Gå til innhold

DAC/AMP til Philips Fidelio X1


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle anskaffe meg en DAC/AMP til mitt Fidelio X1 headset. Mitt nåværende hovedkort har et helt greit internt lydkort, men føler ikke jeg får utnyttet headsettet til det fulle. Ser da etter desktop amp/dac der portabilitet ikke er så viktig, men behøver ikke en klump på 15cm i alle retninger på bordet. Prisklasse er maks 1500 kroner og ser helst at den ikke når det uten grunn. Vant nylig gavekort på 500 hos komplett under en turnering på et lokalt lan og har tittet litt på Fiio E17 og Fiio E10. Sistnevnte ligger også ute som demovare til 650 kroner, noe som betyr veldig lite penger ut for min del, men med dårligere lydkvalitet en E17. Tittet også på µDac2 som ser ut til å havne rundt E10. Her igjen blir jo faktisk prisforskjell mellom µDac2 og E17 for min del lik null.

 

Det jeg lurer på da er pris/kvalitet mellom E17, E10, µDac2 og andre DAC/AMP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiio sine er generelt av ganske ålreit kvalitet. Dersom du vil holde deg til komplett med 1.500,- gå for enten: E17 eller e7+e9. E7 er en portabel dac/amp med lite å by på i amp-fronten hvis du har smartphone/portabel avspiller av litt høyere kvalitet, men ålreit ellers. DAC'en er derimot god, og med E9 som en stasjonære amp som du docker E7 i for å bruke ampen i e9 og dacen i e7 så har du en god kombo. Evt E17 for alle jobber, men kan være stor å dra med seg rundt. udac havner ikke rundt e10, den er mer rettet mot e7 i kvalitet.

MEN! Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt kablene for gavekortet, altså en god usb-kabel/optisk som ikke dør bare du ser på den (face it; optiske, coax og usb-kabler er priset etter byggekvalitet, da digitale signaler enten er der eller ikke. Det er vanskelig å få kvalitetsforskjell på enere og nuller, gitt...), og et par gode rca-kabler. Deretter så hadde jeg gått på intrawebben, klikket meg inn på http://schiit.com/products/asgard-2 og sjekket ut den badboy'en der. Rundt 1.500,- rent for forsterkeren. Ren forsterker. Deretter sparer du opp penger eller ønsker deg denne badboy'en her: http://schiit.com/products/bifrost til jul eller bursdag. Det er ihvertfall det jeg skal bruke på mine inkommende Denon AHD-7100: http://www.hifiklubben.no/Products/denon-ah-d7100-hodetelefon-47808/

 

Etter det så håper jeg du skal bruke det her med CD'er? Det er ganske mye bedre lyd i det, så værsåsnill? I det minste et Wimp HiFi-abonnement :D

Lenke til kommentar

Etter hva jeg skjønner har µDac2 6 ohm utgangsmotstand, noe som kan være problematisk med dine 30 ohm hodetelefoner.

 

 

WHY DOES OUTPUT IMPEDANCE MATTER? It matters for at least three reasons:

The greater the output impedance the greater the voltage drop with lower impedance loads. This drop can be large to enough to prevent driving low impedance headphones to sufficiently loud levels. A real world example is the Behringer UCA202 with a 50 ohm output impedance. It struggles with some 16 - 32 ohm headphones.

 

Headphone impedance changes with frequency. If the output impedance is much above zero this means the voltage delivered to the headphones will also change with frequency. The greater the output impedance, the greater the frequency response deviations. Different headphones will interact in different, and typically unpredictable, ways with the source. Sometimes these variations can be large and plainly audible.

 

As output impedance increases electrical damping is reduced. The bass performance of the headphones, as designed by the manufacture, may be audibly compromised if there’s insufficient damping. The bass might become more “boomy” and less controlled. The transient response becomes worse and the deep bass performance is compromised (the headphones will roll off sooner at low frequencies). A few, such as those who like a very warm “tube like” sound, might enjoy this sort of under damped bass. But it’s almost always less accurate compared to using a low impedance source.

 

THE 1/8th RULE: To minimize all three of the above problems, it’s only necessary to keep the output impedance less than 1/8th the headphone impedance. Or, put another way, just divide the headphone impedance by 8 to get the maximum output impedance without potential audible degradation.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...