Lami Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hei! Nå har det seg slik at jeg har kjøpt en VPS. Jeg orker ikke å vente på hjelp fra support, og søker hjelper her. Har seg slik at jeg har brukt PuTTY til å komme meg på serveren som kjører Ubuntu. Nå har det seg slik at jeg vil ha ubuntu-desktop + GNOME installert. Etter det ønsker jeg å kjøre et Windows program. Kan noen hjelpe meg med dette!? Trenger hjelp sånn asap. PM meg! Tusen takk! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Det kommer neppe til å fungere særlig godt. Du får ikke over hele desktopen din (for høy latency). Dersom du bare skal herje på med enkle X-programmer kan putty X-forwarde. Vil du ha en slik Ubuntu får du installere lokalt. Hvorfor duger ikke terminalen? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Høy latency? Tror du det? VPS ansvarlig sa personlig jeg skulle installere ubuntu desktop og GNOME. Hvordan forwarder jeg? Må jeg ha min maskin på for at X program som er forwardet skal fungere på VPSen da? Nå kjører serveren Ubuntu. Eneste jeg bruker er putty. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få installert det vps fyren sa og få lastet ned windows programmet jeg vil ha på VPSen. Edit: det jeg ble fortalt var: 2. Have somebody install ubuntu-desktop + GNOME + VNCServer for you. 3. Have them go to Ubuntu Software Centre over VNC and run Hitleap Viewer (progammet jeg skal ha installert) for you. Trenger hjelp med dette. Endret 14. oktober 2013 av Lami Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1298342134 Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Om du vil at programmet skal kjøre på server når du ikke er logget på kan du se på denne Ubuntu guiden https://help.ubuntu.com/community/VNC. Om du bare vil kjøre et program på servern av og til og vil få det opp grafisk på din pc (antar at du kjører windows) kan du ta en titt på denne guiden http://www.math.umn.edu/systems_guide/putty_xwin32.html. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Du kjører ikke ubuntu server med desktop vell? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Kan noen hjelpe meg over TeamViewer eller noe? Vær så snill. Jeg har ikke desktop atm tror jeg? Jeg kan liksom ikke se skrivebordet til VPSen. Bruker putty. Jeg vil sette opp det jeg skrev over, vet ikke om desktop er inkludert der men. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Åååh, jeg får ikke til det x forwarding with putty! Jeg har fulgt alt. Jeg har gjort alt riktig tror jeg, men når jeg starter xmining og så loader putty hvor X11 er enabled med localhost:0.0 som X display location får jeg opp i putty når jeg f.eks skriver inn firefox: Using username "root". [email protected]'s password: Welcome to Ubuntu 12.04 LTS (GNU/Linux 2.6.32-042stab079.5 x86_64) * Documentation: https://help.ubuntu.com/ Last login: Tue Oct 15 18:54:51 2013 from 123.n0.bofiber.no root@simen:~# firefox -bash: firefox: command not found root@simen:~# Hva gjør jeg galt! EDIT: Nå fikk jeg til å installere GNOME desktop! Endret 15. oktober 2013 av Lami Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Nok et "penger raskt" konsept: "HitLeap is a Traffic Exchange, also known as an autohits service", eller pyramidespill om du vil. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Poenget er...? Men okay. Jeg følger denne guiden folkens: http://myhosting.com/kb/index.php?/article/AA-04693/0/Ubuntu-VPS-Desktop-GNOME-Installation-and-VNC.html Så er jeg kommet der: # Add the following lines to the file: VNCSERVERS="1:vncuser"VNCSERVERARGS[1]="-geometry 1024x768" # Since we'll want the VNC server to start on boot, we'll need to create a service for it. In these next steps we'll be creating a service script for this purpose. Simply copy and paste the code below into the file touch /etc/init.d/vncserverchmod +x /etc/init.d/vncservernano /etc/init.d/vncserver Og det ser slik ut: Vet ikke om jeg har gjort riktig men, hvordan kommer jeg vekk fra dette vinduet nå, hahaha? Vil tilbake til terminalen og ikke filen. Skjønner ingenting. Endret 15. oktober 2013 av Lami Lenke til kommentar
