tobiasLOL5 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Her postes positive og negative sider ved de ulike mobil OS'ene. Dette skal bli en ordentlig debatt! Få høre alle de gode argumentene "folket har å komme med". Her er det kun én regel(I tilleg til de vanlige forumreglende): Skal noen svare på ett spørsmål/svar skal det siteres!! Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Android har den dessidert beste navnekonvensjonen. Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 WP er min favoritt, pga Nokia lager eksklusivt mobiler for denne plattformen. Samt de jeg har hatt og enda har Lumia 800 og 920, enda holder godt mtp stabilitet, fart og de fysiske henger enda sammen. De har fått mye juling, men det holder. Ikke noe knust glass, eller andre skavanker som ødelegger opplevelsen. Også slepper man å bli låst fast slik som man blir med Apple. Lenke til kommentar
tobiasLOL5 Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 WP er min favoritt, pga Nokia lager eksklusivt mobiler for denne plattformen. Samt de jeg har hatt og enda har Lumia 800 og 920, enda holder godt mtp stabilitet, fart og de fysiske henger enda sammen. De har fått mye juling, men det holder. Ikke noe knust glass, eller andre skavanker som ødelegger opplevelsen. Også slepper man å bli låst fast slik som man blir med Apple. Er enig med det du sier om at man blir låst fast med apple, har selv iPhone og har hatt det leeeenge. Men nå viderer jeg å bytte til Samsung Galaxy S5 når den kommer ut, mest pga større skjerm og man kan gjøre mye mer med den. Eneste som "beskymrer" meg er at jeg har blitt så knyttet til iOS nå... Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Kunne nesten laget en "Android vs iOS"-tråd siden Windows ikke er spesielt interessant per dags dato. Jeg sverger til Android, først og fremst på grunn av valgfrihet i systemet. Både iOS og Windows er altfor fastlåst. Ser ikke for meg at jeg noensinne vil sitte med en iOS/Apple-enhet, men Windows kan jeg kanskje vurdere hvis Microsoft bestemmer seg for å gi brukerne flere valgmuligheter. 1 Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Kunne nesten laget en "Android vs iOS"-tråd siden Windows ikke er spesielt interessant per dags dato. Jeg sverger til Android, først og fremst på grunn av valgfrihet i systemet. Både iOS og Windows er altfor fastlåst. Ser ikke for meg at jeg noensinne vil sitte med en iOS/Apple-enhet, men Windows kan jeg kanskje vurdere hvis Microsoft bestemmer seg for å gi brukerne flere valgmuligheter. en ting jeg aldri har skjønt er argumentet "mer valgfrihet". hva kan du egentlig gjøre på android som du ikke kan gjøre på en appletelefon som er så vitalt og viktig at det må nevnes i enhver debatt? itunes inneholder alt en musikkavspiller trenger, du kan egendefinere hvilken EQ du vil ha på hver individuell låt og få det overført på telefonen/ipod, overføre filer til vlc, enkel sortering av .mp4videoer, en fantastisk podcastfunksjon, smarte spilleliser og genial sortering av tv-programmer og apps. det å være "bundet" til itunes burde virkelig ikke være noe hindring for noen, for det programmet er virkelig laget for å gjøre livet ditt veldig mye enklere. mistenker nemlig at dette med "valgfrihet" bunner i et dypt behov for kontroll og system og at det handler mer om en personlighetsforstyrrelse enn et faktisk argument. gleder meg til å høre motargumenter! 3 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Kunne nesten laget en "Android vs iOS"-tråd siden Windows ikke er spesielt interessant per dags dato. Jeg sverger til Android, først og fremst på grunn av valgfrihet i systemet. Både iOS og Windows er altfor fastlåst. Ser ikke for meg at jeg noensinne vil sitte med en iOS/Apple-enhet, men Windows kan jeg kanskje vurdere hvis Microsoft bestemmer seg for å gi brukerne flere valgmuligheter. Fordi du syns det ikke er interessant? Det er jo det operativsystemet som øker mest, og i enkelte land er det jo på vei forbi iOS (iPhone), så noen må da synes det er interessant. Hvilke valgmuligheter er det du savner? Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 mistenker nemlig at dette med "valgfrihet" bunner i et dypt behov for kontroll og system og at det handler mer om en personlighetsforstyrrelse enn et faktisk argument. gleder meg til å høre motargumenter! Hvordan i alle dager forventer du at folk skal argumentere mot en påstand som er så til de grader idiotisk? 2 Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hvordan i alle dager forventer du at folk skal argumentere mot en påstand som er så til de grader idiotisk? jeg lager en liten overdrivelse og resten av det jeg skriver er plutselig irrelevant? drikk ferdig kaffen din, og kom tilbake med noe bedre! 1 Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Ja, når du trekker inn ordet personlighetsforstyrrelse for å beskrive brukerne av et mobil-OS blir fort resten av innlegget ditt irrelevant. 4 Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 tror du vi diskuterer i stortinget eller noe? du har sålangt ikke bidratt med meninger eller synspunkter i det hele tatt, fatter ikke hva du bruker energi på.. jeg kalte det en overdrivelse, absolutt ingen grunn til å ta det bokstavelig. Lenke til kommentar
Trylleblyant Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 en ting jeg aldri har skjønt er argumentet "mer valgfrihet". hva kan du egentlig gjøre på android som du ikke kan gjøre på en appletelefon som er så vitalt og viktig at det må nevnes i enhver debatt? Det er en kjent sak at dersom man vil endre utseendet på telefonen, nytter det ikke med en iPhone. Snakker da om widgets, rss-feed på hjem-skjermen osv.Ja, man kan selvfølgelig jailbreake og jobbe videre derfra, men det er ille tungvint, og dersom man ikke vet hvordan det gjøres, eller man er redd for å prøve seg, så sitter man der med en skjerm full av ikoner. Noen foretrekker nok det, men de som vil gjøre telefonens utseende litt mer personlig, går som regel for Android. (Kan ikke unngå å tenke at det må være en spesiell grunn til at Apple valgte å endre utseendet på ios7, så det ser ut som en Android-klone) itunes inneholder alt en musikkavspiller trenger, du kan egendefinere hvilken EQ du vil ha på hver individuell låt og få det overført på telefonen/ipod, overføre filer til vlc, enkel sortering av .mp4videoer, en fantastisk podcastfunksjon, smarte spilleliser og genial sortering av tv-programmer og apps. det å være "bundet" til itunes burde virkelig ikke være noe hindring for noen, for det programmet er virkelig laget for å gjøre livet ditt veldig mye enklere.Da jeg hadde iphone, var det nettopp itunes som var det største irritasjonsmomentet for meg.- Overføre filer? Synkroniser med itunes. - Legge inn musikk? Konverter og synkroniser med itunes. - Bilder? Itunes. - OS-oppdatering? Itunes. Da jeg gikk over til Android, var det utrolig deilig å bare dra filene over, slik som til en usb-stick eller ekstern HDD. Dessuten finnes det mange gode medieavspillere til Android, som i tillegg har støtte for mange formater itunes ikke støtter. mistenker nemlig at dette med "valgfrihet" bunner i et dypt behov for kontroll og system og at det handler mer om en personlighetsforstyrrelse enn et faktisk argument. gleder meg til å høre motargumenter!Det får stå for din regning. Selv liker jeg i alle fall å vite at jeg har muligheten til å velge å enkelt legge til en lilla klokke, eller kline et digert bilde av en flodhest utover tre skjermer, hvis jeg skulle se noen nytte i det, så får de som gidder, kose seg med ikoner, synkronisering og itunes 2 Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Det er en kjent sak at dersom man vil endre utseendet på telefonen, nytter det ikke med en iPhone. Snakker da om widgets, rss-feed på hjem-skjermen osv. Ja, man kan selvfølgelig jailbreake og jobbe videre derfra, men det er ille tungvint, og dersom man ikke vet hvordan det gjøres, eller man er redd for å prøve seg, så sitter man der med en skjerm full av ikoner. Noen foretrekker nok det, men de som vil gjøre telefonens utseende litt mer personlig, går som regel for Android. (Kan ikke unngå å tenke at det må være en spesiell grunn til at Apple valgte å endre utseendet på ios7, så det ser ut som en Android-klone) Da jeg hadde iphone, var det nettopp itunes som var det største irritasjonsmomentet for meg. - Overføre filer? Synkroniser med itunes. - Legge inn musikk? Konverter og synkroniser med itunes. - Bilder? Itunes. - OS-oppdatering? Itunes. Da jeg gikk over til Android, var det utrolig deilig å bare dra filene over, slik som til en usb-stick eller ekstern HDD. Dessuten finnes det mange gode medieavspillere til Android, som i tillegg har støtte for mange formater itunes ikke støtter. Det får stå for din regning. Selv liker jeg i alle fall å vite at jeg har muligheten til å velge å enkelt legge til en lilla klokke, eller kline et digert bilde av en flodhest utover tre skjermer, hvis jeg skulle se noen nytte i det, så får de som gidder, kose seg med ikoner, synkronisering og itunes folk flest liker at ting er automatisert og liker enkle løsninger. å rote rundt i et filsystem både på pc og telefon tror jeg de fleste vil unngå. vlc kan spille av alle filtyper, så det argumentet funker ikke. det at du kan legge til en klokke på skrivebordet påvirker ikke min mening om at ios er bedre enn android overhode, det var akkurat det jeg mente med vesentlig valgfrihet, ting som faktisk betyr noe. Endret 16. oktober 2013 av a jib 1 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Jeg bruker nå iPhone, og har tidligere ekslusivt vært android-bruker, og må slenge meg på at iTunes er noe dritt. At du må bruke det programmet forenkler da ikke noe som helst! Hvis jeg vil ha en sang fra en kompis ender jeg opp med enten å slette alle hans sanger, eller alle mine egne. Og drag n' drop er ikke-eksisterende. I et forsøk på å forenkle, har de gjort ting ti ganger mer krøkkete og tungvindt. Nei, jeg liker iOS til tross for iTunes. Det er et veldig stabilt og greit operativsystem, som kjører ekstremt effektivt. Sistnevnte er viktig for meg, ingenting er mer irriterende enn bloatware og skins oppå skins. Kommer helt sikkert til å gå tilbake til android en gang i fremtiden, men da kommer jeg til å kjøpe meg en Nexus-telefon, eventuelt roote. Tips til dere som vurderer iOS og misliker iTunes: Dere trenger ikke bruke det! Stikkordet er trådløs overføring og streaming. Plex konverterer, streamer og overfører filmer og serier til min iPad/iPhone trådløst, spotify har all musikken jeg noensinne kommer til å trenge og photo stream fungerer som gratis backupløsning av bildene mine. Har bare brukt iTunes to-tre ganger siden jeg begynte med iOS for 4-5 år siden da den første ipaden kom Endret 16. oktober 2013 av Jakoozie Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 at itunes er personlig er en fordel, sync fungerer utmerket. dessuten har det med itunes store å gjøre, rettighetsproblematikk er det ingen som slipper unna. 1 Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Først og fremst liker jeg ALDRI å diskutere med noen som selv ikke har brukt og gått grundig til verks med et operativsystem de argumenterer mot. Det nytter ikke ha prøvd Windows Phone, IOS eller Android på Ekjøp en halvtime og tro at man kan vite nok til å gå inn i en dyp diskusjon. Men meninger er alltid kjekt likevel, for all del. Jeg har brukt Android og IOS iallefall ett par år hver, og har hatt Windows Phone i huset siden WP7 kom, samt personlig brukt Windows Phone 8 i ca ett år. Av disse tre føler jeg meg mest tilfreds med Windows Phone, akkurat nå. IOS ble rett og slett kjedelig samme hvor mye spill og applikasjoner som var tilgjengelig, skjermstørrelsen for liten, jeg ble lei av ikonene som bare "er der" og mistet mye av gleden fordi Apple opptrer som de gjør. iTunes var også noe tungrodd ræl som ble mer forstyrrende enn behjelpelig. Uansett hvilken iPhone jeg tok en titt på som var mine venners så føltes det alltid ut som at jeg egentlig bare så på min egen telefon. Det er lite identitet der. Android derimot var på den tiden når jeg byttet et frisk pust. Jeg la inn launchere, laget mine egne ikoner, mitt eget utseende og var generelt i den syvende himmel en stund. Men etterhvert som tiden gikk så hadde jeg så lite behov for det. Det var slike småting (jeg også opplevde med IOS) som gikk meg på nervene, og da HTC blottet seg fullstendig for meg i form av å aldri støtte opp om toppmobilen jeg da kjøpte, som i tillegg var plaget av lagg og bugs, så fikk jeg ferten av Windows Phone. Det som først og fremst interesserte meg med Windows Phone var at det var "så annerledes" og friskt. En mellomting mellom IOS og Android, med det beste fra begge verdener. Når man legger inn alle kontoer, koordinerer flisene og setter sitt preg på telefonen så ble den levende. Mulig jeg falt for Microsoft sin visjon om at telefonen var "meg", men det føles faktisk slik ut. Når flisene flipper og gir meg informasjon er det akkurat som at den lever sitt eget liv, for meg. Det gjør den interessant å følge med på. I tillegg har Nokia gitt meg funksjoner jeg trives godt med, dvs. godt kamera, meget gode filmopptak, trådløs lading, slippe å ta av hanskene nå som det er kaldt for å ta telefonen osv osv. I bunn og grunn har jeg med tiden, og alderen, blitt mindre interessert i å bruke tid på hundrevis og applikasjoner, launchere og trenger ikke fullstendig kontroll over utseende. Derfor er jeg også tilfreds med hva jeg har, men har ingenting imot hva andre velger! Samtidig føler jeg det er viktig at det er flere store i markedet som presser grenser og gir oss nyskapende teknologi. Det er jo nettopp det som er gøy! Enn så lenge ser fremtiden min med WP lys ut, men meninger og følelser forandrer seg på samme måte som teknologi gjør. Det er ikke slik at jeg IKKE velger IOS eller Android en gang i fremtiden, men magefølelsen akkurat nå, sammen med at jeg liker Windows Phone generelt, gjør at jeg blir der jeg er. Å gå dypere inn i hva som gjør at jeg ikke per dags dato har IOS eller Android, eller hvilke ankepunkter jeg har mot de, har jeg ikke tid til Kos dere med hva dere har, vi lever i en spennende tid og opplever vesentlig mer innenfor slik teknologi enn hva noen før oss har gjort. 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Spørsmålene jeg ble stilt har allerede blitt besvart. Valgfrihet handler naturligvis om mulighetene til å legge inn det innholdet jeg vil ha på mine hjemmeskjermer, og ikke bare stokke rundt på ikonene. iTunes ville vært flott om det var valgfritt å bruke. Hvis jeg har musikkfiler på min PC som en venn vil overføre til sin iPhone, hvordan gjør vi dette? All sunn fornuft tilsier at filoverføring skal foregå ved å koble til med usb og bare dra over filene. Jeg hadde jo ikke installert iTunes, selv om det kanskje hadde vært gratis. Windows er uinteressant på grunn av det fastlåste oppsettet med de flisene. Man er vel tvunget til å bruke det? Mangel på apps er greit og ikke det største problemet. Endret 16. oktober 2013 av oscrue10 Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Spørsmålene jeg ble stilt har allerede blitt besvart. Valgfrihet handler naturligvis om mulighetene til å legge inn det innholdet jeg vil ha på mine hjemmeskjermer, og ikke bare stokke rundt på ikonene. iTunes ville vært flott om det var valgfritt å bruke. Hvis jeg har musikkfiler på min PC som en venn vil overføre til sin iPhone, hvordan gjør vi dette? All sunn fornuft tilsier at filoverføring skal foregå ved å koble til med usb og bare dra over filene. Jeg hadde jo ikke installert iTunes, selv om det kanskje hadde vært gratis. Windows er uinteressant på grunn av det fastlåste oppsettet med de flisene. Man er vel tvunget til å bruke det? Mangel på apps er greit og ikke det største problemet. Du kan fjerne alle flisene og kun benytte applikasjonsmenyen. Eventuelt bare ha været og kalenderen der. Hvor spennende en telefon er uten innhold kan jo diskuteres, spesielt når bakgrunnen holder seg sort eller hvit utifra hva man velger (dvs. foreløpig ingen mulighet for bakgrunnsbilde på hjemskjermen). Flisene er på en måte en mer levende modell av døde ikoner, og gjør det fullstendig unødvendig med et bakgrunnsbilde da man uansett knapt nok ser bakgrunnen. Jeg har forsøkt med bare ett par fliser, ganske snedig faktisk Forøvrig fryktelig lett å glemme iTunes når man har drag&drop, slik du beskriver. Endret 16. oktober 2013 av TheMoonMan Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hvis jeg har musikkfiler på min PC som en venn vil overføre til sin iPhone, hvordan gjør vi dette? All sunn fornuft tilsier at filoverføring skal foregå ved å koble til med usb og bare dra over filene. Er ikke sikker på hvordan rettighetene er knyttet til det å dele kjøpe musikkfiler mellom ulike personer, men antar i utgangspunktet at det er et tema som kan føre til noe diskusjon i enkelte kretser. Nok om det. Forøvrig fungerer det stort sett på samme måte på en iPhone som på andre telefoner. Et eksempel kan være; Inn med USB i "fra PC", marker alt (eller de deler man ønsker), kopier, ut med USB, inn med USB i "til PC", marker mappe de skal kopieres til, lim inn. Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Her postes positive og negative sider ved de ulike mobil OS'ene. Dette skal bli en ordentlig debatt! Få høre alle de gode argumentene "folket har å komme med". Her er det kun én regel(I tilleg til de vanlige forumreglende): Skal noen svare på ett spørsmål/svar skal det siteres!! 51af97be4ffa543861.jpg Jeg liker windows phone, eller nokia, de har mye bra apper og bra telefoner. Men prøv å gå fra Android (google) til windows phone, Det er det største problemet til WP imo, Google gir fingern til MS og det er ett helvete. Mail'en funka noenlunde greit, men det kunne være lag på når ny mail kom inn. WP får kanskje ikke push fra google ? Kalenderen ble ett helvetes styr, etter flere dager med feilsøk og googling klarte jeg til slutt å få sync'et alle kalenderne mine i google konto'n - men endringer igjen... lot vente på seg. Alle kompiser bruker Hangouts, det fantes en klient til WP men den var elendig og logget deg ut stadig vekk. Google keep appen var bare en app som åpnet enn google keep webside. Og google drive var også mangelvare. MS har mange gode løsninger som erstatter google sine, men å flytte fra google og beholde sine google tjenester kan man bare glemme. Hadde de løst det bedre så kunne de kanskje stjålet flere kunder fra Android. Også er jo app utvalget selvfølgelig ett problem, apper kommer alltid sist til WP hvis de i det hele tatt kommer. At IOS fortsatt er først til å få apper er jo en gåte i all tid Android er vesentlig mer utbredt. Og jeg gidder ikke en gang starte med å skrive om IOS, har hatet min IPAD2 siden dag 1. Android har sine problemer de også. Men uten tvil det mest fleksible systemet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå