Gå til innhold

CPU'en brant OPP!!!

Evo

Anbefalte innlegg

Mens jeg spilte CS :smile: hørte jeg et klikk og PANG!, deretter luktet det brent.

Jeg åpnet maskinen og fant ut at cpu viften hadde sprett av festet sitt..:sad:

D sier jo seg selv at cpu'en har gått til helvete, men går det an å fikse?? har hovedkortet oxo gått til helvete??

Kan noen hjelpe meg!!

KT7-RaidAthlon 1000mhz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel...heh,cpu'en er det nok ikke sjangs å få liv i nei..

Men hovedkortet skal ikke være ødelagt

men jeg ville sjekket hvorfor vifta spratt av,kan være skade på "vifteholderen" på cpu sokkelen...

eller så kan det være på vifta,da må du bestille ny vifte

Mvh John

Lenke til kommentar

Ikke for og være uhøflig på noen måte, men jeg har stadig vekk hørt fra brukere at kjøleribbene ikke detter av... Men det har jo blitt antydet fra flere hold at den faktisk kan gjøre det, og at det kan være en potensiell fare for en liten "nedsmelting" hvis ikke cpu klokker ned.

Lenke til kommentar

Quote:

Arctic skrev (2002-02-15 19:38):

Ikke for og være uhøflig på noen måte, men jeg har stadig vekk hørt fra brukere at kjøleribbene ikke detter av... Men det har jo blitt antydet fra flere hold at den faktisk kan gjøre det, og at det kan være en potensiell fare for en liten "nedsmelting" hvis ikke cpu klokker ned.

Det kan skje , hvis de molex festene knekker.

Men hvis noen har noen ødelagte cpu`er: gidder dere og sende de til meg?

Har snart en samling

Lenke til kommentar

Har hørt at vifter kan dette av ja. Dei nye kjølarane er jo drit tunge. Ein kompis av meg reiste toweret etter og installert den nye flower kjøleren til Zalman cu6000+. I det han reiste chieftec-toweret rauk festet og kjølaren krasjlanda i agp-kortet. Det gikk heldigvis bra med gpu, men måtte jo sjølvsagt ha nytt hk. (like billigt nesten som ein alpha kjøler)

Lenke til kommentar

Jeg leser til stadighet om kjølerfester som knekker. Noen som har opplevd det med AMD pro waterkit? Jeg kjøpte det settet her forleden, men tok ikke sjangsen på det originale festesystemet, og lagde et festesystem som bruker de fire hullene i hovedkortet. Monterte det opp i kveld, og dette er skrevet på maskina etter montering. Det festesystemet er dødsstabilt, og ble laget av ting jeg hadde i huset. Min TB 1200 kjører uten overklokking (ville bare ha stille maskin) på vanlig bruk på 28-29 grader med enkel 120 mm vifte på et Toyota varmeapparatregister.Hvis noen er innt. i en slik montering, kan jeg legge ut bilder senere.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-02-17 02:18 ]

Lenke til kommentar

Heisan dere :smile:

Foresten Evo , gondolerer med den døde cpuen :cry:

håper du berget hovedkortet i vertfall, ja som regel så overlever ett hovedkort en cpudød :smile:

Jeg har ett lite spørsmål når vi er inne på dette med cpucoolere , jeg har en Taisol CGK 760 som jeg har tatt av den orginale deltavifta og satt på en papst vifte som er mye tykkere (ikke bredere) en den orginale delta vifta.

Men da jeg ikke fikk med skruer til papst vifta brukte jeg de orginale skruene til deltavifta,

men de skruene går jo bare gjenom de 4 nederste hullene på papst vifta da de ikke er lange nok til og gå gjenom hele den tykke papstvifta.

Det jeg lurte på er om dette har noe og si angående vibrasjoner i cpucooler og cpuvifte.

og om dette er safe nok til att ikke viften løsner og faller av, eller om cpu kan skades av dette.

Er det noen her med erfaring på dette ?

AMD Athlon XP 1500+

Microstar K7T Turbo 2

Apacer 256MB PC133

Ashima 350W Kabinett

Hercules Prophet 4500

Samsung 48X CD-Rom

Samsung CD-RW/DVD

Samsung 950P "19"

Samsung 40 GB

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-17 02:38 ]

Lenke til kommentar

Jeg leste i et engelsk datablad for ca. et år siden om en som hadde glemt å plugge i vifta på hovedkortet. Maskinen sto på ei stund og plutselig begynte det å lukte svidd. Maskinen ble lynkjap slått av og kjøleribba var så varm at de ikke kunne ta på den de neste 10 minuttene (sikkert litt overdrevet). Uansett så hadde hovedkortet smelta inni soketen så det funka ikke. Prosessoren var merkelig nok i livet enda!

Jeg glemte selv å plugge i vifta, men når cpu'en kom opp i 86 grader så restarta bare maskinen min :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

slowcooler skrev (2002-02-17 02:17):

Jeg leser til stadighet om kjølerfester som knekker. Noen som har opplevd det med AMD pro waterkit? Jeg kjøpte det settet her forleden, men tok ikke sjangsen på det originale festesystemet, og lagde et festesystem som bruker de fire hullene i hovedkortet. Monterte det opp i kveld, og dette er skrevet på maskina etter montering. Det festesystemet er dødsstabilt, og ble laget av ting jeg hadde i huset. Min TB 1200 kjører uten overklokking (ville bare ha stille maskin) på vanlig bruk på 28-29 grader med enkel 120 mm vifte på et Toyota varmeapparatregister.Hvis noen er innt. i en slik montering, kan jeg legge ut bilder senere.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-02-17 02:18 ]

Bilder med litt forklaring kanskje ville vært fint :smile: Har selv settet og bruker den originale festinga, men det er vanskelig å få til isolering med dette, jeg tenker litt på å hive radiatoren ut av vinduet...

Lenke til kommentar

TRE stykker jeg kjenner hadde akkurat samme problemet, viften bare spratt av og det var den (de) cpu'ene...

Vil anbefale å bruke en vifte som bruker de fire festehullene rund socketen, sitter som et skudd, men har du ikke disse festehullene hadde jeg vurdert å feste viften i kabinette på en eller annen måte...

Lenke til kommentar

Jeg glemte også å sette i viften en gang. Heldigvis var jeg så spent på den nye ribben min at temperatursjekk var det første jeg gjorde da jeg kom inn i windows!

Syntes først den var litt høy (40-50 grader) og den steg sakte grad for grad. Da den nådde 55 grader, åpnet jeg kabinettet for å se! (hadde forresten akkurat installert min splitter nye XP1700+ også)

Da så jeg at viften ikke gikk rundt. Jeg sjekket kabelen og fant ut at den ikke stod i :lol: !

Jeg satte den i med en gang, og da jeg tok på siden av ribben, kjente jeg den varme luften ble blåst til sidene! :razz:

For sikkerhets skyld åpnet jeg også vinduet for at den skulle kjøle seg fort ned!

I ettertid er jeg glad for at jeg var så heldig (den brant jo ikke opp)

<b>Forresten: </b>

Dersom det er ribben/viften som ikke fungere som den skal, går dette da på garantien?

Jeg tenker da dersom den har vært installert over en lengre periode, og plutselig stopper å virke!!!? Uten at man har gjort noen inngrep!

Lenke til kommentar

Det er ikke tull at CPU'en kan bli så varm at du ikke kna ta på den på 10 min. Jeg glemte å sette i vifte kabelen på min T-bird 1,2 med taisol CGK760 ribbe og brukte maskinen fint helt til den plutselig retartet. Da jeg fikk sjekket tempen på CPU var den på 115 grader :grin: .. skrudde av maskinen og åpna kabinettet. jeg ble møtt med en varme-gufs og jeg tusrte ikke skru på maksina før etter en time... Da fungerte alt fint og har ikke hatt noe som helst problemer med det siden.. flaks!! :eek:

Er forresten ekspert i a brekke av HK-fester med Silverado- vifte :grin:

Lenke til kommentar

kjedelig å glømme vifte kontakt ja.... var oppe i 80 grader med min duron og taisolcgk760... ble plutselig ustabil... :smile: og merkelig stille

Men, men....en duron 600 er jo et leketøy og tar ikke skade av å bli litt heit en gang i blant....

Passiv oppvarming kaller jeg det...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 23:48, cenobite skrev:

Det er ikke tull at CPU'en kan bli så varm at du ikke kna ta på den på 10 min. Jeg glemte å sette i vifte kabelen på min T-bird 1,2 med taisol CGK760 ribbe og brukte maskinen fint helt til den plutselig retartet. Da jeg fikk sjekket tempen på CPU var den på 115 grader
:grin:
.. skrudde av maskinen og åpna kabinettet. jeg ble møtt med en varme-gufs og jeg tusrte ikke skru på maksina før etter en time... Da fungerte alt fint og har ikke hatt noe som helst problemer med det siden.. flaks!!
:eek:

Er forresten ekspert i a brekke av HK-fester med Silverado- vifte
:grin:

Med Silverado vifte tror jeg forresten du er ganske trygg selv om du glemmer å koble til viftene. Slik er de i alle fall i min maskin (har Silverado). Selv uten at CPU-viftene går (heller ingen kabinett-vifter som går) er temperaturen under 40ºC ved normal bruk. Har TBird 1333 som jo gir en del varme..... (Jeg bruker Speedfan slik at viftene slår seg på ved belastning......)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...