radivx Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Hva er den planen? Kjøre et Windows program med Wine? Eller misforstår jeg? Hvilket program er det du skal få kjørt? (kan være det finnes smarte måter pr. program å løse det på). I forhold til kontroll av Nano: ^ betyr Control, Så ^O for å lagre og ^X for å avslutte. Endret 15. oktober 2013 av radivx Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Planen er å installere VNC da så jeg får styrt VPSen fra Windows PCen min.Deretter få installert og kjørt et Windows program enten det er med Wine eller annen måte. Skal kjøre HitLeap Viewer.msi Hvordan gjør jeg det? Jeg trykket Shift og ^^ og så ^O så skjer det jo ingenting.. hahaha omg dette var sinnsykt stress Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Kan du ikke bare installere windows server på den da? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Planen er å installere VNC da så jeg får styrt VPSen fra Windows PCen min. Deretter få installert og kjørt et Windows program enten det er med Wine eller annen måte. Skal kjøre HitLeap Viewer.msi Hvordan gjør jeg det? Jeg trykket Shift og ^^ og så ^O så skjer det jo ingenting.. hahaha omg dette var sinnsykt stress Bare Ctrl+o og Ctrl+x , altså trykk control alle steder det står ^ Pondus har et poeng, høres lettere ut med en Windows VPS. Edit: Hvis du leser på HitLeap sin side så står det følgende: At the moment, Linux and Mac users can only run the application through VirtualBox. We are also planning to introduce a better way to run the application under Linux and Mac in the near future. Kan heller ikke finne noe info på WineHQ om dette programmet. Så tror du har bedre sjans med å skaffe deg en Windows VPS fra f.eks. Webhuset. Endret 15. oktober 2013 av radivx Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Fikk til nå! Så er jeg kommet til steget: # After we've generated the configuration file, we must edit it so that GNOME is loaded when we connect nano ~/.vnc/xstartup # Edit the file or replace its contents so that they look like the code below and save #!/bin/sh# Uncomment the following two lines for normal desktop:unset SESSION_MANAGER# exec /etc/X11/xinit/xinitrcgnome-session --session=gnome-classic & [ -x /etc/vnc/xstartup ] && exec /etc/vnc/xstartup[ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresourcesxsetroot -solid greyvncconfig -iconic &x-terminal-emulator -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" &# x-window-manager & Når jeg skal lagre må jeg skrive inn filnavn. Jeg har prøvd /etc/vnc/xstartup som filnavn men får opp error at det ikke finnes noe slikt direktiv? Ja får vel bryte kontrakten og gå for Windows VPS hvis ingen her kan hjelpe meg gjennom teamviwer eller noe.. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Litt av poenget er kanskje at Ubuntu er gratis, mens det i utgangspunktet kreves lisens for Windows. Men er formålet kun å kjøre et Windows-program, så er ikke Ubuntu en veldig god løsning selv om man muligens vil få det til å fungere ok. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Fikk til nå! Så er jeg kommet til steget: # After we've generated the configuration file, we must edit it so that GNOME is loaded when we connect nano ~/.vnc/xstartup # Edit the file or replace its contents so that they look like the code below and save #!/bin/sh # Uncomment the following two lines for normal desktop: unset SESSION_MANAGER # exec /etc/X11/xinit/xinitrc gnome-session --session=gnome-classic & [ -x /etc/vnc/xstartup ] && exec /etc/vnc/xstartup [ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresources xsetroot -solid grey vncconfig -iconic & x-terminal-emulator -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" & # x-window-manager & Når jeg skal lagre må jeg skrive inn filnavn. Jeg har prøvd /etc/vnc/xstartup som filnavn men får opp error at det ikke finnes noe slikt direktiv? Ja får vel bryte kontrakten og gå for Windows VPS hvis ingen her kan hjelpe meg gjennom teamviwer eller noe.. Som sagt tviler jeg sterkt på at du får programmet ditt til å kjøre. Men VNC burde da være rimelig bankers. Tipper du får feilen fordi /etc/vnc/ mappen ikke finnes... Lag den med "sudo mkdir /etc/vnc/" (dropp sudo om du allerede er root). Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Jeg fikk det faen til!! OMG! Jess! Men hvorfor ser jeg kun terminal. Jeg installert GNOME, er det ikke det desktop så jeg får sett skrivebord? Jeg må ha Ubuntu Desktop? Hvordan får jeg det? Skal jeg følge denne guiden? http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-with-windows Endret 15. oktober 2013 av Lami Lenke til kommentar
radivx Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Terminalen ser da veldig ut som gnome-terminal... Ser at flere rapporterer samme problem. Om du sjekker denne posten så lastes en annen session: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1903220 session: 2d-gnome i stedet for gnome-classic Prøv det! Lenke til kommentar
Lami Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Så det du skrev nå radivx lengre oppe. Må jeg bruke VirtualBox? Er det enda mer styr? Åh tror ikke jeg klarer det altså haha.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Hvis det eneste du skal gjøre er å installere software; hvorfor er du avhengig av desktop? Bare bruk terminalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå