CerveZa_ Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Flott guide! God hjelp for meg, har lodding i valgfag på skolen, men har aldri hatt det pga skade i hånd fra begynnelsen av skoleåret, men fra og med neste uke skal jeg begynne, jeg har jo ikke fått med meg noe av det grunnleggende, så dette var god hjelp. Tusen takk! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 oi.. og jeg som nettopp kjøpe en 60 w loddebolt på biltema.. urk.. Visst man er nøye så må det vel gå ann å lodde litt elektronikk fordet? Lenke til kommentar
sete Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 oi.. og jeg som nettopp kjøpe en 60 w loddebolt på biltema.. urk.. Visst man er nøye så må det vel gå ann å lodde litt elektronikk fordet? Går fint hvis man er ekstremt forsiktig...jeg har bare 60W hjemme så jeg har nøyd med denne. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 stig arne, 60w blir alt for mye, den bør i såfall være tempratur begrenset. hvis ike kommer du til å svi hull i printplata, brenne opp kobberfolien og drepe komponentene. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 Man kan jo i nødsfall "bygge om" 60watter´n også da! Trikset med å surre kobbertråd rundt spissen funker faktisk bra. Bare prøv! Lenke til kommentar
CFD Skrevet 3. august 2005 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) oi.. og jeg som nettopp kjøpe en 60 w loddebolt på biltema.. urk.. Visst man er nøye så må det vel gå ann å lodde litt elektronikk fordet? Jada.. Jeg har loddet selv på finelektronikk som p4c800e-dlx med en 60W loddebolt.. Er man rask så går det bra.. Det skal kun være en elektrisk forbindelse og ikke en mekanisk forbindelse. Så det er egentlig samme hvordan man gjør det på hovedkort.. Resultatet er omtrent det samme. men dette gjelder bare på steder man bruker poter med høy motstand.. Skal man ta en ledning fra 3.3V over noen dioder så vil jeg anbefale å legge litt mer arbeid i det siden jo lavere motstand over mener høyere spenning EDIT : det skal sies at jeg har 15, 45W og 75W liggende i skuffen.. Skal du ha en "allinone" loddebolt anbefaler iallefall jeg rundt 30W siden det er et godt kompromiss EDIT2: Klarer du ikke varme opp så er det lurt å ta litt loddetinn på loddebolten.. Dette for å bedre varmeoverføringen ,men med 15W så har det ofte hendt at loddetinnet har størknet mens jeg har satt loddebolten til loddepunktet.. Altså 15W er kun nok for finelektronikk EDIT3: jeg vet tråden er gammel ,men siden den er oppe igjen så kan jeg komme med noen tips Endret 3. august 2005 av CFD Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Man kan til en viss grad også kompensere for en alt for kraftig bolt (60W) med en tynn spiss. Og generelt vil jeg også si at det faktisk er bedre med en litt for kraftig (i Watt, ikke spiss) loddebolt. Man må da være rask, men det innebærer også at man KAN være rask. Det er lett og ta livet av komponeter med en halv dårlig bolt hvor man må sitte og varme i 5 sekunder++ før tinnet smelter. Ellers er Edit 2 fra CFD også veldig viktig, det forkorter tiden man trenger og holde spissen inntil det man skal lodde dramatisk. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Et annet knep er å modde loddebolten sin slik at man får "to tempraturer". Dette kan man gjøre på en veldig enkel måte, så enkel at selv mor kunne gjort det. Det du trenger er: En bryter - en vanlig 230V ledningbryter som du kan skru opp selv, helst skal den også bare bryte EN av lederne, ikke begge. En diode - en eller annen enkel diode. F.eks. de to øverste her hos Clas Ohlson til 19 kroner er fin-fine. Bare pass på at den tåler 230V spenning. Så monterer du bryteren på ledningen til loddebolten. I tillegg monterer du dioden i parallel med den delen av bryteren som brytes. (Slik jeg har prøvd å beskrive på tegningen under). Det som nå vil skje er at når bryteren er på vil loddebolten fungere helt som normalt. MEN, når bryteren er av, vil strømmen bli sperret av dioden halve tida (siden vi har vekselstrøm) noe som igjen fører til at loddebolten bare blir tilført halvparten av normal energi mengdel. Så hvis loddebolten din i utgangspunktet var 50W vil den nå fungere omtrent som et på 25W. Bare for å ha sagt det: du har nå selvsagt ikke noen AV/PÅ knapp på, bare en full effekt/halv effekt, så du må dra ut ledningen for å skru den av! Selvsagt blir ikke dette like ekslusivt som en loddestasjon der man kan justere gradene helt presist, men for under 50 lappen kan man få to loddebolter i en.. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Veldig bra guide! jeg kunne det meste fra før av, men lærte noe nytt. (f.eks komfyr-lodding har jeg aldri sett før) men lurer på en ting, hvis LED's blir varmet for lenge, kan de gå i stykker da? jeg har en loddebolt som er regulerbar, fra 100grader til 400grader. til småelektronikk, hva er greiest da? har svidd av nokk kobber-baner hittil Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 I prinsippet bør man nok være forsiktig med varmen, uansett hva man lodder. Elektronikkomponenter generelt tåler jo ikke ubegrenset av dette, så en LED vil nok også gå føyka med for mye varme eller for lang oppvarmingstid. Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Går det fint å lodde sammen to forskjellige materialer? F.eks hvis jeg vil lodde et kobberbend på en nippel ville det gått greit? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Spørs jo hva nippelen er laget av, går dårlig om det er en plastnippel Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Vet ikke helt. Den er kromma.. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Veldig bra guide! jeg kunne det meste fra før av, men lærte noe nytt. (f.eks komfyr-lodding har jeg aldri sett før) men lurer på en ting, hvis LED's blir varmet for lenge, kan de gå i stykker da? jeg har en loddebolt som er regulerbar, fra 100grader til 400grader. til småelektronikk, hva er greiest da? har svidd av nokk kobber-baner hittil 5295314[/snapback] En grei regel er å bare bruke akkurat den varmen som er nødvendig for å varme opp de to gjenstandene og loddetinnet slik at man får loddet ting skikkelig.' Små ting og loddtinn som smelter på lav varme trenger mye mindre varme en store ting osv. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Liker min Weller WS80 jeg. Synd reservebolt koster så mye. Har to utskiftbare loddespisser også. (Klikk bildet for større) Lenke til kommentar
Johnn Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Må man ha god lufting på rommet man lodder i? Var et lite kott i sokkelleiligheta jeg tenkte å bruke som hobby-rom, men er ingen ventilasjon der noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå