tomsi42 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 I og med at min Canon 24-70mm 2.8f er et fullformatsobjektiv. Vil det yte slik med et adapter på A7 også? Altså, vil det fremdeles være 24mm, og 2.8 i blender, ettersom det er laget for fullformats sensor? Noe jeg tror har samme spesifikasjon over hele fjøla? Objektivet vil i teorien yte like godt*; teknisk sett vil det være likt; du vil få samme utsnitt på 24mm. f/2.8 er alltid f/2.8; så DOF vil være lik. Det som er det store spørsmålet er om du vil få en like god AF ytelse som du får på ditt Canonhus. Personlig er jeg for å bruke dedikert AF optikk på de husene de er designet for. Skal du går for en A7; så kjøper du tilpasset optikk også. *) Enkelte mener at bruk av adapter vil forringe kvaliteten nok til at det ikke er verdt det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 I og med at min Canon 24-70mm 2.8f er et fullformatsobjektiv. Vil det yte slik med et adapter på A7 også? Altså, vil det fremdeles være 24mm, og 2.8 i blender, ettersom det er laget for fullformats sensor? Noe jeg tror har samme spesifikasjon over hele fjøla? Ja - du må kjøpe tredjepartsadapteret fra Metabones.Jeg ville for sikkerhets skyld kontaktet dem og verifisert at det vil virke. Men - autofokus vil være bajs - hvis den en gang virker i det hele tatt. Det er en kombinasjon for spesielt interesserte - et "hack", om du vil. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ja - du må kjøpe tredjepartsadapteret fra Metabones. Jeg ville for sikkerhets skyld kontaktet dem og verifisert at det vil virke. Men - autofokus vil være bajs - hvis den en gang virker i det hele tatt. Det er en kombinasjon for spesielt interesserte - et "hack", om du vil. Nå har vel et par av testerene brukt et metabones adapter og Canon optikk? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Nå har vel et par av testerene brukt et metabones adapter og Canon optikk? Ikke fullt så mye på fullframe NEX - og ikke på FE-fatning.....Eller jo - det har de, kanskje. Men - autofokus blir som sagt bajs. Endret 25. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Metabones EF-NEX Smart adapter Mark III støtter fullformat. Du får AF, IS, EXIF og blenderstyring på nesten vanlig måte, eneste forskjell er at lysmåling og søker opererer nedblendet, men du kan sjekke åpen blender med egen knapp. Om AF med adapter sier Metabones selv: "Autofocus speed is very slow and inadequate for most moving subjects. The autofocus speed is unfit for professional use for sure, and it would disappoint most enthusiasts." Jeg har A7r i bestilling og kommer til å supplere med Metabonesadapter, men da for å kunne kontrollere blender på Zeiss ZE manuellfokusoptikk og 24mm TS-E, ikke for å bruke Canon AF-optikk, når jeg trenger AF bruker jeg dedikert optikk. .....det er også noe usikkerhet i forhold til om åpningen på E-fatningen er såpass trang at man på A7/A/r kan få noe mekanisk vignettering spesielt ved bruk av lyssterk EF-optikk på full åpning, men jeg har enda tilgode å se rapporter om det. Fyren som har testet TS-E optikk på A7r rapporterer om noe vignettering med 17mm TS-E ved full shift: The 17mm TSE did have noticeable vingetting when fully shifted up or down, but this is to be expected with this lens on a full frame body. Apart from that the lens / body combo appeared to work very well together. Endret 25. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Om AF med adapter sier Metabones selv: "Autofocus speed is very slow and inadequate for most moving subjects. The autofocus speed is unfit for professional use for sure, and it would disappoint most enthusiasts."[/size] De er i hvertfall ærlige Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jeg skjønner ikke dette: http://photorumors.com/2013/10/17/of-course-there-will-be-a-hasselblad-solar-camera-based-on-the-sony-a7/ Hva betyr det at Hasselblad baserer sitt nye kamera på A7? Jeg trodde de lagde sine egne kameraer... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jeg skjønner ikke dette: http://photorumors.com/2013/10/17/of-course-there-will-be-a-hasselblad-solar-camera-based-on-the-sony-a7/ Hva betyr det at Hasselblad baserer sitt nye kamera på A7? Jeg trodde de lagde sine egne kameraer... Hasselblad har allerede laget to merkelige modeller basert på Sony kameraer til en pris som får til og med Leica til å lure. Hint - søk på Hasseblad Lunar... Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Ser ut som ISO ferdighetene kan bli gode også Lenke til kommentar
3irik Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Herregud, hadde jeg hatt penger hadde jeg kjøpt a7/r for bruk med all den gamle nikkor-optikken min. Med et mekanisk adapter har jeg et fullformatskamera som er lettere å manuellfokusere enn det er med nikon sine fx-kameraer! Bruker i dag en nex-5r med "speed booster", og det er mye morsommere enn det var å bruke enn det var med D7000! Får nok begynne å spare. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Noen bra kamerabutikker over grensa? Noen som vet hva A7 koster i Sverige? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Noen bra kamerabutikker over grensa? Noen som vet hva A7 koster i Sverige? Skal du ha den klart billigere enn i Norge, så må du nok til USA eller Japan. Prisforskjell mellom Sverige og Norge vil ligge på det koster å kjører frem og tilbake med en bensingjerrig bil ... Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Hvor god er egentlig teknologien "Optical steady shot"? Jeg har reservert A7 med 24-70 Vario Tessar. Men dette objektivet har i motsetning til de to andre Prime-linsene denne stabiliseringsteknologien. Hvor bra fungerer den?Det hadde jo vært fint med den begrensede blenderåpningen på F4, om kameraet virkelig kunne redusere bevegelsesstøy helt perfekt, når jeg bruker lange lukkertider i mørke omgivelser. Men noe sier meg at dette høres bedre ut enn det yter. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Hvor god er egentlig teknologien "Optical steady shot"? Sony bruker stabilisering av objektivene på hus med E-fatning (NEX, A7) og stabilisering av sensor i kamerahus med A-fatning (SLT). Begge deler funger bra, på høyde med Canon, Nikon og Panasonic sine stabilisatorer. Mange mener stabilisator i linsene er bedre (spesielt med mye tele), men siste generasjon av stabilisering i huset (særlig Olympus sine) er muligens like bra. Stabilisatoren hjelper kun for at du ikke holder kameraet rolig nok, hvis motivet beveger seg må du uansett bruke rask nok lukkertid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Gm7CIm2k Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Litt mange merkverdigheter og misforståelser i denne tråden."Ting via adapter fungerer sjelden så bra som å bruke ting uten adapter."Mye riktig i dette hvis man snakker helt generelt, men i en A7-tråd blir det bare helt feil. LA-EA4 adapteren inneholder samme speil og fasedetekterende fokussensor som SLT-husene til Sony. Med denne adapteren vil alle objektiv med A-fatning fokusere like raskt på A7 som på et SLT-kamera. Altså "speilreflekshastighet", dvs mye raskere enn et tilsvarende objektiv med E-fatning (de bruker kontrast eller hybrid på bildebrikken for autofokus).Ulempen med å bruke adapter er økt størrelse. Fordelen er økt fleksibilitet (samt økt autofokusytelse med LA-EA4 og A-objektiv)."FE-fatningen"Det eksisterer ingen "FE-fatning". Derimot finnes det FE-objektiv - akkurat som at Nikon har FX-objektiv. (Har Nikon en FX-fatning? Nei selvfølgelig ikke - de har holdt seg til F-fatningen i årevis, og på den monteres både FX- og DX-objektiv.)E-fatningen tar både FE og E objektiv. På A7 vil mange av E-objektivene ikke klare å tegne bildet helt ut i hjørnene (men noen vil faktisk klare det, i alle fall på visse brennvidder, men neppe med veldig god hjørneskarphet). Endret 3. november 2013 av Slettet-Gm7CIm2k Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Mye påstander i posten din uten relevante kilder. Du hevder at A-optikk med adapter vil fokusere fortere enn "tilsvarende" E-optikk? Hva mener du med dette? Mener du å si at A-optikk er raskere til autofokusering? Vil dette si at også FE-optikk er tregere? Som bruker samme E-fatning? At det da vil lønne seg å kjøpe A-E-adapter? Dette høres i såfall veldig rart ut. Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Hvorfor er det rart? Adapteret har en egen fokusmotor og SLT speil. Her er LA-EA2, sjekk ut selv. Ikke at jeg skal si noe helt sikkert men det ser ut som den kan fokusere med eldre minolta optikk(skruen på fatningen). Endret 3. november 2013 av Membership Expired Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Mye riktig i dette hvis man snakker helt generelt, men i en A7-tråd blir det bare helt feil. Nei desverre - det blir ikke mindre feil i denne tråden. LA-EA4 adapteren inneholder samme speil og fasedetekterende fokussensor som SLT-husene til Sony. Ja du får AF; men du får samme ulemper som med SLT husene til Sony - nemlig lystap og flere glassflater i den optiske banen. Og ettersom det er en adapter, så får du samme ulemper som alle andre adaptere. En dobling av mekaniske koblinger har en tendens til å gå utover den optiske kvaliteten. I hverfall hvis vi skal tro på Roger hos LensRentals. Nå er jeg usikker på om det har så mye å si praksis, så lenge man bruker kvalitetsadaptere. I hvertfall hvis det er snakk om å få en bedre utnyttelse av optikk en allerede har. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Hvorfor er det rart? Adapteret har en egen fokusmotor og SLT speil. Her er LA-EA2, sjekk ut selv. Ikke at jeg skal si noe helt sikkert men det ser ut som den kan fokusere med eldre minolta optikk(skruen på fatningen). Det stemmer LA-EA2 har innebygd halvgjennomsiktig speil, AF-modul og fokusmotor og fokuserer eldre optikk som ikke har AF-motor i objektivet. LA-EA1 har ikke dette og vil bare fokusere objektiv med motor (og muligens ikke alle) ved hjelp av kameraets CDAF som er mye tregere. De to nye adapterne skal erstatte de to gamle og være fullt kompatible med fullframe (A7 foreløpig). Hvordan de vil fungere hastighetsmessig vet jeg ikke om noen har testet ennå, men A7 med PDAF på sensoren burde kunne gi brukbar AF-hastighet med LA-EA3 som ikke har egen AF-modul, men i følge specen støtter ikke LA-EA3 AF, litt merkelig når stadig flere Sony modeller får PdAf på sensoren. LA-EA4 har imidertid full AF-støtte og sannsynligvis raskere AF, eller i hvert fall bedre følgefokus enn E/EF-optikk på A7r. Hvor bra det er i forhold til A7 har jeg ikke sett noen test på ennå. Men som Tomsi42 skriver så er det en del ulemper med adaptere, LA-EA4 er dyrt, stort og har et speil i den optiske banen. Desto flere mekaniske koblinger desto mer slark blir det også, men for meg virker LA-EA4 likevel som et godt alternativ for å utvide objektivutvalget for A7/A7r mens man venter på mer FE-optikk. Men skulle jeg satset på Sony og brukt kameraet til sport eller trengte stort objektivutvalg virker A99 eller A77 som bedre alternativ i øyeblikket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå