Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Trenger hovedsaklig minst mulig DoF slik at bildet er skarpt fra side til side osv..

 

Beklager, men jeg skjønner ikke hva du mener:

"Minst mulig DOF" betyr som oftest at det er et lite område som er skarpt, ikke alt. 

 

"deep depth of field" er vell det de sier på engelsk. Kanskje jeg var litt uklar, hele bildet må være så skarpt som mulig.

 

 

Vet hva DOF er, men du motsier deg selv. Mest mulig DOF, som Krister461 sier. Du trenger ikke noen "kraftig linse" for det. Du trenger liten blenderåpning (høyt tall), og dermed enten kunstig lys (blits) eller kameraet på stativ. Fokusstakking er også et alternativ. Beskriv litt nærmere hva du tar bilde av, så er det lettere å hjelpe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja, snakker bare om sånt på engelsk så helt håpløst og forklare det på norsk

 

Tror de fleste her forstår engelsk hvis du foretrekker det. Når du bruker norsk og utrykker deg feil rissikerer du også feil svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja da ble det et Nissin sett på meg også! Di700A med Air1 funker jo bra. HSS med trådløs blitz på1/8000 går som en drøm :) Fin betjening, men kanskje litt hardere knapper en hva jeg liker...

 

En liten octagon og et lett stativ så er det portable ministudio komplett!

Prisen på 2,5k for dette settet med TTL, radio og HSS er slett ikke værst.

 

Fortsatt fornøyd med denne?

Lenke til kommentar

Bra at du spurte. Det funker bra, når det funker. Men jeg opplever stadig at jeg har problemer med å starte blitz´n når jeg skal bruke den. Når jeg slår den på, så slår den seg av etter et sekund eller to, og om jeg holder knappen inne så fryser blitzn slik at jeg må poppe ut batteriene. Må gjerne starte den 5-10 ganger før den forstår at den skal være på, som om strømmen kuttes fordi belastningen blir for stor når den preloader blitzn (der summingen starter).

 

Nå har jeg en tidlig versjon, så det er mulig det trengs en firmware oppgradering.

 

Godox har nettopp sluppet en ny trigger med HSS/TTL som er mye billigere og sikkert grei i bruk. Eneste jeg kan lese meg til er at HSS ikke fungerer dersom blitzen sitter på huset samt mangel på zoom. Fin pakke her:

 

http://www.ebay.com/itm/Godox-TT600S-2-4G-HSS-Wireles-Flash-Speedlite-X1T-S-Transmitter-for-Sony-Camera-/262404501270?hash=item3d1886ef16:g:dg4AAOSwInVXHeEb

 

895,- og gratis frakt gjør at jeg vurderer å teste det ut :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil også på et generelt grunnlag uavhengig av blitztype/ lampe legge til at man må skru av elektronisk lukker i Sony kamera når man bruker high speed sync, ellers så vil man kunne få "banding".

 

Nissin Di700 + Air med en kompakt 40cm hexagon softbox på stativ.

Objektiv: Nippon Kogaku Japan Nikkor-P.C 8,5cm f/2 (rangefinderobjektiv fra 1948 tilpasset til A7 II)

 

146264330107788400_resized.jpg

Endret av Nordentro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil også på et generelt grunnlag uavhengig av blitztype/ lampe legge til at man må skru av elektronisk lukker i Sony kamera når man bruker high speed sync, ellers så vil man kunne få "banding".

 

Nissin Di700 + Air med en kompakt 40cm hexagon softbox på stativ.

Objektiv: Nippon Kogaku Japan Nikkor-P.C 8,5cm f/2 (rangefinderobjektiv fra 1948 tilpasset til A7 II)

Bruker du TTL eller manuell? Jeg har Phottix Odin systemet og opplever at det er lite konsekvent på eksponeringen i TTL (altså at noen ganger fyrer den for mye og andre ganger for lite). Tar jeg et oppstilt bilde med kamera i manuell og blits i TTL så kan jeg oppleve helt forskjellige blitseksponeringer på en serie med bilder.

 

Bruker jeg i tillegg manuell optikk (som ikke kommuniserer med kameraet) blir det enda verre, men da overeksponerer det omtrent hver gang (sjelden eller aldri at det undereksponerer).

Lenke til kommentar

Ja, jeg har brukt settet litt med TTL på Nissin. Jeg bruker manuell optikk utelukkende og kamera kan selvsagt ikke vite brennvidden, slik at zoom må stilles manuelt. Det hender også at jeg må etterjustere +/- EV på TTL på speedlighten fordi den tolket lys og avstand til motivet litt feil. Så ja, der har jeg samme erfaring som du har med Odin, men jeg kan ikke huske å ha fått ulik eksponering på serie. Ta det dog med en klype salt for det går gjerne noen uker mellom hver gang jeg bruker dette utstyret.

Lenke til kommentar

Takk for svar Nordentro! Zoomen stiller jeg normalt sett manuelt så det er ikke relatert til den. Jeg har også en Nissin i40 som jeg kun har benyttet indirekte og påmontert kameraet, og inntrykket er at denne er mer konsekvent i eksponeringen. Som deg bruker jeg ikke blits så ofte så jeg må nok teste litt mer og sjekke om det kan være FW oppdateringer på Odin systemet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Finnes det en "guide" der ute som kan vise til hvordan enkelte Leica/Zeiss eller Voigtlander objektiver oppfører seg med Sony A7 serien?

Tenker f.eks. Leica SEM 21 f3.4 eller Zeiss Biogen 21mm ZM.  :hmm:

 

Steve Huff har masse info og tester av diverse Voigtlanderoptikk på A7-variantene. Javisst, hjørnene lider ved bruk av vidvinkeloptikk, men om man er glad i å benytte åpen blender blir jo dette et problem av mindre interesse. Jeg kommer uansett til å teste ut Heliar 15mm III.

 

Begynner dog først med 35mm f/1.7 Ultron på A7 med VM-E Close Focus Adapter.

Lenke til kommentar

Jeg bruker tre Voigtländer-objektiver på A7 med VM-E Close Focus Adapter: Heliar 15mm/4.5 II, Utron 35/1.7 VM og Nokton 50/1.5 VM og er veldig fornöyd.

 

15mm'ern er uventet skarp, også i hjörnen. Dog egentlig altfor vid for min bruk, så jeg lurer på en 21mm. Aller helst 21mm f/4.0 Color Skopar, men har lest at det objektivet er problematisk på A7. 21mm f/1.8 Ultron VM skal funke fint, men er dyr og stor. Vi får se.

 

Ultron 35mm har kraftig field curvature (FC) på A7-serien, men ved å fokusere mye närmere seg selv enn man pleier med andre objektiver blir hjörnen brukbart skarpe på landskap ved f/8. Liker godt hvordan objektivet tegner og det er skarpt også ved f/1.7. Dog kan ibland FC gi rare effekter når man bruker stor blender siden området som er i fokus böyer seg bakover på kantene av bildet.

 

Nokton 50mm har også litt field curvature, men mindre enn Ultron. Skarp i sentrum allarede ved f/1.5 og gir fin bokeh (i de fleste situasjoner). Sammen med noe lavere kontrast og fargemetning gjör det det til mitt favorittobjektiv for mennesker og natur. Helt grei til landskap også, men er det det man mest fotograferer er der bedre alternativ.

 

Alle tre har gode motlysegenskaper og gir fine solstjerner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei har nå en Sony A7 mkII etter A7R. På A7R var det noen ganger kluss i samspillet mellom EVF og monitor, men opplever at det er verre på den førstnevnte. Nå reagerer også sensor på sollys og kontrast med å lukke monitor. Har koblet C2 til monitor, men den løser ikke problemet mitt. Noen som har lignende erfaring og evt forslag til løsning? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble A7II med Voigtlander 40mm Nokton Classic på VM-E (Close Focus Adapter) i stedet.

 

Godt å komme tilbake til FF, fra mFT ble det nå et neste sjokkerende hopp i bildekvalitet, særlig etter etterbehandling.

Sjokkerende hopp? Hva slags kamera og objektiv kom du fra? Synes ikke forskjellen var så stor når jeg selv gikk fra MFT til A7II.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei har nå en Sony A7 mkII etter A7R. På A7R var det noen ganger kluss i samspillet mellom EVF og monitor, men opplever at det er verre på den førstnevnte. Nå reagerer også sensor på sollys og kontrast med å lukke monitor. Har koblet C2 til monitor, men den løser ikke problemet mitt. Noen som har lignende erfaring og evt forslag til løsning? 

 

Har samme erfaring som deg da jeg gikk fra gen I til gen II.

 

På A7RII kan man sette en knapp til å veksle mellom EVF og monitor, men denne muligheten finnes dessverre ikke på A7II. Har sett noen tråder om å tape over halve sensoren, men har ikke testet det selv.

Lenke til kommentar

 

Hei har nå en Sony A7 mkII etter A7R. På A7R var det noen ganger kluss i samspillet mellom EVF og monitor, men opplever at det er verre på den førstnevnte. Nå reagerer også sensor på sollys og kontrast med å lukke monitor. Har koblet C2 til monitor, men den løser ikke problemet mitt. Noen som har lignende erfaring og evt forslag til løsning? 

 

Har samme erfaring som deg da jeg gikk fra gen I til gen II.

 

På A7RII kan man sette en knapp til å veksle mellom EVF og monitor, men denne muligheten finnes dessverre ikke på A7II. Har sett noen tråder om å tape over halve sensoren, men har ikke testet det selv.

 

 

Takk for svar.

Har og lest dette og ser ironien i å bruke tape på et slikt avansert og fantastisk kamera. Snakket med Japan Photo, men de har heller ingen løsning. Får be om firmwareoppdatering eller bruke tape!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...