Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavtale og feriepenger

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk i dag mitt første jobbtilbud (som jeg er interessert i å takke ja til), og har et spørsmål om et punkt i arbeidsavtalen om feriepenger.

Feriepenger regnes av årslønn ekskl. feriepenger. Avtalefestede feriepenger utover ferielovens 10,2% inngår ikke i feriepengegrunnlaget.

Første setning betyr vel at jeg ikke får feriepenger av feriepenger, noe som virker greit nok. Men andre setning nevner "Avtalefestede feriepenger utover ferielovens 10,2%", noe jeg ikke finner noe om andre steder i avtalen enn under akkurat dette punktet. Er dette noe de har tatt med i tilfelle man har en slik avtale? Burde ikke dette vært spesifisert andre steder i avtalen?

Og et lite spørsmål til som nok har mere med økonomi å gjøre: Om man blir tilbudt en årslønn på f.eks NOK 600 000 er vel dette inkludert 10,2% feriepenger?

Anonymous poster hash: a8a2d...e3c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Med forbehold om at ting kan ha endret seg de siste tre årene:

"Avtalefestede feriepenger" viser til tariffavtale. Hvis firmaet er bundet av tariffavtale så er feriepengesatsen 12%. Hvis så er tilfelle så kan ikke arbeidsgiver sette satsen ned til 10,2%. Når det gjelder årslønn så er det normalt sett uten feriepenger.

Lenke til kommentar

Årslønna oppgis som regel uten feriepenger, men vær obs på at denne ikke tar høyde for ferie.

Det vil si, om du har en årslønn på 600.000 får du en månedslønn på 600.000 / 12 = 50.000.

Når du tar ut ferie får du ikke lønn, men feriepenger.

Tenkte bare å presisere det, da noen forventer at man - med ca 1 måneds ferie i løpet av året - skulle hatt en månedslønn på 600.000/11 = omtrent 54.500.

Dette stemmer (normalt sett) ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Avtalefestede feriepenger" viser til tariffavtale. Hvis firmaet er bundet av tariffavtale så er feriepengesatsen 12%. Hvis så er tilfelle så kan ikke arbeidsgiver sette satsen ned til 10,2%. Når det gjelder årslønn så er det normalt sett uten feriepenger.

Det som menes med punktet er at de 1,8% "ekstra" feriepenger, utover de 10,2% som er ihht ferieloven, heller ikke inngår i feriepengegrunnlaget for neste år, noe som strengt tatt burde vært nokså selvsagt, men altså her er presisert skriftlig.

Jeg er ikke helt enig i at årslønn "normalt sett er uten feriepenger", jeg er mer enig med RVF. 10,2% feriepenger for fire ukers ferie, eller 12% for 5 uker, tilsvarer omtrent månedslønna for den 12. måneden, sånn at om årslønna er regnet som "månedslønn i 12mnd" eller "månedslønn i 11mnd+feriepenger i 1mnd" blir det samme resultat. (månedslønnene i de to eksemplene blir ikke helt like, men på årsbasis blir det likt..)

Se også svaret fra Arbeidstilsynet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...