Frekvens Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 http://dx.com/p/lepai-aluminum-alloy-shell-268a-hifi-2-ch-stereo-car-motorcycle-amplifier-silver-247768 Evt. hvilke ledninger trengs? Noe jeg bør være obs på? Kan jeg skaffe meg en powerbank som mellomledd? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det er jo veldig rett frem. Du må lage en ledning fra hva enn du skal ta strøm fra og til en vanlig rund strømplugg med pluss i senter. Du kan koble på hva du vil så lenge det gir ut mellom 10 og 15 volt. Men du bør ikke koble sammen forskjellige typer batterier. Det kan forårsake eksplosjon eller brann. Noe ala dette på forsterkersiden: http://dx.com/p/bnc-cable-connection-terminal-dc-female-male-connector-for-video-surveillance-pair-214072 Endret 15. oktober 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det er jo veldig rett frem. Du må lage en ledning fra hva enn du skal ta strøm fra og til en vanlig rund strømplugg med pluss i senter. Du kan koble på hva du vil så lenge det gir ut mellom 10 og 15 volt. Men du bør ikke koble sammen forskjellige typer batterier. Det kan forårsake eksplosjon eller brann. Noe ala dette på forsterkersiden: http://dx.com/p/bnc-cable-connection-terminal-dc-female-male-connector-for-video-surveillance-pair-214072 Tusen takk! Bør jeg tenke noe spesielt over kabelvalget? Og hvordan kan jeg ta strømmen "fra batteriet", på en sikker måte? Greia er at jeg skal prøve meg med et mopedbatteri (altså ikke et bilbatteri som jeg startet med å si..) Endret 15. oktober 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Med den puslete forsterkeren der trenger du knapt tenke på kabelvalg. Er jo bare snakk om 2A. Altså toppen 24 watt totalt. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Hvordan regner jeg meg fram til hvor mye strøm den bruker da? Og hvordan skal jeg koble den til batteriet? Alligator klips? Endret 15. oktober 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Se på bildet av forsterkeren. Der strømmen kobles til står det 12V2A. Altså 12 volt og 2 ampere. Gang de sammen og du får 24 watt. Hvordan du kobler de til batteriet kommer an poå batteriet. Krokodilleklemmer er en mulighet. Hvis det er vanlig mc-batteri så har vel de bolt og mutter. Da er det bedre med ringkabelsko. For sikkerhetsskyld bør du også ha en 2A sikring koblet så nære batteriet som mulig. Endret 16. oktober 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 (endret) Se på bildet av forsterkeren. Der strømmen kobles til står det 12V2A. Altså 12 volt og 2 ampere. Gang de sammen og du får 24 watt. Hvordan du kobler de til batteriet kommer an poå batteriet. Krokodilleklemmer er en mulighet. Hvis det er vanlig mc-batteri så har vel de bolt og mutter. Da er det bedre med ringkabelsko. For sikkerhetsskyld bør du også ha en 2A sikring koblet så nære batteriet som mulig. Hvordan fikser jeg dette da? Endret 16. oktober 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Fra + på batteriet til ene ledningen på sikringen. Den andre ledningen på sikringen går til + på strømpluggen. Fra - på batteriet til - på strømpluggen. Sikringsholder og sikring får du hos bl.a. biltema. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 19. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Tusen takk! Som du sikkert forstår har jeg jo ganske så lite kunnskap innenfor dette, men prøver å lære meg litt nå Kommer dette til å trekke strøm når det er "av"? Fra + på batteriet til ene ledningen på sikringen. Den andre ledningen på sikringen går til + på strømpluggen. Fra - på batteriet til - på strømpluggen. Sikringsholder og sikring får du hos bl.a. biltema. Og er det denne her jeg er ute etter? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-35873/ - med sikring, selvsagt. Det er vel disse du mente jeg skulle brukte til å koble dem til batteriet? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Ringkabelsko-44025/ Endret 20. oktober 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Sikringsholderen og kabelskoene du linker til burde fungere ja. Pass på å få riktig fysisk størrelse på sikringen. Det er to forskjellige størrelser på de glassikringene. Om forsterkeren vil trekke strøm når den er av kommer helt an på forsterkeren. Jeg vil tippe bryteren på forsterkeren kutter strømmen fullstendig. Uansett så er det mulig å sjekke med et multimeter. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Fant denne her istedenfor, ettersom at den andre nå var utsolgt. Hvordan kobler jeg da den opp? Kan jeg bruke disse her, eller må jeg bruke disse? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Du kobler helt likt som på den andre forsterkeren. Står ikke noe om strømtrekket men jeg tipper forsterkeren er nermere 2x7 watt enn 2x75 watt. Den første linken er kun diskanter og vil gi ganske ubrukelig lyd alene. De andre skal fungere men du bør ha de montert i en form for kasse eller kabinett. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Hvilke plugger og ledninger trenger jeg der da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det vet jeg ikke for det står ingenting om den forsterkeren. Antageligvis en form for spadeplugger eller lignende som du må klemme på ledningene selv. F.eks. hannplugger på ledningene til forsterkeren og hunnplugger på ledningene fra batteriet. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Hm.. Uansett, takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå