Gå til innhold

Skal på jordomreise sommeren 2014. Tips?

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Hei :)

Jeg og en kompis skal på jordomreise sommeren 2014. Noen som har et par destinasjoner de vil anbefale? Eller kanskje attraksjoner/aktiviteter? Vi tenkte og holde oss i Asia for det meste. Kanskje en tur innom Rio de Janeiro.

Jeg har sitt litt på denne: http://travels.kilroy.no/flybilletter/jorden-rundt/same-same-but-different

Noen tanken om denne turen? Tokyo har jeg veldig lyst å få inn en plass, men er redd det kanskje blir litt dyrt. Plasser dere ville foretrukket istedet? Jeg er åpen for forslag.

Vi vil prøve å holde prisen for flybillettene under 15.000.

Endret av Slettet-PJ426FqLv6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15000 inkludert flybilletter når dere ser på flybilletter som alene koster 12500? Her føler jeg at en liten realitetsorientering er på sin plass, men det er mulig jeg har oppfattet noe feil. Innen du har ordnet noen visum der er reisekassa tom.

Jeg har pleid å ligge på rundt 10000 kroner i måneden over tid når jeg backpacker - noen områder er billigere enn andre, men det ender gjerne med at det der ryker litt mer (f.eks. er India billig, men slitsomt, og en ender gjerne opp med en natt eller tre på et bra hotell fra tid til annen for å avreagere.

Hvis budsjettet er og blir 15000 ville jeg justert ambisjonene. For eksempel flybillett til et område i Asia, så en billett med Air Asia e.lign. til et annet område, for så å fly hjem. Kombiner dette med en del lokale busser og tog, så burde det være gode muligheter for å oppleve mye uten å ha svidd hele budsjettet på flybilletter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Det er kun prisen på flybillettene vi vil holde under 15000. Vi har spart opp ca 40.000 hver for selve turen.

Lenke til kommentar

Da stiller det seg jo mildt sagt ganske annerledes. Hvor lenge har dere planer om å reise? Helt generelt ville jeg anbefale å prøve å ha ganske god tid på et relativt begrenset antall steder heller enn å fare tynt over et stort antall steder.

Mer spesifikt: å reise over land gir helt andre opplevelser enn å fly. I India ville jeg anbefale en tur nord, gjerne helt opp i Himalaya enten i India (Kashmir) eller Nepal. Men dette krever nødvendigvis litt tid. India og Kina er land det er morsomt å krysse med tog.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

40 dager pluss minus. Kommer litt an på når vi blir ferdig med eksamen og når vi starter opp igjen etter sommeren.

Tog har jeg ikke tenkte så mye på. Ei heller India. Men via Kilroy kan man vel mikse litt selv med destinasjoner. Tror du vi får tid til India?

Hva med å begynne i Bangkok og ta tog nedover mot Kuala Lampur/Singapore? Har veldig lyst å oppleve de landene.

Lenke til kommentar

40 dager er snaut til å oppleve mer enn 4-5 byer. Vi du oppleve litt utafor de store stedene ville jeg nok satt av mye mer tid. Tar fort et par reisedager hvis du drar utenfor allfarvei.

Eller holde deg innenfor et relativt lite geografisk område.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

40 dager er det jeg vet vi får tid til. Mulig vi kan få 50-60 dager, altså en normal sommerferie for studenter, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Blir ikke 40 dager ekstremt lite tid? Selv for Sørøst-Asia alene kan 40 dager være i snaueste laget, og da blir det lite tid til over til f.eks Japan, som fortjener flere uker. Ville også vært synd å betale tusenvis av kroner for billetter til Rio hvis dere ikke har mulighet til å se resten av Brasil/Sør-Amerika. Dere risikerer fort å sitte igjen med en følelse at dere har fått sett en brøkdel av destinasjonene, noe som er ufattelig kjipt hvis dere først har brukt opp sparepengene deres. Ville personlig tatt utgangspunkt i ett av stedene, og spart resten til en fremtidig tur.

Hva med å bestille billett til f.eks Hanoi/Saigon, med retur fra f.eks Bangkok eller Singapore? Dette er selvfølgelig bare et eksempel. Å reise rundt i disse landene med Buss eller Taxi er spennende, latterlig billig, og ekstremt lett, da det er et flust av reiseselskaper i samtlige av de store byene som arrangerer bussturer til en rekke interessante land og byer. Det er med andre ord bare å finne frem et kart og se hva som ser interessant ut.

Prisene på disse er selvfølgelig avhengig av komfort. Saigon - Siem Reap, for eksempel, koster alt fra 4 - 14$, avhengig av standard og når på døgnet du reiser. Latterlig billig, med andre ord.

Lenke til kommentar

Ser ut som en fin liste utgangspunkter for den ruten fra Killroy, men kun om man reiser den om vinteren. Skal ma ta den ruten når det er sommer i Norge blir det helt feil. I Doha er det farlig varmt og man må holde seg innendørs, i Melbourne er det vinter og i sørøst-asia er det stort sett regntid. Bali og KL er vel de eneste av destinasjonene hvor man ikke bommer for mye på sesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...