Plecto Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei. Jeg har lenge vært på tanken å pusse opp et rom i kjelleren, men kunnskapen strekker ikke godt nok til. Jeg la noen bilder som vedlegg. Vegger og gulv er mur (det ligger et vegg til vegg teppe oppå). Jeg har lyst på takess i taket, lekte ut veggene, isolere for så å legge tapet. På gulvet vil jeg ha parkett, men her er jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Det er kun to meter til taket så jeg har lyst å ofre så lite takhøyde som mulig, samtidig vil jeg gjerne isolere så mye som mulig. En mulighet er å legge parketten rett på gulvet over et parkettunderlag, men jeg vet ikke om det er noe isolasjon i dette? Et annet alternativ vil være å bygge opp gulvet, legge glava og sponplater, men dette vil være dyrere samt at jeg vil miste en del takhøyde. Varmekabler vil også være et alternativ, men jeg antar at dette er rimelig dyrt Jeg er også usikker på hvor mye veggene bør lektes ut, er det noe isolasjon å hente fra 50mm glava, eller bør det være tjukkere? Pris er det aller viktigste her så jeg vil gjerne ta så mange snarveier som mulig. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med de to vinduene i rommet. De er veldig små (fungerer ikke som rømningsvei), veldig gamle og ser helt fryktelig ute. Det er begrenset med lys som kommer inn, de fungerer mer som et irritasjonsmoment når man skal se film. Vil det være et alternativ å legge sponplater over de og heller heltapetsere alle vegger, eller vil det se fryktelig rart ut? Med min begrenset kunnskap fant jeg fort fram til noen produkter på maxbo og regnet ut at 50mm glava, parkett, lekter, sponplater (til vegger), takplater, tapet og parkettunderlag vil komme på litt over 6000kr. noe som høres veldig billig ut. Jeg vet det vil komme en del ekstra kostnader inn, men jeg vet ikke hvor mye dette vil komme på. Rommet er på 3,8x4m. Er det noen som kan gi meg noen tips? Jeg vil først og fremst komme fram til en totalpris så jeg vet om dette i det hele tatt er realistisk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Du trenger vel elektriker for å legge opp strømme? Ihvertfall når du skal lekte ut Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Det spørs vel hvor legitimt det skal være og om huset skal selges videre de neste 50 årene. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Du trenger en elektriker til å ta av seg det elektriske. Kanskje også en rørlegger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Det spørs vel hvor legitimt det skal være og om huset skal selges videre de neste 50 årene. Er jo det om han har ett hus å selge også da, ikke bare om det er lovlig... 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er vel ganske risikabelt å isolere kjellervegger? Murvegger slipper gjennom fuktighet, det blir lett dårlig lukt og mugg hvis man tetter igjen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er vel ganske risikabelt å isolere kjellervegger? Murvegger slipper gjennom fuktighet, det blir lett dårlig lukt og mugg hvis man tetter igjen.Må vel ha vortepapp eller tilsvarende mellom muren og isolasjonen så det ikke blir tett. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er jo det om han har ett hus å selge også da, ikke bare om det er lovlig... Ja, det er jo baksiden ved billige løsninger. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er jo det om han har ett hus å selge også da, ikke bare om det er lovlig... Ja, hvis man kløner det til med ufaglært elektrikerarbeid og har maks uflaks så huset brenner ned, da har man ikke noe hus å selge... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Man kan bli motløs av mindre: http://www.viivilla.no/Interior/loft-og-kjeller/7-ting-a-tenke-pa-nar-du-vil-innrede-kjellerrom-48110 Forbauset over at folk i det hele tatt innreder kjellerrom, hvis det er såå mye å tenke på. Det er faktisk et krav til nivå av dagslys i rommet.... Er dessuten normalt å skifte gamle vinduer, før de faller ut eller lignende. Hvis du dekker til vinduene innenfra, vil de likevel forfalle. I verste fall kan de falle ned og rotter og regn kan komme inn, noe som vil gjøre at huset blir dårlig vedlikeholdt. Det å eie noe fører alltid til bekymringer, så det beste hadde kanskje vært å rive ned et stort hus og sette opp ei lita hytte (Men det er kanskje foreldrene dine som er eiere av huset?) Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Dette rommet er det ikke noe problem å få fint, og det blir billig også - men, dersom du ønsker å isolere rommet, legge parkett osv., kommer det til å bli så dyrt at jeg tviler på at det kommer til være verdt det... Himling: Fjern det gamle og legg nye, vanlige takplater som man vanligvis bruker i dag. Dette bør gå helt fint og prisen er lett å regne seg frem til. Vegger: Jeg ville lagt fra meg tanken om etterisolering og kledning og heller pusset og malt alle veggene for å få det fint. Dette får du gjort veldig rimelig. Gulv: Her står du mer åpent. Enten legge nytt vegg-vegg-teppe eller fjerne det helt og bare bruke vanlig gulvteppe. Legger du gulv, kommer det til å bygge opp så mye at det merkes på takhøyden, og bare betonggulv kommer til å bli kaldt å gå på. Alternativt, selvsagt, kan du legge flis og eventuelt varmekabler, men dette blir en langt større utgift. Elektrisk: Det meste av elektrikerarbeidet kan du faktisk gjøre selv, tror jeg. Husker jeg rett, så har du lov til å legge alt av strekkrør og kabler selv, men det er ikke lov til å koble sammen kabler og stikk, sikringsboks osv. Å strekke kabler kan ta lang tid, og elektrikere tar timesbetalt... Og det er vel ikke nødvendig med skjultanlegg i dette rommet, men en del kan jo skjules i taket. Så kan du jo også prøve å lage deg noen akustiske paneler for å ha på veggene. Det kan bli veldig tøft og samtidig forbedre lyden i rommet (filmrom?) betraktelig. Sleng på noe kul belysning og vips... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå