Gå til innhold

Hvordan kan jeg koble dette produktet til ett bilbatteri?

Frekvens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo veldig rett frem. Du må lage en ledning fra hva enn du skal ta strøm fra og til en vanlig rund strømplugg med pluss i senter. Du kan koble på hva du vil så lenge det gir ut mellom 10 og 15 volt. Men du bør ikke koble sammen forskjellige typer batterier. Det kan forårsake eksplosjon eller brann.

Noe ala dette på forsterkersiden:

http://dx.com/p/bnc-cable-connection-terminal-dc-female-male-connector-for-video-surveillance-pair-214072

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo veldig rett frem. Du må lage en ledning fra hva enn du skal ta strøm fra og til en vanlig rund strømplugg med pluss i senter. Du kan koble på hva du vil så lenge det gir ut mellom 10 og 15 volt. Men du bør ikke koble sammen forskjellige typer batterier. Det kan forårsake eksplosjon eller brann.

Noe ala dette på forsterkersiden:

http://dx.com/p/bnc-cable-connection-terminal-dc-female-male-connector-for-video-surveillance-pair-214072

Tusen takk! Bør jeg tenke noe spesielt over kabelvalget? Og hvordan kan jeg ta strømmen "fra batteriet", på en sikker måte?

Greia er at jeg skal prøve meg med et mopedbatteri (altså ikke et bilbatteri som jeg startet med å si..) :dremel:

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Se på bildet av forsterkeren. Der strømmen kobles til står det 12V2A. Altså 12 volt og 2 ampere. Gang de sammen og du får 24 watt.

Hvordan du kobler de til batteriet kommer an poå batteriet. Krokodilleklemmer er en mulighet. Hvis det er vanlig mc-batteri så har vel de bolt og mutter. Da er det bedre med ringkabelsko.

For sikkerhetsskyld bør du også ha en 2A sikring koblet så nære batteriet som mulig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Se på bildet av forsterkeren. Der strømmen kobles til står det 12V2A. Altså 12 volt og 2 ampere. Gang de sammen og du får 24 watt.

Hvordan du kobler de til batteriet kommer an poå batteriet. Krokodilleklemmer er en mulighet. Hvis det er vanlig mc-batteri så har vel de bolt og mutter. Da er det bedre med ringkabelsko.

For sikkerhetsskyld bør du også ha en 2A sikring koblet så nære batteriet som mulig.

Hvordan fikser jeg dette da? :p Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Tusen takk! Som du sikkert forstår har jeg jo ganske så lite kunnskap innenfor dette, men prøver å lære meg litt nå :)

Kommer dette til å trekke strøm når det er "av"?

Fra + på batteriet til ene ledningen på sikringen. Den andre ledningen på sikringen går til + på strømpluggen.

Fra - på batteriet til - på strømpluggen.

Sikringsholder og sikring får du hos bl.a. biltema.

Og er det denne her jeg er ute etter? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-35873/ - med sikring, selvsagt.

Det er vel disse du mente jeg skulle brukte til å koble dem til batteriet?

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Ringkabelsko-44025/

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Sikringsholderen og kabelskoene du linker til burde fungere ja. Pass på å få riktig fysisk størrelse på sikringen. Det er to forskjellige størrelser på de glassikringene.

Om forsterkeren vil trekke strøm når den er av kommer helt an på forsterkeren. Jeg vil tippe bryteren på forsterkeren kutter strømmen fullstendig. Uansett så er det mulig å sjekke med et multimeter.

Lenke til kommentar

Du kobler helt likt som på den andre forsterkeren. Står ikke noe om strømtrekket men jeg tipper forsterkeren er nermere 2x7 watt enn 2x75 watt.

Den første linken er kun diskanter og vil gi ganske ubrukelig lyd alene. De andre skal fungere men du bør ha de montert i en form for kasse eller kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...