Slatravi Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) jeg sitter her og ser igjennom stoffet vi skal ha prøve i økonomistyring i morgen. Oppgaven er at vi skal finne varebeholdningen på slutten av måneden. og jeg aner ikke hvordan jeg skal finne det ut - ingåendebalanse på varebeholdning ( debet) var 480 000,- - nedgang i varebeholdning var 30 000 pr 31.5 -varekjøp var 800 000,- -videresalg 1440 000 lagt til fil med bilde av regnskapet, lettere å se Lurte også på hvorfor beholdningsendringen er like stor som differansen mellom vareutgiften og varekostnaden, alltid ( hvorfor det alltid er slik) Endret 16. oktober 2013 av Slatravi Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 450.000 vil være inngående balanse på kontoen for varebeholdning i neste måned. Det står jo der, svar på hvitt - så hva var egentlig spørsmålet? Du har 480.000 som inngående balanse på kontoen og en nedgang i varebeholdningen på 30.000 - altså sitter du igjen med 450.000? For å forstå hvorfor beholdningsendringen alltid er lik differansen mellom vareutgiften og varekostnaden, så er det viktig at du forstår begrepene utgift og kostnad i denne sammenhengen. Du bør slå opp disse begrepene i læreboka di, men utgifter = anskaffelser og kostnader = forbruk. Kostnadene er med andre ord, periodiserte utgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå