Truls 3VGS Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei! Jeg tenker å skrive om Arn-triologien i særemnet mitt i 3 VGS. Jeg har lest bøkene én gang tidligere og vet derfor at det finnes en rekke problemstillinger man potensielt kan skrive om. Allikevel har jeg ikke funnet "den ene". Jeg muligens tenkt å skrive om i hvilken grad Arn er klassisk helt sett i forhold til 90-tallslitteratur, eller vurdere hvorvidt Arn er en realistisk karakter. Kanskje også hvorvidt Arn oppfyller det "klassiske" heltebilde. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Om noen har tips andre problemstillinger som kan være interessant å forske på i disse bøkene hadde jeg blitt kjempeglad, for som sagt er jeg ikke veldig fornøyd med det jeg hittil har kommet frem til. Mvh Truls 3MK Elvebakken VGS Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) "I hvilken grad Arn er klassisk helt sett i forhold til 90-tallslitteratur?" Denne problemstillingen er alt for vag. Hvordan har du tenkt til å gå fram for å finne ut i hvilken grad Arn er en klassisk helt i forhold til all litteratur innen det gitte tiåret rent praktisk? Det er noen åpenbare problem du vil støte på som for eksempel hvordan definerer du klassisk helt i 90-tallslitteratur? Hvis du skal skrive en komparativ analyse av Arn som klassisk helt, ville jeg sammenlignet med én annen helt og ikke potensielt millioner av helter fra x antall bøker fra et helt tiår. "Hvorvidt Arn er en realistisk karakter?" Igjen er det definisjonsspørsmålet som er viktig her. Hva er en realitisk karakter? Snakker vi om historisk korrekt, emosjonelt realistisk eller hva har du tenkt til å legge vekt på? Uansett er dette vanskelig å finne svar på fordi det er få historiske kilder som vil gi deg hverdagen til en tempelridder. "Hvorvidt Arn oppfyller det "klassiske" heltebilde" Dette syntes jeg er ditt beste forslag. Dette er realistisk å klare å svare på i løpet av særemne. Om det blir en god oppgave avhenger av deg og hvordan du velger å vinkle oppgaven. Jeg håper at med "klassisk heltebilde" så mener du det høvelige idealet fra senmiddelalderen, men dette må du vurdere selv. Har du Harald som lærer? Endret 15. oktober 2013 av Dassen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå