Gå til innhold

Test: Filco Majestouch 2

Anbefalte innlegg

Mange tastaturentusiaster går rimelig grundig til verks i sine tester eller hacks av tastaturer, og pris er veldig sjeldent avgjørende faktor. Derimot som med de fleste bransjer er kvalitet tett knyttet til pris, og dette er også sant når det kommer til mekaniske tastaturer. Eksempelvis har du CM Storm modellene som angivelig kommer fra samme fabrikk (vanskelig å bekrefte siden det er i Kina) som de mye dyrere modellene fra Filco, men det er spart inn på flere småting som ikke er nødvendigvis synlig før man ser i detaljene (type plastikk, stabilisatorer, lakk, ...)

Når det gjelder ønsket om "vitenskapelige data" tilknyttet bruken av forskjellige materialer så er det også folk som tar den så langt, men jeg skal være ærlig og si at jeg ikke gidder å grave frem dette til deg fordi det er litt vanskelig å finne. Igjen er ripster en fin kilde. Ser dog ikke helt behovet for å bevise noenting til fordel for mekaniske tastaturer. Velg hva enn som passer deg best, men teknisk sett er mekaniske taster overlegne ræva rubber dome fordi de holder lenger, har støtte for å ikke bottome out og så videre. That being said er det mange som foretrekker scissor switches blant tastaturentusiaster fordi de liker et flatt tastatur (jeg liker selv dette veldig godt).

Kan nevne at ABS-plastikken brukt i tastene til Filco som er å regne som en toppmodell fortsatt sliter med at de blir shiny pga. ABS(-typen) er såpass myk(t), så alt er absolutt ikke perfekt på mekaniske tastaturer. Det er dog ikke valgt å bruke noe annet pga. kost og vekt . Å trykke på en tast med eller uten keycap er veldig forskjellig, så vekt på selve keycap'en har også noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg også litt skeptisk til hvor langt tastene kan trykkes ned på mekaniske tastaturer. 4 mm (som vel er vanlig med Cherry MX brytere) er ganske mye, særlig når man er mest vant med å bruke tastaturer på bærbare datamaskiner. Tastetrykkene registreres riktignok etter ca. 2 mm, men når man skriver raskt (wpm 80+) er det ikke akkurat unormalt å trykke tastene helt ned.

Selv har jeg (som tidligere nevnt) Corsair K65 med røde Cherry MX brytere (som vel ikke regnes som de beste å skrive på), har nå også bestilt meg et Logitech K360 (90 kr på Elkjøp) bare for å sammenligne litt. Skal bli artig å se hvilket tastatur jeg skriver raskest på :-)

Lenke til kommentar

Ja, da håper jeg at du deler den testen med oss her. Gjerne litt med fremgangsmåte og slikt. Jeg er alltid interessert i å lese slike ting. Bor for tiden i kasser omtrent slik at jeg ikke har muligheten til å gjøre noe slikt. Jeg vet bare at en ting som er problematisk med å skrive på bærbare maskiner (som jeg er nødt til å gjøre for tiden) er at det er mange av dem som ikke har muligheten til å disable touchpaden...

Lenke til kommentar

Selv er jeg også litt skeptisk til hvor langt tastene kan trykkes ned på mekaniske tastaturer. 4 mm (som vel er vanlig med Cherry MX brytere) er ganske mye, særlig når man er mest vant med å bruke tastaturer på bærbare datamaskiner. Tastetrykkene registreres riktignok etter ca. 2 mm, men når man skriver raskt (wpm 80+) er det ikke akkurat unormalt å trykke tastene helt ned.

Selv har jeg (som tidligere nevnt) Corsair K65 med røde Cherry MX brytere (som vel ikke regnes som de beste å skrive på), har nå også bestilt meg et Logitech K360 (90 kr på Elkjøp) bare for å sammenligne litt. Skal bli artig å se hvilket tastatur jeg skriver raskest på :-)

Sammenligningen din vil bli bunkers. Du sammenligner ikke MX-Red for skriving med andre taster. MX-Red er ikke en skrivetast og er horribel på akkurat dette. Du fikser det du sier med at man bånner tastene ved å bytte til MX-Blue(brown også, men ikke like bra). Blue tastene har feedback ved registreringspunktet på 2mm og når man blir vant til det går ikke tasten lenger ned enn 2mm. Da blir skrivingen mye raskere enn red taster og denne sammenligningen du vil prøve helt annerledes.

Lenke til kommentar

Tja, som det meste annet er vel dette individuelt. Jeg har lest mange meninger om dette på diskusjonsforum rundt omkring, og kan ikke konkludere med at brune og blå er best til skriving, selv om det kan virke som det er en vanlig oppfatning. Das Keyboard (som er kjent for gode tastatur til skriving) har tastaturer med både blå, brune og røde brytere (der den "røde" varianten markedsføres som den som lager minst støy). Selvfølgelig mulig røde brytere er elendige til skriving (ikke min erfaring) og at Das Keyboard bare ser en mulighet til å tjene mer penger... denne karen ser ikke ut til å synes røde brytere er noe dårligere enn brune eller blå.

Jeg skal prøve å huske på å skrive noe om hvordan Logitech K360 er sammenlignet med Corsair K65 når jeg får det og har fått testet det litt.

Lenke til kommentar

MX-Red kan selvsagt skrives godt på og er mye bedre enn membran taster, men det er en grunn for at disse markedsføres til gaming og blue til skriving. Red har ingen feedback på trykkpunktet ved 2mm. Noe som passer bra til gaming fordi man ikke trykker tastene like mye opp og ned som ved skriving. Blue har clicky feedback. Man hører og kjenner når tastene treffer trykkpunktet. Noe som er bra for skriving fordi man kan slippe tasten tidligere og man vet 100% sikkert at tastetrykket er registrert. Ved mye bruk av blue taster slutter man også å "bånne" tastene ned til bunnen ved 4mm (dette minsker bråk fra tastaturet også.) For de aller fleste der ute vil blue taster føles bedre ut når man skriver. Grunnen til at jeg sier at en slik test blir feil er fordi du ikke har med flere MX typer. Noe som er viktig da det er veldig store forskjeller på disse.

Virker ikke som fyren i den videoen ikke helt vet hva mekaniske taster og forskjellen på de er. Han vet ikke hva trykkpunkt er for noe og skjønner jo ikke hva feedbacken fra tasten brukes til.

Lenke til kommentar

...

Jeg skal prøve å huske på å skrive noe om hvordan Logitech K360 er sammenlignet med Corsair K65 når jeg får det og har fått testet det litt.

Nå har jeg fått testet Logitech K360 litt. Førsteinntrykk sammenlignet med Corsair K65:

- trenger merkbart mer kraft for å trykke ned tastene

- blir færre feiltrykk enn med K65

- mye mindre bråk (selv om jeg har o-ringer på K65)

- mye "billigere" følelse enn K65

Testet litt på 10fastfingers.com, skrivehastigheten blir omtrent den samme med begge tastaturene. Det er lettere å skrive raskere med K65, men det blir mer feil, så resultatet blir omtrent likt. Denne nettsiden gir en treffsikkerhetsverdi når du har kjørt en test, for meg er den ca. 98% med Logitech K360 og 96% med Corsair K65, med 78-79 wpm.

Jeg merker at K360-tastene er hardere å trykke ned, og tror nok jeg kan bli fortere sliten med det tastaturet enn med K65. Hadde jeg hatt et mekanisk tastatur med brune eller blå brytere ville det muligens bli mindre feil enn det blir nå (det er fort gjort å dra med seg en ekstra tast eller å trykke "ufrivillig" på en tast på K65, selv om jeg har brukt det ganske lenge nå).

Jeg vil vel absolutt si at K360 er verdt de 90 kronene, jeg kunne fint klart meg med det tastaturet. K65 er bedre å bruke, absolutt, men om det er verdt 7-8 ganger så mye er nok diskutabelt... til spillbruk vil det nok være mye bedre enn K360, dobbel-trykking på tastene er mye enklere og kjappere.

Endret av jonny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

1500kr for et standard gammelt tastatur?

nei takk du ;)

Har selv spilt på et tastatur til 299,- i 4 år nå og det funker fjell. Og kompisene mine som legger ut 1-2 laken for tastatur skjønner ikke hvordan jeg eier dem i spill, alt dette dill-dallet er oppskrytt i mine øyne :p

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt glad i mitt Filco-tastatur, og angrer ikke det minste på hva jeg betalte for det.

Har de siste to ukene skrevet en del på et generisk tastatur fra Dell (på jobb), og det er slitsomt å skrive på i forhold til mitt Filco med brune brytere. Apple sine tastaturer er også bedre enn dette rubber dome tastaturet fra Dell.

Men klart, hvis man ikke trenger eller har lyst på et tastatur i god kvalitet, så er det jo bare å la være å kjøpe og så sparte man de pengene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...