Gå til innhold

Levetid/bruk utendørs LED juleslynger


Anbefalte innlegg

post-10740-0-23552600-1381859049_thumb.jpg

 

 

Lurer på hva som er mest gunstig for LED juleslynger mht. levetid? Lyse døgnet rundt eller koble til en tidsbryter/timer?

 

Altså, er det antall on/off eller totale brenntiden som sliter mest på pærene?

 

En annen variant, er disse juleslyngene hvor man kan velge fast-lys eller blink i forskjellige mønster - intervaller. De har en kontrollboks som vel har endel innmat (releer?) med begrenset levetid? så kanskje samme spørsmål her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On/off sliter ikke på LED-ene. LED-lys har ofte en levetid på 30.000-50.000 timer, forutsatt at de lever under forholdvis lave temperaturer og ikke drar for mye strøm.

 

De kontrollboksene har nok ingen releer heller som slites :)

 

Jeg vil tro at det er elektronikken rundt LED-ene som først tar kvelden, eller at mekanisk påvirkning forårsaker feil. Dårlig styring av strøm og overoppheting er jo også en mulighet til feil på dårlige/billige lys.

 

Ved å koble de på en tidsbryter som er av halvparten av tiden øker du teoretisk levetid på LED-ene fra 70 år til 140 år :tease: (forutsatt brukt 1 mnd. per år og 50.000 timer levetid)

Lenke til kommentar

 

 

Ved å koble de på en tidsbryter som er av halvparten av tiden øker du teoretisk levetid på LED-ene fra 70 år til 140 år

 

hehe, såpass ja. Med andre ord ikke noe å "bekymre" seg for skjønner jeg. :)

 

Og hvis jeg forstår det rett, så har det da heller ingen betydning hvorvidt man bruker blinking vs fast lys på den andre typen lysslynge jeg nevnte? Bare mener å ha lest noe engang om antall ganger en led-pære kan tennes/slukkes, men mulig jeg huisker feil

Lenke til kommentar

Det som er avgjørende er jo elektronikken rundt LED-ene. Dersom den er "bra nok" så skal ikke pæra ta skade av å slås av/på. Se på LED-ene som sitter i routeren din. De blinker ganske så mange ganger i løpet av et år, men dør ikke :)

 

EDIT: Når det er sagt så tviler jeg på at ei billig julebelysning har så enorm levetid som den kunne hatt, nettopp fordi den er "billig". Det kan være at det ikke er kontroll på strømmen, billige komponenter o.l.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...