Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tid til å lese et uferdig eventyr?

Anbefalte innlegg

Kan dere lese gjennom eventyret å gi kommentar på det positive og negative. Nevn også karakter.

Det var en gang tre prinser som het Bjørk den store, Stein den mellomste og Tarald den yngste. Bjørk og Stein var de onde stebrødrene til Tarald, som ikke likte Tarald idet hele tatt. Begge to behandlet han dårlig. Tarald var sterk og holdt ut. En ting de hadde til felles med Tarald var at de bodde i et stort slott, som var 10 ganger så større som et vanlig hus. Prinsene hadde alt de ønsket seg, fra millioner av kroner til et eget palass. Det ingen av dem hadde var kongeriket. Faren deres Kong Harald den III var imellom tronen og dem.
En dag ble Kongen veldig syk og holdte på å dø. Da sa han trist til sine sønner: «Jeg er syk og gammel, det vil komme en dag hvor en av dere må ta over tronen for meg. Det må dere diskutere, å komme til en avgjørelse om hvem som skal ta over plassen min». Brødrene startet å diskutere om hvem som skulle ta over.
Bjørk sa: «Siden jeg er eldst burde jeg ta over». Deretter svarte Stein: «Nei, siden du er eldst kommer du til å dø før meg. Itillegg må vi ha en ung konge som jeg er, og pluss at jeg er smart,elegant og kjekk. Noe du ikke er.» Deretter spurte Tarald: «Kan ikke jeg ta over, fordi jeg er yngst?» Både Stein og Bjørk sa strengt: «Nei!» Tarald tenkte sarkastisk: «Selvfølgelig ikke meg, fordi jeg er den onde».
Dagen lang drev Bjørk og Stein og diskuterte om hvem som skulle ta over. Det var ikke vits for Tarald å prøve å diskutere, siden de alltid var imot han. Etter en god stund kom ingen av dem frem til noe fornuftig. Kongen ble så lei av all den diskuteringen at han ropte: «Stopp! Dere bare babler i vei og har ingen gode grunner til å ta over for meg. Siden dere ikke kom til en avgjørelse, bestemmer. Dere skal få tre oppgaver fra meg. Den av dere som fullfører oppgavene best vil ta over plassen min». Sønnene var ikke enig i det, men ingen turte å si noe imot. Kongen sa: «Deres først oppgave er å løpe 60 meter det forteste dere klarer.»
Hele byen fikk vite om hva som skulle skje, så møtte alle opp for å se løpet. Stein, Bjørk og Tarald gjorde seg klare for å løpe. Kongen ropte: «Klar,ferdig og go!» I fullfart sprinte brødre av gårde. Hele landsbyen var der og heiet. De lå an ganske likt, da de kom inn i målet. Alle var spent på hvem som vant. Etter et par nervepirrende minutter fortalte kongen: «Den som sist kom inn i målet var min yngste sønn Tarald. Vinneren av den første oppgaven er min eldste sønn Bjørk». Publikummet begynte å klappe som om de aldri hadde klappet før.
Endret av Gjest_Meg321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips:

* Del teksten opp i avsnitt

* Se over tegnsettingen (og mellomrom)

* Sjekk at du har skrevet alle ord i riktig tid og form

* Prøv å få mer flyt i teksten. Slik den er nå er det veldig tungt å lese.

* Luk ut unødvendig/repeterende informasjon

* Les teksten flere ganger og se om du ikke finner setninger du vil skrive om

Når det kommer til innholdet og selve historien blir det vanskelig å gi tips, men tenk hele tiden på at det du skriver skal være interessant for leseren.

Uten å vite hvilket nivå dette er på, kan jeg ikke gi noen fornuftig vurdering, men jeg kan si at du ikke bør forvente de høyeste karakterene.

Lenke til kommentar

Ja, dette er ting jeg mener du burde forbedre.

Et par eksempler:

"Bjørk og Stein var de onde stebrødrene til Tarald, som ikke likte Tarald idet hele tatt."

- Her høres det for eksempel ut som om det er Tarald som ikke liker Tarald.

"Begge to behandlet han dårlig. Tarald var sterk og holdt ut."

- Eksempel på dårlig flyt

"En ting de hadde til felles med Tarald var at de bodde i et stort slott, som var 10 ganger så større som et vanlig hus."

- Hva med å heller skrive noe sånt som: "Sammen bodde de i et stort slott"?

Det heter forresten "10 ganger så stort som et vanlig hus", men hele den delen av setningen er ganske unødvendig, da du allerede har skrevet at de bodde i et stort slott. Prøv heller å finne andre måter slottet kan beskrives på.

Nå har jeg ikke tenkt å gå gjennom hele teksten din, men som du ser så er det en del å ta tak i.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Rettet noen skrivefeil for deg, og det er noen steder du burde endre oppbyggingen av teksten. Alt i fet skrift er skrivefeil, men noen er også markert som strek over ordene. Det i kursiv er litt rare setninger.

Det var en gang tre prinser som het Bjørk den store, Stein den mellomste og Tarald den yngste. Bjørk og Stein var de onde stebrødrene til Tarald, som ikke likte Tarald idet hele tatt. Begge to behandlet Tarald dårlig. Tarald var heldigvis sterk og holdt ut. En ting de hadde til felles med Tarald var at de bodde i et stort slott, som var 10 ganger så stort som et vanlig hus. Prinsene hadde alt de ønsket seg, fra millioner av kroner til et eget palass. Det ingen av dem hadde var kongeriket. Faren deres Kong Harald den III var imellom tronen og dem. [Litt rar setning?]

En dag ble kongen (liten "k") veldig syk og holdt på å dø. Da sa han trist til sine sønner: «Jeg er syk og gammel, det vil komme en dag hvor en av dere må ta over tronen for meg. Det må dere diskutere, å komme til en avgjørelse om hvem som skal ta over plassen min». Brødrene startet å diskutere om hvem som skulle ta over. [Omformuler dette avsnittet]

[EKSEMPEL: En dag ble kongen veldig syk og hadde ikke mye tid igjen å leve. "Jeg er blitt alvorlig syk, og den gamle kroppen min klarer ikke å kjempe imot. En nær dag må en av dere ta min plass. Jeg hadde gjerne valgt dere alle, men bare én kan være konge. Dette er noe dere må diskutere selv".]

Bjørk sa: «Siden jeg er eldst burde jeg ta over». Deretter svarte Stein: «Nei, siden du er eldst kommer du til å dø før meg. I tillegg må vi ha en ung konge som jeg er, og pluss at jeg er smart, elegant og kjekk, noe (komma før "noe") du ikke er.» Deretter spurte Tarald: «Kan ikke jeg ta over, fordi jeg er yngst?» Både Stein og Bjørk sa strengt: «Nei!» Tarald tenkte sarkastisk: «Selvfølgelig ikke meg, fordi jeg er den onde».

Dagen lang drev Bjørk og Stein og diskuterte om hvem som skulle ta over. Det var ikke vits for Tarald å prøve å diskutere, siden de alltid var imot han. Etter en god stund kom ingen av dem frem til noe fornuftig. Kongen ble så lei av all den diskuteringen at han ropte: «Stopp! Dere bare babler i vei og har ingen gode grunner til å ta over for meg. Siden dere ikke kom til en avgjørelse, bestemmer jeg. Dere skal få tre oppgaver fra meg. Den av dere som fullfører oppgavene best vil ta over plassen min». Sønnene var ikke enig i det, men ingen turte å si noe imot. [Var Tarald ikke enig i dette heller? Høres ut som en god mulighet for ham, siden han ikke fikk lov til å diskutere] Kongen sa: «Deres første oppgave er å løpe 60 meter det raskeste dere klarer.»

Hele byen fikk vite om hva som skulle skje, så alle møtte opp for å se løpet. Stein, Bjørk og Tarald gjorde seg klare for å løpe. Kongen ropte: «Klar, ferdig og !» I full fart spurtet brødrene av gårde. Hele landsbyen var der og heiet. De lå an ganske likt da de kom inn i målet. Alle var spent på hvem som vant. Etter et par nervepirrende minutter fortalte kongen: «Den som kom sist inn i målet var min yngste sønn Tarald. Vinneren av den første oppgaven er min eldste sønn Bjørk». Publikumet begynte å klappe som om de aldri hadde klappet før.

Lenke til kommentar

Versjon korrigert for skrivefeil:
Det var en gang tre prinser som het Bjørk den store, Stein den mellomste og Tarald den yngste. Bjørk og Stein var Taralds onde stebrødre og de behandlet ham dårlig. Heldigvis for Tarald var han såpass sterk at han holdt ut. En ting de alle hadde felles var at de bodde i et stort slott, som var ti ganger så stort som et vanlig hus. Prinsene hadde alt de ønsket seg, fra millioner av kroner til et eget palass. Det ingen av dem hadde var kongeriket. Faren deres, Kong Harald III, stod mellom tronen og de tre prinsene.
En dag ble kongen veldig syk og holdt på å dø. Da sa han trist til sine sønner: «Jeg er syk og gammel, det vil komme en dag hvor en av dere må ta over tronen. Dere må diskutere og komme til en avgjørelse om hvem som skal ta over plassen min». Brødrene startet å diskutere om hvem som skulle ta over.
Bjørk sa: «Siden jeg er eldst burde jeg ta over». Deretter svarte Stein: «Nei, siden du er eldst kommer du til å dø før meg. I tillegg burde vi ha en ung konge som er smart, elegant og kjekk - slik som meg.» Deretter spurte Tarald: «Kan ikke jeg ta over, fordi jeg er yngst?» Både Stein og Bjørk sa strengt: «Nei!» Tarald tenkte sarkastisk: «Selvfølgelig ikke meg, for jeg er trossalt den onde».
Dagen lang drev Bjørk og Stein og diskuterte om hvem som skulle ta over. Det var ikke vits for Tarald å prøve å diskutere, siden de alltid var imot han. Etter en god stund hadde de fortsatt ikke kommet frem til en løsning. Kongen ble så lei av all diskuteringen at han ropte: «Stopp! Dere bare babler i vei og har ingen gode grunner til å ta over etter meg. Siden dere ikke har klart å komme til en avgjørelse, så skal jeg bestemme hvem som blir min etterfølger. Dere skal få tre oppgaver av meg. Den av dere som fullfører oppgavene best vil ta over tronen». Sønnene var ikke enige i det, men ingen turte å si noe imot. Kongen sa: «Deres første oppgave er å løpe 60 meter så raskt dere klarer.»
Hele byen fikk vite om hva som skulle skje, så alle møtte opp for å se løpet. Stein, Bjørk og Tarald gjorde seg klare tl å løpe. Kongen ropte: «Klar, ferdig, gå!» I full fart sprintet brødrene av gårde. Hele landsbyen var der og heiet. De lå an ganske likt da de kom over mållinja. Alle var spent på hvem som vant. Etter et par nervepirrende minutter fortalte kongen: «Den som kom sist i mål var min yngste sønn Tarald. Vinneren av den første oppgaven er min eldste sønn Bjørk». Publikum klappet som de aldri hadde klappet før.
Kommentar:
Mange rotete formuleringer, og mange slurvefeil. I tillegg har teksten et veldig umuntlig preg. Et typisk sjangertrekk for eventyr er at teksten er "muntlig". Derfor er avanserte formuleringer en uting. Man skal heller ikke smøre på med masse unødvendige jibbjabberier.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...