Gå til innhold

Gode vtips for selvstudium innen IT?


Zenmaster

Anbefalte innlegg

Jeg er en godt voksen kar som tenker på å videreutdanne meg litt på egenhånd. Jeg ser jo at det er ett hav av info på nett og har også lest noen tråder i dette forumet.



Jeg har gått på IT-Akademiet back in the day og har sertifiseringer på Windows NT men det er jo steinalder nå... Jeg tok sertifiseringer etterpå på egenhånd og fant ut at det var ganske enkelt men det kan jo ha endret seg..



Så mitt spørsmål er: Jeg vil gjerne ha en mer it relatert jobb..gjerne i kombinasjon med det jeg driver med i dag som er telekommunikasjon. Hvilke sertifiseringer er bra og få med seg da som gir bang for the buck? Og hvor finner jeg de beste og billigste bøkene og gjerne andre hjelpsomme linker.



Jeg vurderer også selvstudium til Cisco og Citrix sertifiseringer etterhvert men regner med at det lønner seg å starte med noen Microsoft sertifiseringer? Og er dette sertifiseringer som går ann å ta greit på egenhånd for folk som er normalt utstyrt med iq men som ikke har lang utdanning i bunn.


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Zenmaster,

 

Jobber til daglig med utleie av IT konsulenter, og ser hele tiden viktigheten av sertifiseringer, så riktig av deg å tenke som du gjør.

 

Når det gjelder hvilke sertifiseringer du skal ta så avhenger det av hvilke planer og mål du har med videre karrière. Ønsker du å jobbe med drift? Nettverk? Ønsker du å spesialisere deg innenfor et område, eller ønsker du å bli mer en "potet" som kan jobbe med flere ting? Jeg ser du nevner Microsoft, Citrix og Cisco, så skjønner at det ikke er en utvikler eller programmerer du er, eller ønsker å bli.

 

Når det gjelder Microsoft sertifiseringer så vil jeg anbefale deg å starte med:

  • 70-410 Installing and Configuring Windows Server 2012
  • 70-411 Administering Windows Server 2012
  • 70-412 Configuring Advanced Windows Server 2012 Services
  • 70-413 Designing and Implementing a Server Infrastructure
  • 70-414 Implementing an Advanced Server Infrastructure

Ved å fullføre nevnte sertisieringer vil du få en MSCE innen Server Infrastructure.

Ved å fullføre de tre første så vil du få tittelen MSCA.

Bøkene kjøper du på nett, og du finner de rette bøkene ved å søke på ID'ene (70-410 osv).

 

Hvis du ønsker å spesialisere deg innenfor et fag eller teknologi så kan jeg nevne at det er skrikende mangel og etterspørsel etter SharePoint konsulenter, men hvor lenge det vil vare er vanskelig å vite...

 

Ønsker du å jobbe med nettverk er min klare anbefaling at du tar en CCNA innen Routing og Switching. Videre er det naturlig å ta en CCNP, gjerne det også innen Routing og Switching først, så kan du evt senere spesialisere deg innen Sikkerhet, Datasenter, eller noe annet som interesserer deg. Når du har en CCNP så vil du få deg jobb, og da er det riktigere å spesialisere seg når du ser hva du vil jobbe med.

Link for gratis online trening for å kunne ta en CCNA: http://INE.COM

 

Når det gjelder Citrix sertifiseringer, CCA-AD, CCP-AD, CCE-AD så anbefaler jeg deg å lese mer om disse på vedlagt link: http://training.citrix.com/cms/education/certification/

 

Håper dette var til hjelp for deg, og lykke til med utdanning/selvstudium!

 

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer informasjon.

 

Med hilsen

 

Ola Simensen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...