprogram. Når det gjelder gaming og latency, så er bruk av båndbredde hos de andre et problem. Dette krever en router med god QoS (båndbreddestyring). Alternativt kan man installere netlimiter på hver PC, men det overstyres fort av de som er egoister. Den beste løsningen er f.eks å sette routermodem i bridge (fungerer da som modem). Deretter kobler man på en router med god QoS og som tåler mange forbindelser. Da kan man få en løsning som fungerer, selv om brukerne ikke kan snakkes til Endret 15. oktober 2013 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
drac0ner Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Men er det slik at QoS på ruteren ikke kan begrense nedlastningshastigheten? Altså jeg leste et sted at det kun fungerte å begrense opplastning med QoS (I hvert fall effektivt). Skulle visstnok være noe med at nedlastning blir først kuttet av internettleverandøren og at ruteren kun kan "etterbehandle". Men i det tilfellet høres det jo ut som om Netlimiter også ikke vil fungere så hmm Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 TCP er heldigvis en ganske høflig protokoll, så om routeren begynner å begrense ved å kaste pakker så kommer TCP hos avsender til å finne ut omtrent hva grensen er på. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Det er forskjellige typer QoS, men du kan definitivt begrense hastigheten ned med begge. Det som er begrensning på QoS som ikke er prioritert fra ende til ende, er hvilke pakker som kommer først. Man er alså "passiv" seriell mottaker av trafikk, uansett type og prioritet. Det viktigste da blir å throttle lavt prioritert trafikk, slik at den ønskede slipper fram raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå