Deksel Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei. I juli fullførte jeg endelig videregående i en alder av 21 år, og fikk studiekompetanse.. Grunnen til at jeg har brukt 5 år på å fullføre er fordi jeg sliter med sosial angst. Men nå sitter jeg her flere måneder senere med null inntekt. Kom ikke inn på høgskolen jeg ville, og det er nok heller ingen mulighet for at jeg kommer inn der i fremtiden heller.. Så nå sliter jeg også veldig med å finne ut hva det skal bli av meg.. Har nå gjort ingen verdens ting siden jeg sluttet på skolen, og sånt blir man jo ikke rik av.. Har søkt alt av jobber jeg er kvalifisert til på NAV.no, men har ikke fått noen tilbakemeldinger på søknadene mine.. Denne sosiale angsten blir heller ikke bedre, og nå som jeg aldri er ute av huset blir jeg også bare mer og mer deprimert. På grunn av mine sosiale vansker klarer jeg ikke å få rundt å levere åpne søknader, og jeg kan egentlig ikke se for meg at jeg fikser en jobb sånn som min psykiske helse er nå. Har også en samboer i fulltidsarbeid og jeg føler det er urettferdig at jeg ikke bidrar økonomisk. Jeg vasker hos hans jobb noen ganger i måneden, så har kanskje en inntekt på 1000 - 2000 kr. Men jeg føler at samboeren min ikke syns det er nok, og at han irriterer seg over at jeg ikke går rundt med søknader.. Han vet hvordan ting er med meg psykisk, men jeg tror ikke han skjønner hvor alvorlig det er.. Jeg lurer ofte på om jeg noen gang kommer til å bli kvit angsten og depresjonene mine.. Føler også at dette går utover mitt forhold til min samboer.. Ser egentlig mørkt på alt.. Penger, skole, jobb, framtid osv, huff.. Men hvordan skal jeg egentlig få inntekt når tanken på å omgås med ukjente mennesker skremmer livet av meg? Hva skal jeg gjøre? Skal jeg søke meg ufør? Det er jo ikke sånn at jeg aldri har lyst til å jobbe.. Vil jo jobbe en gang, men jeg tror ikke jeg klarer det nå.. Og tanken på et jobbintervju skremmer meg enda mer enn en jobb.. NAV ringte meg for noen måneder siden og sa at jeg ikke hadde krav på noen hjelp fra dem.. Så hva gjør man da? Vet det er lett for folk å si at sosial angst bare er tull og at det ikke er så ille, men det er det.. Noen som har noen råd? Lenke til kommentar
Deksel Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Innså først etter at jeg postet den at jeg ikke er en fattig STUDENT.. Bare fattig, hehe Lenke til kommentar
MrArbeidsledig Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 sikker på at du ikke har rett på noe? jeg gikk til legen, fikk attest på at jeg var psykisk syk og får nå 13 000,- utbetalt i måneden Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 sikker på at du ikke har rett på noe? jeg gikk til legen, fikk attest på at jeg var psykisk syk og får nå 13 000,- utbetalt i måneden Det der tar jeg med en klype salt. Så lett er det ikke. Til TS, du har rett på sosialhjelp, i hvertfall. Muligens ikke fullt livsoppholdsbeløp da du er samboer, men noe er jeg sikker på at du har krav på. Som det så fint står i sosialloven, eller Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen: § 1. Lovens formål Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Loven skal bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer. og ikke minst: § 18. Stønad til livsopphold De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad. Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen. Departementet kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået. Satsene ("stønadsnivået") varierer jo fra kommune til kommune.. Anonymous poster hash: c30e0...57a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå