Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bare noen internettsider fungerer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg får internett fra en studentby som igjen får nett fra NTNU. Av og til er det bare enkelte sider som det går an å logge seg på. For eksempel innsida.ntnu.no, teknofil.no, youtube og diskusjon.no og i tillegg spotify og torren fungerer. Jeg får ikke koblet meg opp til google, ntnu webmail itslearning eller wikipedia, og ikke de fleste andre nettsider heller.

Hva kan problemet være? Det står at DNS server ikke svarer, og forrige gang ble det bra igjen neste dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal sies at jeg svært ofte benytter NTNUs DNS-tjenere, og jeg har ikke merket noe unormalt den siste tiden. Det kan være lokale problemer, enten på din PC - eller eventuelt på routeren din om du benytter egen router. IT-avdelingen gjennomfører tidvis oppgraderinger som kan medføre ustabilitet eller nedetid, men jeg kan ikke se at det har vært noe slikt de siste dagene.

Orakeltjenesten er kontaktpunkt for slike henvendelser (og de fleste andre vedrørende IT-systemer), så de vil nok også ha oversikt over antall saker vedrørende DNS den siste tiden.

Lenke til kommentar

Det ser ut som det var rutern som var problemet, når jeg kobler direkte til veggen så går det. Jeg trykte på diverse i rutermenyen, og trykte etterhvert på release ip eller noe sånt. Etter at jeg gjorde det prøvde jeg å fikse det igjen ved å trykke på renew, men det funket ikke.

Nå har jeg ikke nett i det hele tatt gjennom ruteren. Og når jeg går inn på setup på rutern står det at jeg må skrive inn en statisk ip, dns osv. Jeg prøvde å fylle inn med den infoen jeg fikk med ipconfig da jeg var direkte koblet til veggen, men jeg får at det er ugyldig mask eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Dynamisk eller automatisk. De fleste routere for privatmarkedet har denne muligheten, og nyere routere har det som standard. Hvis du ikke finner det, kan du prøve å resette innstillingene - enten ved å gjøre det fra kontrollpanelet, eller ved å trykke inn den fysiske reset-knappen med en penn eller annen tynn gjenstand.

Jeg kan legge til at du bør dobbelsjekke innstillingene med tanke på sikkerhet mens du er i gang med å styre. Ikke tillatt fjernadministrasjon om du ikke trenger det (og sett i så fall et godt passord), bruk WPA2 uten WPS dersom du har trådløs (husk også et godt passord og å endre nettverksnavnet (ESSID)), og deaktiver helst upnp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...