Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

50 cc eller 125 cc?

aabbcc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs egentlig på behovet ditt,
f.eks om du har tilgang på en motorvei i nærheten,
om du skal kjøre langt innimellom osv.

Du kan jo også sette opp en liste med fordeler/ulemper,
noe ala.:

Moped

Fordeler:

Billig

Ulemper:

Går tregt
Kun sjåfør

Lett MC

Fordeler:

Går fortere enn moped
Plass til passasjer (Du kan f.eks plukke opp en klassekamerat / kompis på vei til skolen o.l.)
Kan kjøre på motorvei

Ulemper

Relativt dyrt

Lenke til kommentar

I mine øyne er moped bortkastede penger. Men det er forsåvidt lett MC lappen også hvis man bare har planer om å kjøre tohjuling i ett par år før man går over til bil.

Hvis du derimot har planer om å kjøre MC i ettertiden også så kan du like godt kline til med det samme.

Heldighvis så er jeg såpass oppe i åra at den gang jeg kjørte moped så gjorde dem faktisk 60-70km/t orginalt. Å suse rundt på en knallert i 45km/t er det absolutt siste jeg kunne tenkt meg å betalt penger for å få lov til.

Hvis du bare skal ha et fremkomstmiddel i to år før du tar billappen, så ta frem tråsykkelen og spar pengene til bil/bil lappen i stedet.

Moped er rett og slett bare drit kjedelig å kjøre og 45km/t i 80-sone er ikke morsomt i det hele tatt.

Så konklusjonen min er:

har du penger, så ta lett MC lappen og kjøp deg en lett MC. Har du kun penger til mopedførerbeviset og moped etc. så la heller vær mener jeg og spar pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv mener jeg at moped er et greit/ålreit kjøp. Hvorfor?

- Du får erfaring på veien

- Bedre forståelse av trafikk, noe som er en fordel før du tar førerkort på klasse B

- Kjøper du en relativt ny moped er det nesten ikke et økonomisk tap. Selv solgte jeg min moped for 18.000 kroner og betalte 22.000 for den ny. Da var den tre år gammel.

Ulempen er jo at det går alt for sakte. Bor du utenfor byene hvor fartsgrensene ofte er høyere en 70 km/t, er det ikke noe særlig.

Jeg syns det er verdt pengene, og kunne lett forsvart hvorfor jeg kjøpte meg moped :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Selv mener jeg at moped er et greit/ålreit kjøp. Hvorfor?

- Du får erfaring på veien

- Bedre forståelse av trafikk, noe som er en fordel før du tar førerkort på klasse B

- Kjøper du en relativt ny moped er det nesten ikke et økonomisk tap. Selv solgte jeg min moped for 18.000 kroner og betalte 22.000 for den ny. Da var den tre år gammel.

Ulempen er jo at det går alt for sakte. Bor du utenfor byene hvor fartsgrensene ofte er høyere en 70 km/t, er det ikke noe særlig.

Jeg syns det er verdt pengene, og kunne lett forsvart hvorfor jeg kjøpte meg moped :)

Joda, man får sikkert en dråpe erfaring, men det er HELT noe annet å ta et mopedkurs enn å kjøre opp på billappen. Mopedlappen kan hvem som helst med over 20 i IQ ta da det ikke er noe oppkjøring her. (Var vertfall ikke det før...)

Kjenenr to personer som gjorde så grove feil på mopedkurset at trafikkskolelæreren ikke klarte å la vær å flire. Men førerbeviset fikk dem! Når jeg fikk klasse B så kan jeg ikke huske at mopedkjøringen hadde hjulpet meg nevneverdig.

Det med økonomisk tap vet jeg egentlig ikek så mye om, men hvis man tar med forsikring, vedlikeholdsutgifter etc. med i prisen også, ved siden av hva mopedførerbeviset faktisk koster så blir det nok en del tusenlapper man kunne spart eller evt. brukt på lett MC lappen.

45km/t på en daff moped er like givende som å se maling tørke.

Men skal man bare ha et billig fremkomstmiddel til jobb og man passerer bomstasjon hver dag etc. så kan jeg godt forstå at noen velger å kjøpe en billig moped til ett par tusenlapper. Men for 10-20.000,- får man mange månedskort på bussen samt turer med taxi...

Sorry... men jeg er bare så antimoped som det går ann å bli.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...