Prøve.no Skrevet 29. november 2013 Del Skrevet 29. november 2013 Interessant diskusjon. Forøvrig vil jeg nevne at de fleste plasser er det plass til å gjøre det man skal gjøre på veier med flere felt, nemlig at de på venstre side av veien svinger ut mot venstre, og de på høyre svinger ut mot høyre. Man skal ikke kjøre langt frem før man har laget plass til en ambulanse i midten. I så tilfelle kan det godt være det er mulig for den som står fremst å slippe ambulansen forbi, uten å komme særlig langt inn i krysset. Det er som oftest et stykke fra stopplinjen og frem til selve krysset, og man står ofte ikke helt inntil stopplinjen. Imidlertid vil det forsatt være et brudd på trafikkreglene å krysse stopplinjen, dersom det skulle være nødvendig for å slippe ambulansen frem. Det skjer forøvrig ulykker i ny og ne som skyldes trafikanter som skal prøve å slippe frem en ambulanse på kreative måter. Det er viktig å holde hodet kaldt selv om man vet at det haster for ambulansen. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. november 2013 Del Skrevet 30. november 2013 Jeg nekter å tro at du vil kunne straffeforfølges for å kjøre 2m over ei stopplinje for å slippe frem et utrykningskjøretøy som kommer bak. Unntaket kan kanskje være om du skader/dreper en fotgjenger. Som Prøve.no påpeker er det ofte et stykke å gå på fra stopplinja til der krysset faktisk starter, gjerne i tillegg til et gangfelt. Jo tidligere man oppdager utrykningskjøretøy, jo lettere er det å gi plass (og i løpet av livet blir du garantert forbikjørt av andre som lurer på hvorfor i helvette du svinger ut i veiskuldra midt på ei strekke eller før et lyskryss). Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 http://www.dbtv.no/?vid=2888379510001 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Du handlet nok rett. Når jeg kjører utrykkning (jobber selv i ambulansetjenesten) og kommer opp mot et kryss med rødt lys vurderer jeg alltid om jeg skal presse med blålys og sirener eller om jeg skal skru av blålysene og vente på grønt. Noen kryss, slik som for eksempel Danmarks Plass som ble nevnt over, kan det noen ganger føre til veldig farlige situasjoner om vi velger å presse oss frem på rødt lys, mens i andre kryss er det mer trygt. Dette er noe vi er trent til å vurdere, og samt at lokalkunnskap har litt å si og. Når det er sagt så må det også nevnes at selv om vi står med blålys bak deg er ikke det en unskyldning for å skape farlige situasjoner i trafikken. Hvis du føler det er utrygt å kjøre frem i et kryss, for eksempel på grunn av mye trafikk, er det bedre å la være. Er det forresten greit at man kjører fort som sivil hvis det står liv i fare? Jeg har selv en i familien som kjørte i 150 km/h på motorveien for å få sin egen sønn på sykehuset. Hadde han ringt til ambulanse hadde det mest sannsynlig tatt alt for lang tid og sønnen hadde omkommet. Det var snakk om astma og sønnen var blå i fjeset og holdt på å kveles. Han fikk ros av personalet på sykehuset for å komme så fort selv. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Er det forresten greit at man kjører fort som sivil hvis det står liv i fare? Jeg har selv en i familien som kjørte i 150 km/h på motorveien for å få sin egen sønn på sykehuset. Hadde han ringt til ambulanse hadde det mest sannsynlig tatt alt for lang tid og sønnen hadde omkommet. Det var snakk om astma og sønnen var blå i fjeset og holdt på å kveles. Han fikk ros av personalet på sykehuset for å komme så fort selv. Ikke så fort man vil nei, men så raskt det er forsvarlig. 150km/t kan godt være forsvarlig på en tom motorvei på fint føre, men på f.eks glatt føre og en del andre biler hadde det ikke vært like greit. Alt etter risiko, både for seg selv og andre. § 17. Nødrett En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen. Ikke ikr., men gjelder for forbrytelsene i kapittel 16, se § 411. 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 http://www.dbtv.no/?vid=2888379510001 Var ikke klar over at politiet fortsatt brukte biler med manuell girkasse. Lenke til kommentar
Zeeza Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Er det forresten greit at man kjører fort som sivil hvis det står liv i fare? Jeg har selv en i familien som kjørte i 150 km/h på motorveien for å få sin egen sønn på sykehuset. Hadde han ringt til ambulanse hadde det mest sannsynlig tatt alt for lang tid og sønnen hadde omkommet. Det var snakk om astma og sønnen var blå i fjeset og holdt på å kveles. Han fikk ros av personalet på sykehuset for å komme så fort selv. De reglene kjenner ikke jeg så godt, men vil vel tro at man kan påberope seg nødrett hvis det virker fornuftig og forsvarlig. Det Aklla sier forklarer det ganske godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå