Gå til innhold

Loddeguide

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
God lesning. Men du burde kanskje forklart litt nærmere ordet oksidasjon, siden det blir nevnt så hyppig i artikkelen?

Sant nok det. :)

Men jeg har i første omgang valgt å se på dette som "litt" uvensentlige utredninger, og i første rekke konsentrere guiden om selve loddeprosessen. Om man blir for detaljert omkring slike ting, så kan det hele fort bli litt for "tungt", vil jeg mene.

Så hensikten med å trekke inn begrepet, er i første rekke for å gjøre leseren oppmerksom på at et slikt fenomen ødelegger resultatet. En utredning om hvorfor, ligger vel helst nærmere en kjemisk definisjon på problemet.

I det store og hele er det jo snakk om lodding her, og derfor ville jeg ikke dra inn slike litt mer dyptpløyende årsaker og forklaringer. Av samme grunn lot jeg også være å definere loddetinnet´s sammensetning, rett og slett fordi jeg formoder at de færreste er interessert i det. For så lenge det virker, er jo "alle" fornøyd!

La meg prøve meg på en liten paralell her, som en forklaring på min tenkemåte: 99% av de som fyller bensin på tanken, blåser stort sett i hva den består av, og hvorfor den virker som den gjør! Jeg velger derfor å tro at langt de fleste vil nøye seg med slike begrensede fakta, og godta disse som de er. Så også når det gjelder lodding!

Men jeg kan jo gjerne prøve meg på en nærmere forklaring på oksidasjon, med en viss fare for å bli arrestert i mine uttalelser. Kjemiske reaksjoner har aldri vært mitt hovedfag, men jeg tror i alle fall at jeg har en viss idé om prosessen:

De fleste sammensatte metaller vil i større eller mindre grad påvirkes av oksygenet i lufta. Dette danner etterhvert et oksid, som på en måte kan kalles et beskyttende lag for det metallet som angripes.

Ulempen med dette laget, er at det i tillegg til å gi en dårligere elektrisk forbindelse, også vil redusere en mekanisk binding mot andre metaller.

Alt avhengig av legeringen eller renheten i metallet, vil prosessen være varierende. Tar man for seg f.eks. rene metaller som gull eller platina er disse lite påvirkelige, i motsetning til legeringer som f.eks kobber eller messing. Slike legeringer vil være adskillig mer utsatt, ikke minst om temperaturen økes, og vil derfor fort skape problemer mht lodding / sammenføyning.

Om dette var en god nok forklaring? Det er jeg slett ikke så sikker på, men forhåpentligvis vil det nok dukke opp mer utfyllende forklaringer fra de mer lærde her i vårt eminente forum! Fyll på, folkens!

Og med det samme; Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, både her og via PM!

Slikt er mildt sagt ansporende, og gir meg en god følelse av lønn for strevet! :)

Lenke til kommentar
Nydelig artikkel  :yes:  Kan ikke alt for mye om lodding fra før, så lærte en del nytt av denne. Keep up the good work!

Er vel kanskje oksidasjon so gjorde at tinnet ikke ville feste seg i min 50-øring  :roll:

Takk for skryt! :)

Det er slett ikke så sikkert at det er oksidasjon som er årsaken i din "50-ørings-loddetest". Med mindre den er mørkebrun, og dermed ganske kraftig oksidert da?

Det som er mer nærliggende å tro, er at du sannsynligvis ikke har fått varmet mynten godt nok. Hvor "stor" er bolten din? 15-20watt? I så fall vil du allerede da få problemer med å varme 50-øringen godt nok. Og har du den attpåtil liggende på et underlag som "stjeler" varme fra mynten, vil du garantert få problemer!

For det er svært viktig å huske på at den gjenstanden du vil lodde, enten det er snakk om ledningen på en komponent, eller for den saks skyld en 50-øring, MÅ ha en temperatur lik loddetinnet´s smeltepunkt! Og i regelen snakker vi da om 250 til 350grader.

En mynt vil i forhold til en skarve ledning og et gitt loddepunkt på et printkort, kreve mangedobbelt tilførsel av varme for å oppnå riktig temperatur!

Men du kan jo prøve "komfyrmetoden" og se hva som skjer? Jeg er ganske sikker på at du da vil få tinnet til å flyte pent på mynten.

Prøv, og gi gjerne en tilbakemelding om resultatet!

Lenke til kommentar

Jeg har et problem som jeg trenger hjelp til:

Jeg holder på å lage noen vannblokker og tenkte jeg skulle prøve den komfyrmetoden.

Problemet er at når loddetinnet smeltet samlet det seg bare i "dråper" i stedet for å flyte utover.

Hva har jeg gjort feil??

Lenke til kommentar

Årsaken til problemet ditt kan ligge to steder:

Det mest sannsynlige er at overflatene ikke er skikkelig rengjorte. Slip de aktuelle flatene rene med vannslipepapir som beskrevet i guiden. Har du loddepasta tilgjengelig, så smør inn flatene med dette før du gjør et nytt forsøk.

Det er ikke absolutt nødvendig å bruke pasta, da de fleste loddetinn inneholder et flussmiddel som egentlig bør gjøre jobben godt nok.

Alternativt kan problemet være at du rett og slett har brukt for mye varme. Om dette er tilfelle, må du også her slipe flatene på nytt for å få vekk oksid. Bruk god tid på oppvarminga, dvs kjør med relativt lav effekt på plata. Underveis prøver du om tinnet smelter. Så fort dette skjer, må du skru ned evnt skru AV plata en liten stund, slik at temperaturen på kobberet ikke blir for høy.

Prøv igjen du, og følg disse rådene! Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg bare elendige erfaringer med lodding, men denne guiden hjelper meg kanskje litt til neste gang! :)

Problemet er nemlig ikke å lodde i seg selv, det er når ting begynner å bli så jævlig smått i elektronikkverdenen at jeg sliter.. Noen som har prøvd å lodde en vga kontakt på en kabel forresten?? Omtrent umulig og ufattelig lite.. :cry:

Lenke til kommentar

Det kan være ganske tuklete ja. Men om du fortinner ledningene først, så lar det seg gjøre.

Et lite tips kan være å klemme fast kontakten i en liten tvinge eller skruestikke, så holdes i alle fall den i ro. Da er det lettere å "treffe" med ledninger og bolt.

Den neste utfordringen din blir vel kanskje å voltmodde et skjermkort? Ikke så helt enkelt å lodde fast ledninger på en IC, og da blir lodding av en vga-kontakt nesten bare barnematen! Det får være en liten trøst.

Lenke til kommentar

Dere konsentrerer dere ALT for lite om flussmiddel og å rense stedet som skal loddes. Dette er faktisk veldig vikig for en vellykket lodding. Og en 50W loddebolt kommer godt med, man skal ikke lodde på en plass i flere min. skal ikke ta et sek. engang. Er da man unngår skade på kort. Kortere tid det tar og lodde, jo bedre er det. Prøv å lodd en ledning, da bør man ikke ha for lav effekt. Det som da skjer da er at plastikken irundt ledningen smelter før loddetinnet, det er jo ikke så morro? Ser heller ikke så alt for pent ut. Øvelse gjør jo som kjent mester. Er mest det som skal til. Man får jo kjøpt masse forskjellig loddetinn, så test den på en plass før dere går rett på et skjermkort eller lignende, da blir du bedre kjent med følelsen av og lodde, og hvor lang tid det tar og påføre loddetinnet. Men har man for lav effekt på loddebolten så bør man IHVETRTFALL regne med noen "meltdowns" som beskrevet før i denne saken. Så ikke prøv på noen lodding før loddebolten er SKIKKELIG varmet opp!

Lenke til kommentar

Vel, na_x, jeg er ikke så sikker på at jeg kan si meg enig?

Jeg skriver jo: Et alfa og omega ved all slags lodding, er renslighet. Selv om loddetinnet inneholder et flussmiddel som renser og klargjør flatene, vil det aldri helt få bukt med avtrykk etter en fettete pizzafinger, eller en oksidert flate.

Det bør vel her komme ganske klart frem at nettopp rensing av loddestedet er viktig.

Jeg kunne nok sikkert ha omtalt de forskjellige flussmidler mer grundig, men i utgangspunktet fant jeg ingen grunn til det. Det aller viktigste er tross alt renslighet / rene blanke flater.

Flussmiddelet er i utgangspunktet bare et hjelpemiddel, men allikevel en god forsikring for at loddingen blir vellykket.

Grunnen til at jeg "forsaker" 60-watter´n, er at denne sjelden eller aldri kan benyttes ved lodding av elektronikk, rett og slett pga sin fysiske størrelse, samtidig som at det er en viss fare for at (det lille) loddestedet kan bli tilført for mye varme.

Ellers har du selvsagt rett i viktigheten av en rask og god oppvarming av loddestedet. Nettopp av den grunn skriver jeg innledningsvis:

Alt avhengig av hva du skal lodde, må du velge utstyr deretter.

Jeg kunne sikkert her ha gitt en mer detaljert forklaring på effektbehovet ved de forskjellige typer loddinger, men som du helt sikkert vet; Dette ville nesten blitt en avhandlig for seg sjøl.

Men takker uansett for kritikken, man lærer jo alltid av slikt! :)

Lenke til kommentar

vel, slik jeg ser det, var dette en veldig fin nybegyner guid, men jeg synes at du kanskje skulle lage en liten artikkel til om foreksempel forskjellige lodde tinn, sølvlodding, og andre ting, som om ikke er nevnt i guiden, men som er relevant for temaet.

vi har som sakt et finfint forum, men jeg må nok si at jeg foretrekker guider forran forum.

ellers meget fin guid. :yes:

Lenke til kommentar
vel, slik jeg ser det, var dette en veldig fin nybegyner guid, men jeg synes at du kanskje skulle lage en liten artikkel til om foreksempel forskjellige lodde tinn, sølvlodding, og andre ting, som om ikke er nevnt i guiden, men som er relevant for temaet.

Joda, du skal ikke se bort ifra at jeg kanskje vil gjøre det en dag. I den grad det er interessant da? Og jeg var faktisk inne på tanken da jeg skrev artikkelen, men fant det litt for spesielt å ta med, i alle fall i første omgang. Men ettersom du spør, så kan det jo hende at flere enn jeg aner er nyskjerrige på slike litt mer "avanserte" ting.

Og som du antyder finnes det jo en rekke forskjellige loddetinn, som hver for seg er tiltenkt hvert sitt område. Bl.a finnes det jo spesielle sammensetninger for lodding av aluminium.

Sølvlodding / slaglodding blir på en måte et litt "smalere" tema, ettersom dette krever utstyr utover det menigmann vanligvis besitter.

Og sånn i farten kan jeg ikke se for meg at man så alt for hyppig vil ha behov for å sølvlodde / slaglodde i "vår" verden?

Men bevares, jeg kan jo ta feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...