Gå til innhold

For distribution bla bla

Anbefalte innlegg

Hei!

Mudern har nettopp kjøpt ny acer PC, og der fulgte det med en liten XP pro pakke hvor det står; "For distribution with a new ACER PC _only_"

Er dette bare noe tull de har skrevet, slik at jeg kan innstallere XP Pro på min toshiba laptop, eller er det noe i det? : P

På forhånd tack! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker fatters kjøpte seg en HP desktop for et par år siden. Da fikk han med "HP XP Home" el no sånt. Var en del tillegg for maskinen, inkludert drivere til ekstraknapper på stastatur og annet tull. Prøvde å installere på min egen daværende AMD 750mhz, funka dårlig..

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min maskin (for 3 år siden) fikk jeg 98 SE Edition, med på kjøpet og på den stod det

"For Distribution with new PCs only"

Den samme versjonen av Windows (samme CD-en) er blitt instalert på ca 20 andre maskiner til venner og folk i nabolaget og rundt omkring...

Det funket helt fint!

Om det er BARE Win XP som ligger på den CD-en så skal det ikke være noen problemer...

For å unngå feilmeldinger så bør du formatere harddisken før du installerer Win XP...

Og du skal ha FULL install og ikke noe oppgradering på ditt nåværende operativ system...

Som han Iperik sa det skader ikke å prøve... men husk å ta backup av alt du trenger og dereter formatere harddisken!

Lenke til kommentar

Det med CD-key-en har jeg glemt, siden 98 DE jeg snakte om har ingen problemer med det...

Men jeg er egentlig ikke sikker på hvordan det funker?

Blir det krasj bare når PC-en er koblet i nettverk?

For hvordan kan XP vite at det ligger den samme CD-key-en når 2 maskiner har ikke noe komunikasjon? (type nettverk, internet)

Lenke til kommentar

Huff, her var det mye feilinformasjon som var ute og gikk.

Acer leverer, til min kjennskap og erfaring, "bilder" av disken som den var når du kjøpte den. Alltså, når du "installerer" XP på en Acer med de medfølgenden cd-platene, så kopierer/legger den inn filene som var der når du kjøpte den, sånn som det er forklart i de cd-ene som du har. Produktnøkkelen er lagt inn fra før, og når du starter på nytt etter installasjon/kopiering av ferdig installert operativsystem, er det som om du starter opp for førte gang, og en guide kjøres hvor du kan velge å installere DVD-avspilling, sikkerhetsapplikasjoner og lignende.

Slik fungerte det i alle fall på min Acer TravelMate 630...

Om du, mot alle odds, har fått en vanlig Windows XP installasjonspakke, er det ingenting som stanser deg, rent fysisk, fra å installere denne med medfølgende cd-nøkkel på andre maskiner. Men, som sagt, jeg regner med at du har en "ghost"-installasjon, alltså at du har 1, 2 eller 3 cd'r som i alt kopierer over Windows XP og slikt som det var fra fabrikken, ikke at du installerer Windows XP som vi som kjøper det seperat gjør.

End of story...

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

For hvordan kan XP vite at det ligger den samme CD-key-en når 2 maskiner har ikke noe komunikasjon? (type nettverk, internet)

Det blir _ikke_ krasj når 2 eller fler maskiner i nettverk har samme key. Har 5 maskiner i nettverk med internett hjemme og alle med samme key. (win xp pro)

Lenke til kommentar
Vi er vel i et lite minefelt mtp. retningslinjene....

... men: Husk at du ikke kan bruke samme XP koden på to maskiner ... registrerer du mamas kode, kan hun få trøbbel (win-crash ol., ikke onkel-blå-på-dør type)

Tvert i mot! Det er akkurat "onkel-blå-på-dør"-typen av problemer hun kan få. Windows XP maskiner har ikke noen slags kommunisering angående hva for produktnøkler de bruker seg i mellom. Verken i nettverk eller over internett!

Ser for meg at kjøpte produktnøkler sendes i klartekst over nettverk... ehm, nei!

Lenke til kommentar

Det blir _ikke_ krasj når 2 eller fler maskiner i nettverk har samme key. Har 5 maskiner i nettverk med internett hjemme og alle med samme key. (win xp pro)

Og dette er noe du sier høyt og tydelig på et offentlig tilgjengelig forum? La meg gjette, den begynner med FCKGW... og eller?

Lenke til kommentar
Og dette er noe du sier høyt og tydelig på et offentlig tilgjengelig forum?La meg gjette, den begynner med FCKGW... og eller? Mvh kjello2

Nei, dette er en kjøpt og betalt win xp. Trodde da ikke det var noe problem å bruke min egen key på flere av _mine_ maskiner? rett på meg om jeg tar feil..

Lenke til kommentar
Og dette er noe du sier høyt og tydelig på et offentlig tilgjengelig forum?La meg gjette, den begynner med FCKGW... og eller? Mvh kjello2

Nei, dette er en kjøpt og betalt win xp. Trodde da ikke det var noe problem å bruke min egen key på flere av _mine_ maskiner? rett på meg om jeg tar feil..

En Windows XP lisens gjelder bare på 1 maskin, det er derfor du må aktivere den på nytt om du forandrer maskinvareoppsettet "mye". Er et av deres sikkerhetstiltak.

Her kan du lese mer om produktlisensiering fra Microsoft

Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte min maskin (for 3 år siden) fikk jeg 98 SE Edition, med på kjøpet og på den stod det

"For Distribution with new PCs only"

Den samme versjonen av Windows (samme CD-en) er blitt instalert på ca 20 andre maskiner til venner og folk i nabolaget og rundt omkring...

Det funket helt fint!

Om det er BARE Win XP som ligger på den CD-en så skal det ikke være noen problemer...

For å unngå feilmeldinger så bør du formatere harddisken før du installerer Win XP...

Og du skal ha FULL install og ikke noe oppgradering på ditt nåværende operativ system...

Som han Iperik sa det skader ikke å prøve... men husk å ta backup av alt du trenger og dereter formatere harddisken!

Lite relevant info, uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Du får ikke registrert en allerede registrert key trodde jeg .... tror den sender opp key-en en gang i blant. Hva med updates?

BTW: Blir ikke overasket om denne tråden snart blir stnegt ... er vel på (over?) grensen ..

Så vidt jeg ser så oppfordrer IKKE denne tråden/diskusjonen til piratkopieringen, tvert i mot. Og vi retter på ting tydeligvis mange flere enn 1 har misforstått...

Oppdateringen over nettet via Windows Updates er ikke noe problemer med produktnøkler flere enn 1 bruker, SP1 er litt annerledes, men ikke verre enn at den vanlige databruker kommer over den hindringen og... skal ikke viderebrodere dette da det tråkker over retningslinjene på punktet: "oppfordrer til piratkopiering".

Med SP1 så valgte Microsoft å legge ved en "liste" over de mest brukte produktnøklene i selve installasjonspakken, og om det er en av disse som er i bruk på den aktuelle maskinen avsluttes installasjonen automatisk, og maskinen forblir sårbar for de kritiske feilene som ikke ble rettet på. Slik er dagens ordning, men Microsoft er passe hemmeligholdende angående hvordan/om de sjekker din produktnøkkel over nettet. Personlig tror jeg de ikke gjør det, for da er det en database tilkoblet Internett som viser alle gyldige produktnøkler, noe som med andre ord er tilgjengelig for et hackerangrep... Tenk om alle kjøpte produktnøkler blir tilgjengelig, da måtte de bare gi opp, i stedet for å filtrere ut de mest brukte i installasjonspakkene...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke MS har oversikt over hvilk konkrete nøkler som er solgt og ikke solgt. Jeg tror de bare har en algoritme for å avgjøre om en nøkkel er valid eller ikke. Det er jo ikke uten grunn at det dukker opp programmer som kan generere nøkler til Win XP.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke MS har oversikt over hvilk konkrete nøkler som er solgt og ikke solgt. Jeg tror de bare har en algoritme for å avgjøre om en nøkkel er valid eller ikke. Det er jo ikke uten grunn at det dukker opp programmer som kan generere nøkler til Win XP.

Hm, prøv å ringe MS med en generert produktnøkkel da, så får vi sjekket om det er sånn... :p

Jeg tror de har en oversikt over hvilke de selv har generert, men ikke akkurat hvilke av de igjen som er solgt. For om de skulle ha det måtte de ha direkte oppkobling til salgsdatabasene til Elkjøp, Komplett.no og alle andre salgssteder for Windows XP...

Alle vet jo at produktnøklene baserer seg på algoritmer, og at man da kan generere nøkler ut ifra den om man knekker den, men jeg tror uansett ikke at MS ikke har en oversikt over hvilke av kodene DE har generert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...