Gå til innhold

? Playstation 4 bygges av ubetalte studenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres helt normalt ut. På vår studieretning (høgskolen) måtte vi også ha utplassering hos en bedrift i 5 uker og måtte få godkjent en rapport, for å få lov til å skrive bacheloroppgaven. Vi hadde fulle arbeisdager uten å få betalt, og gjorde akkurat de samme arbeidsoppgavene som de fast ansatte.

 

Dette var en del av utdanningen som alle i klassen måtte gjennom for å få fullføre studiet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Høres helt normalt ut. På vår studieretning (høgskolen) måtte vi også ha utplassering hos en bedrift i 5 uker og måtte få godkjent en rapport, for å få lov til å skrive bacheloroppgaven. Vi hadde fulle arbeisdager uten å få betalt, og gjorde akkurat de samme arbeidsoppgavene som de fast ansatte.

 

Dette var en del av utdanningen som alle i klassen måtte gjennom for å få fullføre studiet.

Forskjellen her er vel at disse menneskene ikke bare jobber i 5 uker, men sikkert i flere år, og i tillegg jobber mye mer en åtte timer per dag.

Tror neppe de arbeidet I årevis uten lønn.

Ville gjort utdannelsen rimelig bortkastet for å si det slik.

 

Månedsvis, sikkert, også trolig det er en avtale her, dvs skole ledelsen får en kickback for å skaffe billig arbeidskraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres helt normalt ut. På vår studieretning (høgskolen) måtte vi også ha utplassering hos en bedrift i 5 uker og måtte få godkjent en rapport, for å få lov til å skrive bacheloroppgaven. Vi hadde fulle arbeisdager uten å få betalt, og gjorde akkurat de samme arbeidsoppgavene som de fast ansatte.

 

Dette var en del av utdanningen som alle i klassen måtte gjennom for å få fullføre studiet.

 

Tipper du ikke ble satt til en jobb tilsvarende det å sitte i kassa på Rimi? Det er nemlig det artikkelen her beskriver. Sammenligningen din er mao ikke spesielt relevant.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er noe alvorlig galt i utdannelsessystemet i Taiwan hvis man blir tvunget til å jobbe hos én spesiell aktør. Tipper skoleledelsen får betalt da... (gjør ikke saken spesielt mye bedre)

At man må ha en yrkesrelativ praksisplass i studietiden er jeg veldig tilhenger av, men det bør være mulig for studenten å velge arbeidsgiver selv. Jeg "jobbet" for et selskap i 5 mnd mens jeg skrev masteroppgave, og fikk ikke betalt for det. På den positive siden slapp jeg å møte en eneste foreleser :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Høres helt normalt ut. På vår studieretning (høgskolen) måtte vi også ha utplassering hos en bedrift i 5 uker og måtte få godkjent en rapport, for å få lov til å skrive bacheloroppgaven. Vi hadde fulle arbeisdager uten å få betalt, og gjorde akkurat de samme arbeidsoppgavene som de fast ansatte.

 

Dette var en del av utdanningen som alle i klassen måtte gjennom for å få fullføre studiet.

 

Tipper du ikke ble satt til en jobb tilsvarende det å sitte i kassa på Rimi? Det er nemlig det artikkelen her beskriver. Sammenligningen din er mao ikke spesielt relevant.

Tviler på det urelevante arbeidet beskrevet i artikkelen gjelder alle studentene.

 

Jeg var heldig og fikk jobber som var relevante ja, var selfølgelig en del urelevant arbeid (som gulvvasking, rydding etc.). Men det var andre i klassen som var uheldige og ble satt til å laminere og henge opp papirer i to uker på et lager.

Lenke til kommentar

Tviler på det urelevante arbeidet beskrevet i artikkelen gjelder alle studentene.

 

Jeg var heldig og fikk jobber som var relevante ja, var selfølgelig en del urelevant arbeid (som gulvvasking, rydding etc.). Men det var andre i klassen som var uheldige og ble satt til å laminere og henge opp papirer i to uker på et lager.

Tipper du er enig i at det irrelevante arbeidet er ren utnytting av studentene? Som er poenget med artikkelen?

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste av oss nordmenn hadde vurdert selvmord etter 1-2 dager på en slik fabrikk

 

Eh... vi har det nok bedre enn dem her i Norge, men nå overdriver du nok en smule ;)

 

Tipper det bare ville vært gøy for en gjennomsnittlig lat nordmann å jobbe en uke under slike forhold. Folk sliter seg jo ut frivillig som en kuriositet...

Lenke til kommentar

Ikke glem at det alltid er minst to sider av en sak. Ja, de studentene må jobbe uten lønn, men er det virkelig noen som tror de ikke visste om det da de søkte på studiene i første omgang? Glem heller ikke at de er vanlige folk som meg og deg, så man skal ikke se bort ifra at de muligens kan få et bra tilbud på PS4en de pakker som belønning. Det er jo bare en teori, så klart. Men uansett, jeg nekter å tro det er så vanvittig dystert som noen tydeligvis mener.

 

Skulle man tro alt man leser er har det vært full krig i hele Afrika i mange tiår, man blir drept i løpet av fem minutter om man går utendørs om natten i en storby (selv her i Norge), og 90% av alle barn i vesten bruker all fritiden på å finne ut nye måter å skade seg selv på. Sannheten er selvsagt en helt annen. Afrika er et stort kontinent, og selv mange land der som er herjet av borgerkrig osv er stort sett fredelige de fleste steder (om det er full krig i Finnmark er det neppe noen i Oslo som merker noe som helst.) Storbyer er trygge nok om natten om man prøver å unngå bråk, og barn i dag gjør ingenting vi godt voksne ikke gjorde da vi var barn, og det ble da folk av oss etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...